۷ علامت مهم سرطان خون که نباید نادیده بگیرید!

سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا یکی از سرطان های رایج میان افراد مختلف است. همچنین این سرطان در میان کودکان و نوجوانان شایع است. بنابراین باید نسبت به علائم اولیه سرطان خون اگاهی لازم را داشته باشید.

سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا یکی از سرطان های رایج میان افراد مختلف است. مانند بسیاری از سرطانها، لوسمی معمولا در مراحل اولیه بدون علامت است. اما به دلیل اینکه خون در سراسر بدن شما جریان می یابد، سرطان های خون مستعد گسترش سریع هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که به فرزندانتان آموزش دهید تا در مورد هرگونه احساس خود در بدن کاملا دقیق صحبت نمایند. آگاهی از علائم سرطان خون یکی از بهترین راه ها برای محافظت از سلامتی شما و خانواده است. بنابراین در ادامه مطلب با علائم سرطان خون آشنا شوید.

 

علائم سرطان خون

1. کم خونی و علائم مرتبط

اگر چه بسیاری از انواع لوسمی در مراحل اولیه لزوما دارای نشانه ای نیستند. اما مهم است که سلامت کلی خود را پیگیری کنید تا مشخص شود کدام یک از علائم در بدن شما برزو خواهد کرد. کم خونی یک بیماری است که در آن خون شما به اندازه کافی گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن در سراسر بدن ندارد. در نتیجه سلولهای شما ممکن است گرسنگی را شروع کنند. نشانه های کم خونی عبارتند از خستگی، پوست رنگ پریده و ... .

 

2. خونریزی یا کبودی راحت

سرطان خون می تواند بر روی مقدار و سختی یا آسانی خونریزی تاثیر داشته باشد. همچنین اگر متوجه شوید که با کوچکترین ضربه دچار کبودی شده اید یا لکه های خونی در زیر پوست شما شکل گرفته است، بنابراین نسبت به این علامت هشدار دهنده حساس باشید. لوسمی همچنین ممکن است خون را در ادرار یا مدفوع ظاهر کند، تعداد دفعات  خونریزی بینی را افزایش داده و یا هنگام خوردن یا مسواک زدن لثه ها را دچار خونریزی کند. 

 

3. حساسیت به عفونت

اگر قبلا قادر به جلوگیری از بسیاری از حساسیت ها و مشکلات فصلی بوده اید، اما در حال حاضر معمولا بیمار هستید، ممکن است نشانه ای از سرطان خون باشد. این موضوع اغلب باعث سینه پهلو می شود. از جمله علائم می توان تب کم درجه، سردرد، زخم دهان و یا جوش پوستی را نام برد.

 

سرطان خون

4. تومورهای لنفاوی

غدد لنفاوی متورمی که معمولا در گلو، زیر بغل و یا کشاله ران رخ می دهد می تواند به علت لوسمی باشد. با این حال، گره های لنفاوی نیز در پاسخ به عفونت های رایج و حتی استرس نیز بوجود می آیند. فقط گره های لنفاوی متورم به طور مستقیم به لوسمی اشاره نمی کنند. پیگیری این علامت به خصوص در صورت داشتن علائم دیگر بسیار لازم و ضروری خواهد بود.

 

5. از دست دادن اشتها و وزن

هرچند لوسمی به طور مستقیم به سیستم گوارش شما حمله نمی کند، اما سلول های سرطانی مرتبط با آن باعث تولید موادی می شوند که تغییر سیستم متابولیسم و سوخت و ساز بدن را به دنبال خواده داشت. این سموم ممکن است باعث بی اشتهایی مزمن شود که منجر به کاهش وزن ناخواسته می شود.

 

6. درد زیر دنده سمت چپ

برخی از مشکلات ناشی از سرطان خون باعث تحریک و تشدید طحال می شود و باعث فشار دردناک زیر دنده های سمت چپ بدن خواهد شد. طحال بزرگ نیز ممکن است روی شکم شما فشار آورد، به طوری که احساس سیری می کنید حتی زمانی که غذایی نخورده اید. این موضوع نیز می تواند منجر به بی اشتهایی و کاهش وزن گردد.

 

7. تعریق شبانه

هنگامی که دمای بدن شما یک شبه افزایش می یابد، تعریق شبانه اتفاق می افتد و عرق کردن باعث می شود که دمای بدن خنک شود. ممکن است متوجه گرمای زیاد نشوید و پس از بیدارشدن از خواب تصور کنید که به دلیل پوشیدن لباس نامناسب عرق کرده اید. علل بسیار زیادی برای تعریق شبانه وجود دارد، اما از لحاظ لوسمی، ممکن است به علت عفونت یا تب ناگهانی اتفاق بیفتد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان