انتقاد آنکارا از مواضع غرب درباره ونزوئلا و خاشقچی

خبرگزاری فارس: «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در ادامه مخالفت‌های آنکارا با مواضع مداخله‌جویانه آمریکا و حامیانش در امور ونزوئلا، امروز یکشنبه بار دیگر از این کشور‌ها به دلیل به رسمیت شناختن «خوآن گوآیدو» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین انتقاد کرده است.

بنا بر گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران در استانبول درباره تحولات ونزوئلا و همچنین پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی صحبت کرده است.

مولود چاووش اوغلو از اقدامات و مواضع آمریکا و متحدانش در قبال ونزوئلا و به رسمیت شناختن «خوآن گوآیدو» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به شدت انتقاد کرد.

او گفت: «در یک کشور (ونزوئلا) مشکلی وجود دارد، جرقه‌ای وجود دارد که می‌تواند هر لحظه به آتش منجر شود، آن‌ها (آمریکا و متحدانش) باید به حل مشکل از طریق گفتگو کمک کنند، اما آیا آن‌ها دارند همین کار را می‌کنند؟ نه چنین نمی‌کنند. برعکس، بر آتش تحولات و اتفاق‌ها از بیرون دمیده می‌شود. با چنین مواضعی، مردم ونزوئلا دارند مجازات می‌شوند».

وزیر خارجه ترکیه همچنین به انتقاد از پاسخ و واکنش‌های ضعیف کشور‌های غربی به موضوع قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول هم اشاره کرد.

دیپلمات ارشد ترکیه‌ای گفت: «شما می‌دانید که کشور‌های غربی خیلی درباره حقوق بشر حساسیت دارند و سعی می‌کنند به همه درباره حقوق بشر درس بدهند (اما) آن‌ها (درباره قتل خاشقچی) سکوت اختیار کردند».

اظهارات این مقام ترکیه در حالی صورت گرفته که اخیرا مشاور رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه گفت که «انیس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه معتقد است «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی، متهم ردیف اول خاشقچی است.

انیس کالامار که مسئولیتِ پرونده قتل جمال خاشقچی را بر عهده دارد، نهم بهمن با دادستان کل استانبول دیدار کرده بود.

او همراه با یک تیم حقوقی و گروه پزشکی قانونی سازمان ملل، در سفری یک هفته‌ای به ترکیه رفته و با مقامات این کشور دیدار‌هایی ترتیب داده است.

خاشقچی 10 مهر بعد از مراجعه به کنسولگری ریاض در استانبول توسط یک تیم 15 نفره اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه به قتل رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان