کمیاب ترین گروه خونی جهان که فقط ۹ اهدا کننده دارد

گروه های خونی نادر متعددی وجود دارد اما کمیاب ترین آنها گروه طلایی است که در رگ های دو ایرانی هم جریان دارد.

کمیاب ترین گروه خونی جهان که فقط 9 اهدا کننده دارد

گروه های خونی نادر متعددی وجود دارد اما کمیاب ترین آنها گروه طلایی است که در رگ های دو ایرانی هم جریان دارد.

اغلب افراد با گروه های خونی A، AB، B و O آشنایی دارند اما تعداد این گروه ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. تقسیم‌بندی گروه‌ خونی بر پایه وجود یا فقدان آنتی ژن های روی سطح گلبول‌های قرمز خون صورت می گیرد. در صورت وجود آنتی ژن A  گروه خونی شما A است و اگر آنتی ژن B را داشته باشید، گروه خونی تان B خواهد بود. زمانی که هر دو را دارید، نام آن به AB تغییر پیدا می کند و وقتی هیچ کدام را نداشته باشید، گروه خونی تان O است. همچنین خون بر اساس تقسیم‌بندی RH به گروه‌های RH مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

در مجموع صدها نوع آنتی ژن وجود دارد که در 33 سیستم مشخص دسته بندی شده اند. اغلب افراد چندین نوع آنتی ژن را در سلول های خونی خود دارند اما اگر شما فاقد آنتی ژنی باشید که 99 درصد مردم دارند، جزو افراد با گروه خونی نادر دسته بندی می شوید. کمیاب ترین گروه خونی

کلیک کنید

کمیاب ترین گروه خونی روی کره زمین Rhnull نام دارد که تنها 43 نفر در دنیای از آن برخوردارند و 2 نفر آنها هم یک خواهر و برادر ایرانی هستند. اعضای این گروه هیچ‌یک از آنتی ژن های Rh را ندارد و تا سال 1961 پزشکان فکر می کردند افراد بدون این آنتی ژن ها شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت.

نخستین فرد دارای گروه خونی Rhnull در ایران خانمی 46 ساله است که گروه خونی عجیب وی توسط «آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون» شناسایی شد. متخصصان این سازمان پس از شناسایی خواستار توقف تزریق هر نوع خونی به وی شدند. پس از بررسی اعضای خانواده برادر این خانم هم دارای گروه خونی Rhnull تشخیص داده شد.

به گفته دکتر «مصطفی مقدم»، مدیر اجرایی «برنامه ملی خون های نادر» افراد دارای کمیاب ترین گروه خونی در طول عمر خود از کم خونی مزمن رنج خواهند برد. با این حال ارزش این خون بسیار بالا است چرا که می توان آن را به تمام گروه های خونی نادر در سیستم RH تزریق کرد. از آنجا که تنها 9 اهدا کننده این خون در دنیا وجود دارد پزشکان تنها در شرایط اضطراری و حیاتی دستور تزریق آن را صادر می کنند.

سازمان انتقال خون برای رفع مشکلات بالقوه افراد دارای گروه خونی نادر، بانک خون خاصی ایجاد کرده که بیش از 700 عضو دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان