حسن شمشادی: رسانه، تنها سلاحی که ۲۴ ساعته شلیک می‌کند

خبرگزاری فارس: حسن شمشادی ظهر امروز در نشستنی که به همت بسیج رسانه استان یزد و با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای در محل کانون بسیج یزد برگزار شد با اشاره به اینکه چهل‌سالگی انقلاب فرصتی است  تا همه افرادی که به‌نوعی در جایگاه‌های مختلف در این مدت به فعالیت پرداختند، عملکرد خود را نقد و بررسی کنند؛ افزود: در این برهه هر فرد وابسته به انقلاب باید به عملکرد گذشته خود نگاه منتقدانه داشته باشد، ضعف‌ها و کاستی‌های خود را بررسی کند و با توجه چالش‌ها و فرصت‌های پیشرو برای آینده بهترین تصمیم را بگیرد.

این خبرنگار صداوسیما ادامه داد: اهالی فرهنگ و هنر و رسانه نیز از این قاعده مستثنا نیستند و همگی باید با بازنگری به عملکرد گذشته خود، کمبودها و ضعف ها را پیدا کرده و برای رفع آن‌ها تلاش کنیم.

شمشادی در ادامه خطاب به فعالین رسانه‌ای با تأکید بر اینکه تکنیک‌های خبری در دنیا امروز با توجه به پیشرفت و تحول ابزارهای رسانه‌ای عوض‌شده، متذکر شد: بسترهای خبررسانی نسبت به گذشته تغییرات چشمگیری کرده است و مخاطبین در معرض به‌راحتی در معرض اخبار و رسانه‌های گوناگون قرار می‌گیرند.

سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از بی‌توجهی رسانه‌های داخلی به معضلات و کاستی‌ها

این کارشناس رسانه‌ای در این راستا خاطرنشان کرد: به‌طور مثال اگر در دهه شصت خبری از رسانه ملی پخش می‌شد، روزنامه‌ها هم نهایتاً مطالب تکمیلی آن خبر را منتشر می‌کردند و ابزارها به‌گونه‌ای نبود که اخبار متناقض به‌راحتی در اختیار مخاطبین قرار بگیرد و کسی خلاف آن را در سطح گسترده منتشر کند اما امروز این‌گونه نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز زمان نگفتن خبرهایی که به‌نوعی منفی هستند نیست و اگر ما نگوییم دشمنان و رسانه‌های بدخواه به میل خود آن خبر را آن‌طور که دلشان می‌خواهد منتشر می‌کنند، اظهار داشت: امروز باید به این نکته توجه کرد که خبرهایی ازاین‌دست را در وقت مناسب و با تکنیک و ابزاری درخور منتشر کرد تا دست دشمن در سوءاستفاده و شایعه‌سازی بسته شود.

این خبرنگار صداوسیما به‌ضرورت بررسی علل ضعف‌ها، بیان دلایل و راهکارهای کارشناسی شده آن و نقد منصفانه نهادهای مختلف کشور در کنار تبیین دستاوردها تأکید کرد و یادآور شد: اگر رسانه‌های داخلی به این مهم بی‌توجه باشند، به‌مرور اعتماد مخاطب خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر فضا برای رسانه‌های معاند و بدخواه هموار می‌شود.

شمشادی از عملکرد منفعلانه به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی فعالیت رسانه‌ای نام برد و عنوان کرد: اگر رسانه‌ای دغدغه انقلاب، مردم و پیشرفت و تعالی کشور را دارد، نباید منفعل عمل کند.

وی در این خصوص اضافه کرد: اساساً رسانه‌های داخلی می‌نشینند و نگاه می‌کنند تا دشمن شایعه یا اقدام رسانه‌ای را انجام دهد و سپس به دنبال تکذیب و مقابله با آن می‌روند، درحالی‌که با توان و ظرفیت‌هایی که داریم می‌توانیم حضور فعالانه داشته باشیم؛ به‌طوری که رسانه‌های بیگانه مجبور باشند دنبال ما بدوند.

 رسانه، تنها سلاحی که 24 ساعته شلیک می‌کند

شمشادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط کنونی رسانه‌ای و رشد چشمگیر حضور افراد در فضای مجازی، عنوان کرد: در این عرصه هر کس باید به این نکته توجه کند  که چه نقشی در فضا مجازی دارد؛ کارگر یا کاربر فضای مجازی است، یا به‌اصطلاح صرفاً محتوا و مطالب تولیدشده توسط دیگران را حمل می‌کند و یا خود تولیدکننده محتوا است.

این کارشناس رسانه‌ای به رشد چشمگیر کاربران اینترنت در کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت توجه فعالان این عرصه به بحث سواد رسانه‌ای متذکر شد: رسانه تنها سلاحی در جهان است که می‌تواند بدون توقف، 24 ساعته شلیک کنید.

وی همچنین با اشاره به برخی منویات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی عرصه رسانه‌ای و تأکید مکرر ایشان به‌ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، افزود: شبکه ملی اطلاعات از نیازهای ضروری کشور است که از سال‌ها قبل مطالبه جدی رهبر انقلاب بوده اما مسئولین در این خصوص کوتاهی کرده و برخی نیز بادید سیاسی به این موضوع نگاه کردند.

شمشادی با تأکید بر اینکه در کنار حضور فعالانه در فضای مجازی اقدامات هوشمندانه نیز باید موردتوجه دغدغه مندان این عرصه قرار بگیرد، بیان داشت:  به فرموده امام خامنه‌ای حضور نیروهای انقلابی و ماهر در این عرصه باید جریان ساز باشد.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به هزینه‌ها و اقدامات رسانه‌ای دشمنان علیه نظام و کشور و چالش‌هایی که توانستند از این طریق برای کشور هم در عرصه امنیتی و هم بعد فرهنگی و اجتماعی درست کنند، متذکر شد: از سوی دیگر شاهد این هستیم که همچنان زیرساخت و جبهه یکپارچه داخلی برای حمایت جدی از فعالان انقلابی مؤثر در این عرصه وجود ندارد.

ضعف رسانه‌های برون‌مرزی کشور در شناخت ذائقه مخاطبین

خبرنگار سابق صداوسیما در سوریه با تأکید مجدد بر اینکه عدم شناخت مخاطبین و ذائقه و نیازهای آن‌ها از ضعف‌های جدی رسانه‌ها است که می‌تواند آن‌ها را به نابودی بکشد، افزود: در این مورد برخی رسانه‌های برون‌مرزی کشور دچار خطا شدند و ضعف‌هایی داشتند.

وی افزود: در اخباری که از طریق این شبکه‌ها مخابره می‌شود، نیازها و فرهنگ مخاطبین در خارج از مرزها باید موردتوجه جدی قرار بگیرد و هوشمندی و ظرافت بیشتری به کار گرفته شود.

بیان خاطراتی از جبهه مقاومت و فعالیت‌های رسانه‌ای در جنگ سوریه از دیگر مطالب بیان‌شده توسط حسن شمشادی در جمع فعالین رسانه‌ای یزدی بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان