مطهری: اینستکس تحول خاصی در اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند

باشگاه خبرنگاران: علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساز و کار مالی جدید اتحادیه اروپا و شرط کشور‌های اروپایی برای پیوستن ایران به FATF اظهار کرد: اساساً FATF ربطی به برجام ندارد که کشور‌های اروپایی آن را به کانال مالی اینستکس ارتباط دهند.

وی افزود: FATF یک توافق بین‌المللی است، اما برجام یک قرارداد میان ایران و 6 کشور قدرتمند دنیاست و این امر که اروپا راه‌اندازی این ساز و کار مالی را منوط به اجرایی شدن FATF از سوی ایران می‌داند نوعی دخالت در امور کشور ما بوده و قابل قبول نیست.

مطهری تصریح کرد: پیوستن به FATF باعث می‌شود که مبادلات مالی و بانکی ایران راحت‌تر انجام شود، اما شرطی که اروپایی‌ها پیش روی ما قرار دادند قابل قبول نیست و در نهایت این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم که به FATF ملحق شویم یا خیر.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اروپایی‌ها ساز و کار جدید مالی خود را ثبت کرده‌اند، اما هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند، در ابتدا ما باید نحوه اجرایی شدن این امر توسط آن‌ها را مشاهده کنیم، اما فکر نمی‌کنم تأثیر تعیین کننده‌ای در امور ما داشته باشد؛ به عنوان مثال ما نفت را به اروپا می‌فروشیم و هزینه آن در صندوقی قرار می‌گیرد که بعد می‌توانیم کالا‌هایی را خریداری کرده و پول آن از همان صندوق پرداخت شود.

مطهری گفت: شرکت‌هایی باید در اروپا اجرای این ساز و کار را بر عهده بگیرند که مشکلی با آمریکا نداشته باشند که احتمالاً شرکت‌های متوسط و کوچک اروپا در این زمینه همکاری می‌کنند که اجرای این سازو کار راهی برای دور زدن تحریم‌ها و مقابله با آمریکاست؛ این مسئله برای اروپایی‌ها نیز حائز اهمیت است چراکه استقلال خود را از آمریکا نشان داده و با سلطه دلار مقابله می‌کنند، اما اساساً تحقق این کانال مالی تحول اساسی در اقتصاد ما ایجاد نخواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان