ضد‌عفونی تجهیزات بیمارستان با اشعه UV

این تکنولوژی برای استفاده در اتاق‌های عمل، اتاق‌های بیمار و سایر محیط‌های مراقبت بهداشتی طراحی شده است.

ضد‌عفونی تجهیزات بیمارستان با اشعه UV

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تکنولوژی ضد‌عفونی با اشعه ماورا بنفش، حدود 97٫7 درصد پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) در اتاق‌های عمل را از بین می‌برد و با استفاده از این طول موج می‌توان بسیاری از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین برد.

این مطالعه که در مجله آمریکایی کنترل عفونت منتشر شده، اثرات نوعی از ماورای بنفش (UV) که از آن به عنوان”خورشید بنفش”  یاد می‌کنند را مورد بررسی قرار داد.

این تکنولوژی برای استفاده در اتاق‌های عمل، اتاق‌های بیمار و سایر محیط‌های مراقبت بهداشتی طراحی شده است.

مطالعه نشان می‌دهد که این دستگاه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت در بیمارستان‌ها کمک کند.

این عفونت‌ها، صدمه و هزینه‌های هنگفتی را ایجاد می‌کنند و بر اساس برخی برآوردها، هر ساله در ایالات متحده آمریکا باعث مرگ 100 هزار نفر می‌شود.

در پژوهش حاضر، محققان از بیش از 3000 نمونه میکروبیولوژیکی از 100 مورد مختلف جراحی در سه بیمارستان در منطقه نیویورک استفاده کردند.

سپس محققان در مورد این که فناوری خورشید بنفش چگونه کار می‌کند، بررسی‌هایی را انجام دادند. آنها دریافتند که خورشید بنفش می‌تواند بسیاری از عفونت‌ها را از بین ببرد.

خورشید بنفش منحصر به فرد است، زیرا دارای پارتیشن‌های قابل انعطاف است، بدین معنی که می‌تواند از همه زوایا به تجهیزات داخل اتاق عمل بتابد. همچنین در خورشید بنفش، از سطح بالای شدت ماوراء بنفش در فواصل 90 ثانیه ای برای اثرات بهینه‌تر استفاده می‌شود.

“دانا آرمینلیوو، نویسنده اصلی مطالعه و معاون رییس پیشگیری از عفونت می‌گوید:” فناوری اشعه UV جایگزین تمیز کردن‌های دستی و ضد عفونی با مواد شیمیایی نمی‌شود، اما در مکان‌های مراقبت‌های بهداشتی جای دارد.

“این فناوری می‌تواند پاکیزگی محیطی را بهبود بخشد و باعث کاهش پاتوژن‌هایی شود که می‌توانند به طور بالقوه باعث ایجاد عفونت شوند”.

عفونت های مرتبط با سلامت

آخرین چیزی که هر کسی می‌خواهد تجربه کند، گرفتن برخی از عفونت‌های جدید در یک محیط مراقبت‌های بهداشتی، مانند اتاق عمل یا بیمارستان است، در حالی که آنها از قبل تحت مراقبت‌های پزشکی هستند.

این نوع عفونت، به نام عفونت مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی (HAI)، اغلب اتفاق می‌افتد. به گفته دفتر پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقاء سلامت، حدود 1 در 25 بیمار به عفونت‌هایی مبتلا می‌شوند که به طور مستقیم به بیمارستان‌ها بستگی دارند.

برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به عفونت‌های مربوط با مراقبت‌های بهداشتی را افزایش دهند. این فاکتور‌ها می‌تواند شامل کاتتر، جراحی، آمپول زدن، و حضور در محیط مراقبت‌های بهداشتی است که به درستی ضد‌عفونی نشده‌اند.

همچنین خطر ابتلا به عفونت از یک کارمند مراقبت‌های بهداشتی که بیمار است، وجود دارد. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند نقش مهمی در ابتلا به عفونت‌ها را ایفا کند.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده بر این باور است که در هر سال، بیش از 1 میلیون نفر به دلیل عفونت و باکتری‌های موجود در بیمارستان‌ها مبتلا به انواع بیماری می‌شوند که هزینه‌های سنگینی را به بار می‌آورد.

عفونت‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند عوارض شدیدی را ایجاد کنند. این عفونت‌ها سالانه میلیاردها دلار هزینه برمی‌دارد و جلوگیری از این نوع عفونت‌ها برای افرادی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

اشعه UV در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی

استفاده از اشعه UV برای مقاصد ضدعفونی، ایده جدیدی نیست. در سال 1877، دو مرد انگلیسی مقاله‌ای در مجله “طبیعت” منتشر کردند که نشان می‌داد چگونه نور خورشید رشد میکروارگانیسم‌ها را متوقف کرده است.

مطالعات به بررسی اشعه UV در ارتباط با کاهش پاتوژن‌های موجود در هوا پرداختند و این کار همچنان ادامه دارد تا مشخص شود که آیا این نوع از تکنولوژی‌ها می‌توانند در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، از جمله مطالعه فعلی، که به تکنولوژی اشعه UV و استفاده از آن در اتاق عمل می‌پردارد.

“خورشید بنفش” قطعا مزایای خود را دارد، زیرا خطاهای انسانی و سایر مشکلات رایج مواد ضدعفونی کننده شیمیایی را از بین می‌برد. همچنین در عرض چند ثانیه سطوح چندگانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دارای یک پیکربندی است که اجازه می‌دهد نور را از تمام زوایا به تمام قسمت‌های یک قطعه تجهیزات برساند. همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد، خورشید بنفش در حذف پاتوژن‌ها بسیار موثر است.

آرملینو می گوید: در حالی که تکنولوژی ضد عفونی UV نباید به طور کامل جایگزین تمیز کردن‌های دستی شود، اما می‌تواند یک همراه خوب برای برنامه‌های معمول ضد عفونی باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان