لغو امتیاز میزبانی به خاطر دفاع از آرمان‌ها/

از ماه عسل عبری_ عربی تا انقلابیگری مالایی‌ها/ جایی برای صهیونیست‌ها نیست

کشور مالزی در قبال ارزش‌ها و چهارچوب اخلاقی و هویتی خود عقب نشینی نکرد و حتی در ازای لغو میزبانی از رقابتهای جهانی شنا، حاضر به مذاکره با رژیم اشغالگر نشد که دارای نکات قابل توجهی بود.

سرویس ورزش مشرق - مالزی یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین کشورهای دنیای اسلام است و همیشه نقش تعیین کننده‌ای در معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه آسیای شرقی و جهانی داشته است. واکنش و موضع این کشور در قبال موارد جهانی و صد البته همراهی یا عدم همراهی کشورهای مختلف با این پدیده‌ها، همیشه تأثیرگذار و قابل تحلیل بوده است.

واکنش اخیر این کشور در مقابله با شناگران رژیم غاصب صهیونیستی، به تیتر اول بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ورزشی و حتی سیاسی جهان تبدیل شده است. چند هفته پیش بود که رسانه‌های شرق دور نوشتند: "دولت مالزی تصمیم خود مبنی بر عدم صدور روادید برای ورزشکاران اسرائیل برای شرکت در مسابقات جهانی پارا شنا 2019 را به کمیته بین‌المللی پارا لمپیک اعلام خواهد کرد. "

وزیر ورزش و جوانان مالزی نیز در همان روز خاطر نشان کرد: "این مساله در کابینه دولت مالزی بررسی شده ولی نخست وزیر ماهاتیر محمد، با ورود ورزشکاران اسرائیلی به کشورمان مخالفت می‌کند. دولت این تصمیم را رسماً به مقامات مربوطه از جمله مسئولین ایالت ساراواک، به‌عنوان محل برگزاری و کمیته بین‌المللی پارالمپیک اعلام خواهد کرد. " پیش از این قرار بود شهر کوچین در ایالات ساراواک مالزی در تاریخ 29 جولای 2019 میزبان رقابت‌های قهرمانی پارا شنای جهان باشد.

ماهاتیر محمد در سخنانی که به زعم رسانه‌های غربی، جنجالی و عجیب بود، گفت: "اگر ترامپ می‌تواند از ورود شهروندان 5 کشور مسلمان به خاک خود جلوگیری کند و سازمان‌های جهانی هم سکوت پیشه کنند، پس ما هم می‌توانیم از ورود نمایندگان اسرائیلی به خاک مالزی جلوگیری کنیم. "

واکنش فدراسیون جهانی شنا اما عجیب بود. شاید در بدبینانه ترین حالت می‌توانستیم منتظر یک جلسه فوق العاده باشیم یا اینکه یک تذکر جدی یا سوال حقوقی منتشر شود اما مقامات این رقابت‌ها اعلام کردند که مسابقات به دلیل ممانعت مقالات کوالالامپور از حضور ورزشکاران اسرائیل، در این کشور برگزار نخواهد شد.

هیئت اجرایی کمیته بین المللی پارالمپیک نیز طی نشستی در لندن، میزبانی این مسابقات را که قرار بود در تاریخ 29 جولای تا 4 آگوست 2019 برگزار شود، از این کشور گرفت. پس از آن نیز نخست‌وزیر مالزی در واکنش به محرومیت کشورش از میزبانی، بار دیگر بر موضع ثابت کشورش در رابطه با ممانعت از ورود صهیونیست‌ها به این کشور تأکید و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی یک دولت جنایتکار است.

وب سایت تحلیل خبری هاآرتص رژیم اشغالگر قدس نیز در گزارشی اقدام سازمانهای جهانی را تحسین کرد و نوشت: "به هر حال باید جلوی این اقدام‌ها گرفته شود. موضع این کشور اسلامی از ابتدا روشن بود و نباید به آن امتیاز میزبانی اعطا می‌شد. "

در این میان واکنش برخی از قهرمانان شنا در جهان نیز جالب توجه بوده است. البته بسیاری از ورزشکاران بر این باورند که سیاست نباید وارد دنیای ورزش شود و این حرف کاملاً درستی است اما نگاه باز و واقع بینانه این ورزشکاران نیز قابل تأمل است. آنها از خود می‌پرسند در چند سال گذشته کدام تورنمنت بین المللی بوده که سیاست در آن وارد نشده است؟ کدام فدراسیون در جهان است که می‌تواند ادعا کند هیچ اصطکاکی با دنیای سیاست ندارد و چرا آمریکا در یک اقدام خاص محق است و مالزی در اقدامی به زعم دیگران شبیه به آن حق انجام آن کار را ندارد؟

در چنین روزهایی که برخی جریان‌های عربی در حال همزیستی و همراهی با رژیم اشغالگر هستند، این رفتار انقلابی و ایستادگی در اصول از سوی مالایی‌ها، نکته‌ای قابل تأمل است. مالزی را که برای ایستادن برای اصولش قید میزبانی و پرستیژ بین المللی را زد با امارات متحده عربی مقایسه کنید که چندی قبل، سرود ملی این رژیم اشغالگر و کودک کش را نیز در ابوظبی به صدا درآورد؛ مقایسه‌ای گویا و بدون نیاز به شرح و تفصیل!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان