به گزارش ایسنا، سیدمصطفی میر سلیم، در همایش ملی موتورهای درونسوز در دانشگاه نوشیروانی بابل، اظهار کرد: کاربرد موتورهای درونسوز در زمینههای مختلفی همچون صنعت، تولید انرژی و غیره ترابری، انکارناپذیر است.
وی اشاره به اینکه پیش بینی میشود تا 40 سال آینده ترابری جای خود را به وسایل مجهز به قوای محرکه برقی دهد، تصریح کرد: نکته اینجا است که به غیر از بخش ترابری، موتورهای درونسوز تا جایی میتواند به کار خود ادامه دهد که سوخت مناسب در اختیارش قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه سابقه اختراع موتورهای درونسوز به اواسط قرن نوزدهم و بیش از 160 سال پیش بر میگردد، افزود: تقریباً 25 درصد از سوخت کشور در زمینه ترابری به همراه 5 درصد در انرژی استفاده میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه اصل آلایندگی در تهران و شهرهای بزرگ از همین موتورهای درونسوز خودروها است، تصریح کرد: برخی از کشورها صدها آئیننامه برای استفاده از موتورهای درونسوز تصویب کرده که در زمینههای بهبود بازده، کاهش مصرف سوخت، کاهش و حذف آلایندگیها، موتورها را محدود میکنند اما مقررات رانندگی در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی انگشت شمار و نامناسب است.
میرسلیم با اشاره به اینکه در اجلاس برزیل بر استفاده از سوخت سبز، تاکید شده بود تا به کاهش آلایندگی منجر شود، خاطرنشان کرد: استفاده از گاز طبیعی منجر به کاهش چشمگیر آسیب آلایندههای سمی مانند ذرات معلق میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ایران در حال حاضر بزرگترین منبع سوخت سبز جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه حدود 600 هزار دستگاه پایه گازسوز وارد بازار شده است اما در حوزه ترابری در زمینه استفاده از سوخت سبز موفق عمل نشد و تنها از 100 هزار دستگاه گازسوز استفاده میشود و بیشتر به بنزین روی آوردهاند.
وی با اشاره به اینکه ارزانترین بنزین و گرانترین گاز دنیا در کشور ارائه میشود در حالیکه در سایر کشورها اینگونه نیست، گفت: برای سهمیهبندی سوخت به دلایل اجتماعی تصمیمگیری نشده است چرا که این امر به قشر کمدرآمد فشار زیادی وارد میکند اما به تعویق انداختن آن نیز، فاجعه را به بار میآورد.
میرسلیم گفت: راه حل فشار نیامدن به قشر ضعیف جامعه در صورت اصلاح قیمت سوخت، آن است که هدفمندی یارانهها درست انجام شود و با سود بیشتر از قیمت تمام شده سوخت، مقداری از آن را برای حل کردن مشکل این قشر صرف کرد.