اختیار فروش اینترنتی گوشت در دست گرانفروشان؟

خبرگزاری تسنیم: صبح امروز شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از روش جدید توزیع گوشت بین شهروندان خبر داد و هدف از آن را خروج از حالت سنتی توزیع اعلام کرد.

رضا سالمی؛ مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفته: "برای توزیع محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد، طرح توزیع اینترنتی این محصولات در دستور کار قرار گرفته است؛ یک فروشگاه اینترنتی به‌نام به‌روزرسان در این ارتباط راه‌اندازی شده است و فروشگاه جدیدی نیز از روز چهارشنبه به‌نام یخچال راه‌اندازی می‌شود؛ با این دو فروشگاه اینترنتی، از پنج‌شنبه به مردم خدمات ارائه می‌شود تا آن‌ها بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به‌آسودگی خریداری و آن را درب منزل دریافت کنند؛ اخیراً در صف‌های خرید گوشت به‌نرخ مصوب، افراد زیادی هستند که به این گوشت نیازی ندارند و فقط به‌خاطر تفاوت قیمت زیادی که با بازار دارد آن را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد می‌فروشند و از این طریق دلالی شکل گرفته است. "

یکی از نگرانی‌هایی که درباره شیوه سنتی توزیع گوشت وجود داشت و متأسفانه به وقوع هم پیوست، موضوع بی‌عدالتی در توزیع گوشت‌های گرم تنظیم بازاری بود. مخفی کردن گوشت برای استفاده شخصی مجریان توزیع، فروش خارج از ضابطه به رستوران‌ها و فروش به برخی ارگان‌های دولتی، از جمله مواردی بود که در هفته‌های اخیر و در جریان بازرسی‌ها از مراکز توزیع گوشت‌های تنظیم بازار به دفعات مشاهده شده است.

حالا که مسئولان دولتی با اذعان و اشراف نسبت به معایب شیوه سنتی توزیع گوشت، تصمیم به توزیع اینترنتی گرفته‌اند، باید از همین ابتدا درباره معایب این روش هم آگاهی داشته باشند و یا از وقوع تخلفات در توزیع اینترنتی جلوگیری یا به سرعت با تخلفات رخ‌داده برخورد کنند تا مانند توزیع سنتی موجب دلسردی و ناراحتی مردم نشوند.

یکی از نگرانی‌ها درباره اقدام اخیر، به ضابطه‌مند نبودن فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین و عدم حمایت قانونی صریح و سریع از شکایت‌های وارده نسبت به مارکت‌های آنلاین است. تقریبا یک سال پیش بود که یک شرکت به صورت اینترنتی اقدام به عرضه گوشت گوساله لاکچری با قیمت هر کیلو حدود یک میلیون تومان کرد که با گذشت مدت طولانی از این موضوع هیچ‌کس اطلاعی درباره سرانجام برخورد با این شرکت ندارد.

اختیار «فروش اینترنتی گوشت» در دست گرانفروشان؟

نگاهی گذرا به سایت معرفی‌شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران و بررسی صِرف قیمت محصولات گوشت قرمز این شرکت نیز نشان می‌دهد که به راحتی قیمت گوشت را بسیار بالاتر از نرخِ گران سطح بازار تعیین کرده است و به طور مثال در حالی که بیشترین رقم گوشت گوسفندی در سطح بازار به مرز 110 هزار تومان رسیده است، این شرکت گوشت قرمز را 140 هزار تومان هم عرضه می‌کند!

آیا این دو شرکت که یکی از آن‌ها اساسا هنوز راه‌اندازی نشده است، توانایی میزبانی اینترنتی از حجم گسترده مراجعه‌کننده را دارند یا قرار است مثل موارد مشابه، پس از هجوم مراجعه‌کننده و ایجاد اختلال در ارائه سرویس، نهایتا با یک عذرخواهی، ارائه خدمات را به سایت و شرکتی دیگر واگذار کنند؟ وقتی در شیوه توزیع سنتی، مجری توزیع به راحتی بخشی از گوشت را به بهانه و دلایل مختلف، از سیستم توزیع خارج می‌کند تا به سود شخصی یا منفعت فلان ارگان برسد، قطعا در سیستم توزیع اینترنتی که خارج از دید ناظر سنتی است، پنهان کردن گوشت‌ها و تخلف‌ها راحت‌تر است.

با توجه به تجربه ناخوشایند قبلی فروشگاه‌های اینترنتی که در برخی مواقع سال و مناسبت‌های خاص مانند "جمعه سیاه" که انواع تخلفات صنفی از سوی این مجموعه‌ها رخ می‌دهد و معمولا اعتراض و شکایت خریداران به جایی نمی‌رسد، مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام باید به سوالات مطرح‌شده درخصوص چگونگی انتخاب این دو سایت برای فروش اینترنتی گوشت به مردم و همچنین تعهد آن‌ها درباره تکرار نشدن تخلفات توزیع به شیوه سنتی پاسخ دهند و شفاف‌سازی کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان