خبرگزاری فارس: محمد حسینی نماینده مردم تفرش و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی گمانهزنیها درباره افزایش قیمت بنزین، اظهار داشت: با توجه به اینکه در قانون برنامه ششم اجازه افزایش قیمت حاملهای انرژی را به دولت دادهایم، دیگر نیازی به مصوبه جدید برای افزایش نرخ حاملهای انرژی وجود ندارد، ولی اینکه در شرایط فعلی در بودجه سال آینده هم بخواهیم منابعی را برای این منظور در نظر بگیریم یا بتوانیم اقداماتی را در جهت اصلاح رفتار مصرفکننده با توجه به قیمت بسیار پایینی که بنزین را ارائه میدهیم، داشته باشیم، نیاز به کار کارشناسی دارد.
وی با بیان اینکه هماکنون عرضه سوخت با قیمت پایین باعث افزایش قاچاق بنزین شده است، افزود: کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده است، اما اگر چنانچه در جمعبندیها بتوانیم سهمیهبندی بنزین و نه افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم، میتوانیم میزان مصرف بنزین را در کشور قدری کاهش دهیم و جلوی قاچاق بنزین را بگیریم، فلذا به نظرم بهتر است سهمیهبندی بنزین انجام شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر در شرایط کنونی قیمت بنزین را با کسر مالیات بر ارزش افزوده در نظر بگیریم، متوجه میشویم هر لیتر بنزین در حال حاضر 740 تومان در کشور عرضه میشود و این بدان معناست که قیمت بنزین از بسیاری از کالاهای دیگر بسیار پایینتر است، بنابراین باید به نحوی این مسئله مدیریت شود، عدهای از این نرخ پایین بهرهمند میشوند، اما در مقابل متأسفانه عدهای متأسفانه از این یارانه پنهانی که به بنزین اختصاص پیدا میکند، استفاده نمیکنند، لذا امیدواریم در یک شرایط عقلایی و کارشناسی این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و همه زوایای آن را ببینیم و تعیین تکلیف کنیم.
نماینده تفرش در مجلس متذکر شد: دولت در شرایط موجود میتواند لایحهای با نگاه کارشناسی بسیار بالا و با اتکا به سهمیهبندی و ایجاد سامانه کارت سوخت تقدیم مجلس کند تا سهمیهبندی بنزین انجام شود و مازاد بنزین را بر اساس قیمت فوب خلیجفارس که طبق قانون هدفمندی قرار بود نرخ بنزین در کشور با این قیمت عرضه شود، در کشور قیمتگذاری شود، باید زیرساختهای این مهم را فراهم کنیم بدون اینکه هیچ فشاری به اقشار مختلف جامعه وارد شود.
وی تأکید کرد: یارانه پنهانی بالغ بر چند صد هزار میلیارد تومان برای حاملهای انرژی ارائه میشود که در شرایط موجود عده خاصی آن را مصرف میکنند البته درست است که نرخ حاملهای انرژی برای همه آثار و تبعات یکسان به دنبال دارد، اما چقدر و به چه میزان؟ برای اقشار ضعیف قیمت بنزین که ارزان است، تأثیری ندارد، اما افراد متمکن به خوبی در حال استفاده از بنزین با نرخ پایین هستند و چند خودرو دارند و با بنزین لیتری هزار تومان هر روز در مسیرها میروند و میآیند و این افراد در حال بهرهمندی از این یارانه پنهان هستند، لذا باید شرایط بهینه و کاملاً کارشناسی را راجع به این موضوع ایجاد کنیم.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین چیزی که هماکنون در حال از دست دادن آن هستیم و اگر با این روند بخواهیم ادامه دهیم و این یارانه پنهان را عدهای خاص مصرف کنند، در حوزه سرمایهگذاری نفت و گاز است که بینهایت متضرر میشویم و چنانچه این تأسیسات را بازسازی نکنیم با مشکلات عدیدهای روبرو خواهیم شد که آن زمان صرف اینکه قیمت بنزین را بخواهیم پایین نگه داریم، نمیتوانیم پاسخگوی آن مشکلات باشیم.