وقتی صداوسیما نمی‌تواند از درآمد تبلیغات کنکور بگذرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، آذرماه امسال بود که صداوسیما در بخش‌نامه‌ای مهم به شبکه‌های مختلف تلویزیونی دستور داد، تبلیغات مؤسسات کنکوری در شبکه‌های مختلف تلویزیون به نصف کاهش یابد. به طوری که سیدمرتضی میرباقری معاون سیما با توجه به برخی انتقادات نسبت به آثار سوء حجم بالای برنامه‌های تبلیغات مؤسسات کنکوری دستور داده شبکه‌های مختلف تلویزیون مدت زمان این برنامه‌ها را به نصف کاهش دهند. همچنین آگهی‌های بازرگانی با موضوع برنامه‌های کنکوری‌ مهم تا هفتاد درصد کاهش خواهند یافت. این در حالی است که بیشتر از یک‌ماه از این بخش‌نامه گذشته ولی میزان تبلیغ موسسات کنکوری و آگهی‌های بازرگانی کاهشی نداشته و با قوت قبل ادامه دارد. مشخص نیست دستور صداوسیما تنها ژستی برای آرام‌کردن افکار عمومی بوده یا سود حاصل از این برنامه‌ها آنقدر زیاد بوده که صداوسیما دستورش را فراموش کرده است.

این تصمیم از کجا گرفته شد؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که طی سال‌های اخیر گروه زیادی از کارشناسان موافق با حذف کنکور نسبت به حجم بالا و عجیب تبلیغات موسسات کنکوری در صداوسیما انتقاد داشتند. همزمان این خبرگزاری 12 آبان ماه، طی گزارش اقدام به معرفی برنامه‌های تبلیغاتی و کنکوری صداوسیما پرداخت. بر اساس محاسبات  و طبق تعرفه‌های مشخص‌شده صدا و سیما برای برنامه‌های تبلیغاتی کنکور، جمع کل 13 برنامه در یک‌ساعت، دو میلیارد و 289 میلیون و 600 هزار تومان و جمع کل 13 برنامه در یک‌ماه، 576 میلیارد و 972 میلیون و 200 هزار تومان برای این نهاد درآمد داشت. رسانه‌ای ملی که شبکه آموزش را با شعار «عدالت آموزشی» راه انداخت؛ اما این عدالت حالا تبدیل به فرصتی برای موسسات کنکور و تبلیغات آنها شده بود تا درآمدزایی عجیب و غریبی را برای صدا و سیما رقم بزند. تبلیغاتی که درآمدش به مزاج صدا و سیما خوش آمده و بقیه شبکه‌ها را هم درگیر کرده است؛ دو، سه، چهار، پنج، استانی و .. .

این آموزش‌ها و مشاوره‌ها شامل حدودا 13 برنامه (12 برنامه در سیما و یک برنامه رادیویی) است که هر روز یا به‌جز جمعه‌ها یا روزهای فرد پخش می‌شود و به‌صورت میانگین 252 برنامه در ماه مربوط به برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی کنکوری است.

مجلس ورود می‌کند

سوم بهمن ماه هم بود که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای ممنوعیت تبلیغات موسسات کنکور و کمک آموزشی در سازمان صدا و سیما خبر داد. میرحمایت میرزاده گفت: «تعدادی از نمایندگان در حال‌ تهیه طرحی هستند که به موجب آن دیگر سازمان صدا و سیما حق تبلیغ موسسات کنکور و کمک آموزشی را ندارند. این قابل توجیه نیست که سازمان صداوسیما چند میلیارد تومان دریافت کند تا صرفا موسسات کنکور را تبلیغ کند. در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود که برای ترغیب فرزندان کشور، علم را به این شیوه تبلیغ کرده تا دانش‌آموزان به فلان دانشگاه بروند آن هم با این توجیه که باید در فلان درس کنکور استفاده کرده یا از کتاب خاص کمک آموزشی بهره گیرند. اینها برای گرفتن پول است.» سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با اعتماد گفته است: «بالاخره صداوسیما با کمبود منابع مواجه است و این موضوع درآمد خوبی برای‌شان دارد پس از آن استفاده می‌کنند. اما آنچه مهم است این است که قانون گفته است تو که می‌خواهی کتاب کمک ‌درسی را تبلیغ کنی باید از مرجع تخصصی‌اش که آموزش و پرورش است، مجوز بگیری.»

درآمد صداوسیما از محل تبلیغاتی کنکور چقدر است؟

طبق تعرفه‌های مشخص‌شده صدا و سیما برای برنامه‌های تبلیغاتی کنکور، جمع کل 13 برنامه در یک‌ساعت، دو میلیارد و 289 میلیون و 600 هزار تومان و جمع کل 13 برنامه در یک‌ماه، 576 میلیارد و 972 میلیون و 200 هزار تومان است. این در حالی است که تکرار این برنامه‌های نیز شامل تعرفه می‌شود و هزینه جداگانه‌ای برای آن محاسبه می‌شود. در واقع برنامه‌های آموزشی صدا و سیما برای کنکور و مشاوره‌های کنکوری ماهانه به بیش از 500 میلیارد تومان می‌رسد که این درآمد کلان، جدا از آگهی‌های تبلیغاتی برای کنکور است. ضمن اینکه در بسیاری از این برنامه‌های آموزشی، از افرادی برای آموزش استفاده می‌شود که عموما سواد و تحصیلات مرتبط و قابل قبولی ندارند و باعث گمراه‌شدن کنکوری‌ها می‌شوند. در واقع کنکور بیش از آنکه مشخص‌کننده آینده یک نوجوان باشد، تبدیل به مافیایی شده که هرکس به‌دنبال منفعتی در آن می‌گردد و صدا و سیما هم بخش بزرگی از آن است.

این آموزش‌ها و مشاوره‌ها شامل حدودا 13 برنامه (12 برنامه در سیما و یک برنامه رادیویی) است که هر روز یا به‌جز جمعه‌ها یا روزهای فرد پخش می‌شود و به‌صورت میانگین 252 برنامه در ماه مربوط به برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی کنکوری است. اگر میانگین زمان پخش این برنامه‌ها را هم یک ساعت در نظر بگیریم، 252 ساعت در صدا و سیما صرف تبلیغات مربوط به موسسات کنکوری می‌شود. البته این تعداد جدا از تبلیغ‌های مستقیم موسسات کنکوری است که مافیای اصلی را دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان