به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجتالاسلام عبداللهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی پانزدهم دی ماه با اشاره به اینکه آزادراه ساوه-همدان یکی از نقاط حادثهخیز است که موارد باید جهت رفع نقص به پیمانکار ابلاغ شود، خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته ایمنی در این زمینه با راه و شهرسازی است، باید این کمیته تشکیل و مسولیتها مشخص شود و مصوبات کمیته برای شورای پیشگیری جهت پیگیری ارسال شود تا اگر دستگاهی کوتاهی کرد تحت تعقیب قرار گیرد.
وی ادامه داد: در همین رابطه نقاط حساس و حادثهخیزی که توسط پلیس راه مشخص میشود، اولویت بندی شود و نکات و طرحها جهت رفع نواقص به کمیسیون ایمنی ارائه شود.
حجتالاسلام والمسلمین عبداللهی با اشاره به اینکه آزادراه ساوه همدان دارای مشکلات زیاد همچون چراغ، دوربین و رفاهیات است؛ خاطرنشان کرد: این موارد در کمیسیون ایمنی مطرح و در اولویت قرار گیرد و نواقص محورها از نظر روشنایی و خط کشی رفع شود تا رانندگان با مشکل مواجه نباشند.
در این رابطه سازمان راه و شهرسازی توضیحاتی به خبرگزاری میزان ارسال نموده که این متن به شرح زیر است.
به استحضار میرساند آزاد راه ساوه – همدان در قالب دو قطعه یک و دو طی چندین مرحله در سالهای اخیر به صورت مشارکتی (با سرمایه گذاری بخش خصوصی) در چارچوب قانون مشارکت و آیین نامه اجرایی و در قالب 2 فقره قرارداد مشارکت مربوطه مجزا فی ما بین وزارت راه و شهرسازی و طرفهای سرمایه گذار هر یک از آنها احداث و به ترتیب در سال 1389 و 1391 به بعد به مرحله بهره برداری رسیده است و در حال حاضر روسازی آزادراه از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و در سال گذشته و سال جاری نیز نسبت به اجرا و تکمیل لایه توپکا در آزاد راه ساوه – همدان قطعه 2 (کربلا) از سوی شرکت آزاد راه کربلا اقدام شده است و نگهداری جاری و زمستانی آزادراههای مذکور با اختصاص سهم 15 درصد از محل درآمد وصول عوارض آزادراههای یاد شده توسط شرکتهای آزادراهی بهره بردار انجام میگیرد که غالبا به دلیل عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده به جهت میزان ترافیک و با بعضا نرخ عوارض پایین آزادراههای مذکور، سهم نگهداری یاد شده، کفاف هزینههای راهداری را نمیکند.
لازم به ذکر است طبق بررسیهای به عمل آمده، در مقاطع مکانی و زمانی کوتاهی در تابستان سال جاری، خط کشی آزادراه به جهت تجدید روسازی آزادراه و اجرای رویه آسفالتی توپکا فاقد خط کشی بوده که پس از اجرا و تکمیل لایه توپکا، نسبت به اجرای خط کشی نیز از سوی شرکتهای آزادراهی اقدام شده است و رفع نواقص موجود نیز دردست اقدام شرکتها میباشد.
شایان ذکر است با عنایت به استانداردها و ضوابط موجود اجرای روشنایی طولی در آزادراهها اجباری نبوده و تنها در مقاطع بحرانی و با شرایط خاص از قبیل: نقاط مه گیر و .. توصیه میشد، مزید استحضار با عنایت به مشارکتی بودن آزادراههای مذکور، به منظور بازگشت به موقع سرمایه گذاریهای انجام شده طرف مشارکت سرمایه گذار دریافت عوارض از کلیه استفاده کنندگان آزاد راه اجتناب ناپذیر میباشد.