خبرگزاری مهر: در حالیکه آموزش و پرورش مدتهاست از تغییراتی، چون تغییر در آغاز سال تحصیلی، کم شدن تعطیلات تابستان و اضافه شدن تعطیلات زمستانی و مواردی چنین حمایت میکند، و طرح و برنامههایی برای آن به مجلس شورای اسلامی نیز ارائه کرده است، اما این وزارتخانه به دلیل تبعیت از قوانین عام کشوری قادر نیست حتی به صورت استانی در مواردی که صلاح را بر تعطیلی مدارس در روز خاصی میداند، اقدام کند.
نمونه این اتفاق را امروز در مدارس سراسر کشور شاهد بودیم. در حالیکه وزارت آموزش و پرورش قادر به تصمیم گیری خودمختارانه برای تعطیل اعلام کردن امروز که میان تعطیلات قرار گرفت؛ نبود و پیش از این مسئولین آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کردند برای تعطیلی روز یکشنبه تابع تصمیم دولت هستند و دولت نیز امروز را تعطیل رسمی اعرام نکرد، یک تناقض آشکار در مدارس سراسر کشور رخ داد. به حالت نیمه تعطیل درآمدن مدارس نشان از آن دارد که شاید وقت آن است برخی قوانین در این وزارتخانه با حمایت دولت و مجلس از قانون شمولیت عام خارج شوند. چرا که ضرر تعطیل نشدن مدارس در چنین روزهایی بیش از سود آن است.
بالغ بر 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم در سراسر کشور در حالیکه امروز را در بلاتکلیفی سپری کردند که نه در اکثر مدارس درسی داده شد و نه مدارس توانستند درب مدارس را ببندند. نتیجه آنکه بسیاری از کلاسها بدون تکلیف خاص و با تعداد محدودی دانش آموز برپا شد.
طبیعی است که دانش آموزان تابعی از خانوادهها هستند. شاید همین موضوع است که چنین دوگانگی را ایجاد میکند. وقتی دولت چنین روزهایی را تعطیل نمیکند به آن معناست که والدین باید بر سر کار خود حاضر شوند و فرزندان این خانوادهها قاعدتا به جای استفاده از تعطیلات سر کلاس حاضر شوند، اما از سوی دیگر شمار زیادی از مردم که در مشاغل آزاد فعالیت میکنند و بسیاری از کارمندان دولت که قادر به استفاده از مرخصی هستند ممکن است در چنین ایامی ترجیح بدهند از تعطیلات بین سال استفاده کنند و فرزندان چنین خانوادههایی غایبان امروز مدارس بودند.
طبیعتا معلمان کمترین امکان برای دریافت مرخصی در چنین روزی را دارند و ممکن است این موضوع را یک تبعیض میان خود و دیگر کارمندان دولت در نظر بگیرند.
در هر صورت به نظر میرسد چنین روزهای سردرگمی همچنان پیش روی آموزش و پرورش باشد مادامی که نتواند حداقل استقلالی را در برخی موارد تصمیم گیری داشته باشد.