ماهان شبکه ایرانیان

اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب برگزار شد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان پل ارتباطی فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست.

اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب برگزار شد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در آیین افتتاح نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب که با حضور 82 کشور در حسینیه الزهرای (س) این سازمان برگزار شد، ضمن اشاره به فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: ما باور داریم که با توجه به تنوع فرهنگی در جهان امروز، گفت‌وگوهای فرهنگی راهی است به سمت شناخت بیشتر و درپی آن تعامل سازنده میان فرهنگ‌های مختلف که چشم‌انداز روشنی از همکاری و مشارکت در حوزه‌های گوناگون را فراروی ما قرار می‌دهد.

او بیان کرد: امکان رسیدن به چنین تعامل سازنده‌ای با توجه به تجربه‌های مشترک ایران و کشورهای عربی در حوزه تمدن اسلامی و نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های امروز ملت‌های ما دور از واقعیت نیست و البته گفت‌وگوهای مستمر و پویا یکی از راه‌های اصلی تحقق آن است.

وی ادامه داد: اوضاع نابسامان منطقه ما، واگرایی‌ها، بحران‌ها و خشونت‌های جاری فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات موجود ملت‌های‌مان را در معرض خطری بزرگ قرار داده است. در چنین فضای بیمناک و پرخطر، مسئله گفت‌وگو به‌عنوان یک ضرورت چهره می‌کند. باور داریم که عنصر فرهنگ در چنین گفت‌وگویی دارای نقش اساسی و تعیین‌کننده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان مدیر روابط فرهنگی بین‌المللی ایران با سایر کشورها و ملت‌های جهان، طرح گفت‌وگوهای فرهنگی را با هدف رسیدن به راه‌های برون‌رفت از بحران‌ها و ناسازگاری‌های موجود از یک سو و تحکیم و تقویت پیوندهای فرهنگی ایران و کشورهای از دیگر سو ارائه داده که با استقبال و پذیرش مسئولان عالی در ایران و نخبگان و فرهیختگان ایرانی و عرب روبه‌رو شده است.

ابراهیمی‌ترکمان به گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب اشاره و تصریح کرد: براساس این طرح، دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب، ذیل دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی در حوزه معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأسیس شده که در یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده و متنوعی را انجام داده است.

وی پیش‌نشست‌های شش‌گانه گفت‌وگو میان استادان و فرهیختگان ایرانی و عرب در تونس و لبنان و قطر و تهران و شکل دادن به شبکه‌ای از ارتباطات بین نهادهای علمی و دانشگاهی ایران و عرب را بخشی از این فعالیت‌های گسترده دانست.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: برگزاری اولین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب که امروز با افتخار شاهد آغاز به کار آن هستیم، اولین مرحله عملیاتی روند این گفت‌وگوهاست. در این دور از گفت‌وگوهای فرهنگی با حضور حدود 150 نفر از استادان و فرهیختگان ایران با 85 نفر از دانشوران عرب در شش حوزه با یکدیگر به تبادل تجربه و دانش می‌پردازند و سرانجام حاصل  فکری کمیسیون‌های شش‌گانه در مراسم اختتامیه در دانشگاه فردوسی مشهد جمع‌بندی می‌شود.

وی در سخنان خود، تأکید کرد: نکته مهم این گفت‌وگوها این است که نهادهای تولیدکننده علم و دانش در ایران و کشورهای عرب با یکدیگر شبکه‌ای از ارتباطات سودمند را سامان داده‌اند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مدیریتی و پیونددهندگی را برعهده گرفته است که تجربه‌ای تازه در حوزه دیپلماسی فرهنگی است.

او با تأکید بر فراهم کردن منابع مکتوب و مستندنگاری در ادبیات گفت‌وگو، گفت: برای خلق ادبیات گفت‌وگو و باقی‌ ماندن صورت مکتوب این تجربه در حافظه فرهنگی مجموعه این گفت‌وگوها در قبال شش عنوان گزارش پیش‌نشست، چکیده مقالات و عنوانی مستقل از مصاحبه‌ها، دو شماره مستقل از نشریه روابط فرهنگی بین‌المللی تدوین شده که نشان‌دهنده اهتمام این مرکز به فراهم کردن منابع مکتوب و مستندنگاری موضوع گفت‌وگو است.

وی بر ضرورت تقویت تعامل فرهنگی میان ملت‌های منطقه گفت: امید است تا با توجه به عناوین کمیسیون‌های تخصصی و دستاوردهای فکری این جمع فرزانه نتایج راهگشا و مطلوبی در جهت فهم مشترک از چالش‌ها، موانع، دیدگاه‌ها و ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و نیز، تقویت اعتماد متقابل حاصل شود و زمینه همکاری‌های مشترک در برون‌رفت از چالش‌ها و تحکیم پیوندها و تقویت تعامل فرهنگی میان ملت‌های منطقه فراهم آید.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، این راه را آغاز کرده‌ایم و برآنیم با توکل بر خداوند متعال این مسیر را ادامه بدهیم و امیدواریم با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ در جهان بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و همگان در آینده نزدیک شاهد نتایج درخشان چنین گفت‌وگوهایی باشیم.

نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دوم تا چهارم بهمن ماه در شهرهای تهران، مشهد، قم و قزوین برگزار می‌شود.

اختتامیه این اجلاس همگام با برنامه‌های فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، چهارم بهمن در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد کافی، رییس دانشگاه فردوسی از سخنرانان مراسم اختتامیه این اجلاس خواهند بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان