سیستم های رانندگی خودران و نیمه خودرانی از قبیل اتوپایلوت تسلا و سوپر کروز کادیلاک با هدف کاهش استرس در حین رانندگی طراحی شده اند. این سیستم ها با کنترل فرمان، پدال گاز و ترمز می توانند در شرایط معین هدایت وسیله نقلیه را بر عهده بگیرند.
اما نکته مهم اینکه هنگام فعال بودن سیستم های رانندگی خودران و رانندگی نیمه خودران، راننده باید همواره توجه خود را به مسیر پیش رو معطوف نموده و هر لحظه آماده نشان دادن واکنش باشد.
به گفته پرفسور مری کامینگز که در زمینه تعامل انسان و سیستم های خودران رانندگی تحقیق می کند، "هر گونه وابستگی به دخالت رانندگان در شرایط ایمنی بحرانی، نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت؛ سازندگان چنین سیستم هایی هرگز نخواهند توانست این کار را با ضریب اطمینان بالایی انجام داده و آنها را برای مسیرهای عمومی امن کنند."
خانم کامینگز معتقد است اتوپایلوت، سوپر کروز و موارد مشابه دیگری چون پروپایلوت نیسان و Pilot Assist ولوو انتظاراتی غیر واقعی از تمرکز و توانایی های بشر در عکس العمل های فوق العاده سریع دارند. وی افزوده:
ما نمی توانیم توجه خود را در شرایط خسته کننده ای مثل رانندگی در اتوبان پایدار نگه داریم. انتظار وارد عمل شدن یک انسان در لحظه ای که تمرکز نداشته و اتخاذ تصمیمی درست، مشکلی بسیار بزرگ است.
در مقابل شرکتی همانند تسلا، عقیده ای کاملا متفاوتی به رانندگی خودران دارد. در یکی از صفحات وبسایت این خودروساز کالیفرنیایی آمده:
ما معتقد هستیم ترکیب بی نظیر سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال و همچنین سیستم اتوماسیوت رانندگی برای حفظ ایمنی نه تنها مالکین تسلا و عابرین، بلکه برای تمام رانندگان حاضر در جاده ها ضروری هستند.
بر اساس آماری که تسلا در سه ماهه آخر سال گذشته منتشر کرد، محصولات این شرکت هنگام فعال بودن اتوپایلوت هر 2.9 میلیون مایل (4.6 میلیون کیلومتر) دچار یک سانحه شده اند؛ این در حالیست که هنگام کنترل خودروهای تسلا توسط رانندگان، این رقم به 1.58 میلیون مایل (2.54 میلیون کیلومتر) تقلیل پیدا کرده است. جالب اینکه طبق آمار تمامی خودروهای حاضر در خیابان های ایالات متحده به طور میانگین هر 436 هزار مایل (701 هزار کیلومتر) یک بار دچار حادثه می شوند.
اما در مقابل، پرفسور کامینگز سیستم های کمکی دیگری مثل اخطار خروج از بین خطوط یا کروز کنترل تطبیق پذیر را مفید دانسته و افزوده که مواردی از این دست می توانند به ویژه در سرعت های پایین کاملا کمک کننده باشند. وی در این باره نیز گفته:
من طرفدار بزرگ اتوماسیون در سرعت های پایین هستم. در سرعت های بالا و در محیط هایی که دارای ساختاری منظم نیستند، سیستم های کنترل کننده خودرو واقعا کارایی خود را از دست می دهند.