امینی در گفت‌وگو با میزان:

نتایج داوری جشنواره فیلم فجر سخت اما معقولانه بود/حرکت همایون غنی‌زاده کمی نمایشی از کار در آمد

کارگردان چند دوره از جشنواره فجر گفت: من فکر می‌کنم که نتایج داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر خوب بود. به شخصه چندین بار سابقه داوری در جشنواره فجر را داشته‌ام و می‌دانم که داوری کردن کار بسیار دشواری است.

رحمت امینی منتقد سینما و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص نتایج سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و آرای داوران این دوره از جشنواره گفت: من فکر می‌کنم که نتایج داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر خوب بود. به شخصه چندین بار سابقه داوری در جشنواره فجر را داشته‌ام و می‌دانم که داوری کردن کار بسیار دشواری است.

وی در همین راستا ادامه داد: در این میان کسانی که داور نیستند و یا منتقدان می‌تواند با فراغ بال نظر خودشان را بدهند و نکاتی را یادآور شوند. اما وقتی در جایگاه داوری با حجم بسیار زیادی فیلم روبرو می‌شویم شرایط بسیار دشوار می‌شود. امسال شاهد حضور فیلم‌های بسیار خوبی بودیم که همین کار را به شدت نزدیک کرده بود.

نتایج داوری جشنواره فیلم فجر سخت اما معقولانه بود/حرکت همایون غنی‌زاده کمی نمایشی بود////////////////////چهارشنبه

این کارگردان تئاتر درباره نزدیکی بیش از حد بخش‌هایی از جشنواره فیلم فجر اذعان کرد: به عنوان مثال در بخش‌هایی از جشنواره امسال به عنوان مثال بازیگری کار بسیار سخت بود و شاید اگر علاوه بر سیمرغ بلورین جشنواره، تقدیر هم داده می‌شد کار راحت تر میشد. از نظر من چشنواره امسال از لحاظ کیفیت اثر و همچنین نوع داوری قابل قبول بود.

وی ادامه داد: در داوری هنری و کار هنر فرمول و متر و معیار با سایر عرصه‌ها متفاوت است و خیلی وقت‌‌ها المان‌های بسیاری برای دریافت سیمرغ بلورین لحاظ می‌شود. در مجموع شاید در برخی بخش‌ها اختلاف سلیقه وجود داشت اما به نظرم داوری امسال قابل قبول بود. شاید به معنای آرمان گرایانه هیچ فیلمی کامل نباشد اما به نظر شخصی من تختی، شبی که ماه کامل شد و متری شیش و نیم در فاصله‌ای میلیمتری در حرکت بودند.

داور جند دوره از جشنواره تئاتر فجر اضافه کرد: این را فراموش نکنیم که جشنواره فیلم فجر، جشنواره فجر انقلاب اسلامی ایران است و داوران بدون شک باید این قضیه را در آثار لحاظ نمایند. داوران با همین استدلال در میان آثار خوب به سمت اثری می‌روند که دارای ویژگی‌های بارزی از کشور باشد. به عنوان مثال در قبال موفقیت‌های شبی که ماه کامل شد به جز کیفیت اثر و واقعیت های تلخ داستان، هویت اثر نیز بخش مهمی را به دوش می‌کشید.

نتایج داوری جشنواره فیلم فجر سخت اما معقولانه بود/حرکت همایون غنی‌زاده کمی نمایشی بود////////////////////چهارشنبه

وی درباره حرکت همایون غنی‌زاده در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: من همایون غنی زاده را از نزدیک می‌شناسم زیرا در برهه ای از زمان در دانشگاه هنر شاگرد من بوده است. غنی‌زاده با پیشینه تئاتری این حرف‌ها را زد و به نظر من جای این حرف‌ها در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نبود. اگر کارگردانی صاحب سبقه چنین اعتراضاتی انجام دهد باز می‌توان در مورد آن نظر داد اما برای کارگردانی که اولین فیلمش را ساخته کمی باید بهتر عمل کرد.

امینی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر غنی زاده چنین اعتراضی را در جشنواره تئاتر فجر انجام می‌داد حداقل قابل قبول بود. من فکر می‌کنم در حرف و رفتار غنی زاده در اختتامیه جشنواره فیلم فجر کمی نمایشی بودن به چشم می خورد و زیاد به اصل کلام پرداخته نشد. البته این را هم بگویم که حالا شاید کارگردانی جوان اشتباهی انجام داده باشد اما نباید همه جانبه به وی حمله کنیم. زیرا وی در تئاتر کارگردان قابلی است و فیلمش هم با وجود برخی نواقص قابل دفاع است. بهتر است که عزیران منتقد و داوران در برابر این رفتارها واکنش هایی متفاوت با خود آن رفتار انجام دهند تا شاید تلنگری به انجام دهنده آن رفتار صورت گیرد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان