ماهان شبکه ایرانیان

سرعت واقعی اینترنت‌تان چقدر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، حالا کاربران اینترنت پرسرعت می‌توانند با استفاده از ابزارهای تست سرعت و کیفیت، از وضع سرویس دریافتی خود اطمینان به دست آورند و درصورت عدم تطابق سرویس ارایه‌شده با سرویس درخواستی، شکایت کنند.

روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایل‌آپ طی سال‌های گذشته، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیشتر داشته و سرعت‌هایی تا 521 کیلوبیت بر ثانیه و حتی 16 مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزینADSL  شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

به گزارش ایسنا، از طرفی براساس برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم، خانوارها باید از اینترنت 20 مگابیت بهره‌مند شوند. تکنولوژی ما اکنون ADSL است و ٥‌درصد ظرفیت مشترکان می‌توانند 16 مگابیت برثانیه خدمات دریافت کنند. کابل‌های قدیمی که امروزه در منازل برای انتقال داده‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند، اما مفهوم 20 مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم.

اما همین سرعت‌های ارایه‌شده توسط شرکت‌های اینترنتی هم معترضانی دارد و نتایج سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات 195 نشان می‌دهد اغلب شکایت مشترکین مربوط به حوزه اینترنت پرسرعت ثابت و در ٥ بخش پشتیبانی، مالی، مشکلات مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارایه خدمات دسته‌بندی می‌شوند و این بدان معناست که سرعت اینترنت هنوز هم برای کاربران دغدغه است.

به همین دلیل درحالی‌ که ممکن است بسیاری از شهروندانی که از بسته‌های اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده می‌کنند، نگران کم‌فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری‌شده باشند، برایشان امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت خانگی و همچنین پیگیری قانونی شکایات فراهم شده است.

اما با راه‌اندازی سرویس‌های پرسرعت اینترنت خانگی توسط شرکت‌های خصوصی ارایه‌دهنده اینترنت، اهمیت نظارت بر عملکرد آنها و نرخ فروش و کیفیت سرعت خدمات این شرکت‌ها ضرورت پیدا می‌کند. درهمین راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه‌اندازی سامانه در سایت خود امکان سنجش سرعت و نرخ حجم اینترنت مصرف خانگی و اندرویدی را به تفکیک اپراتورهای ارایه‌دهنده این خدمات فراهم آورده است.

مشترکین شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌توانند از طریق لینک معرفی‌شده که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد، نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل  latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و درصورت عدم تطبیق موارد ذکرشده با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت براساس کد رهگیری تخصیص‌یافته توسط همین سامانه اپراتور اقدام کنند.

با توجه به این‌که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد شده که تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارایه‌دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید که سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی اندازه‌گیری شود. همچنین در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق‌تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای درحال اجرا یا مرورگرهای درحال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده‌کننده از سرویس از قبیل موبایل،تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید.

سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت براساس ابلاغیه‌های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکین درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست‌های انجام‌شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می‌توانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام‌شده، شکایت خود را در سامانه 195 ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان