افت قیمت دانگ فنگ S۳۰ در بازار ادامه دارد

بسته‌ ماندن مرزها در مقابل واردات مدل‌های خارجی، فرصتی مغتنم برای خودروسازان داخلی است تا با استفاده از تخفیف گمرکی به مونتاژ مدل‌های چینی و یکه‌تازی در بازار ایران، مشغول شوند

افت قیمت دانگ فنگ S30 در بازار ادامه دارد

بسته‌ ماندن مرزها در مقابل واردات مدل‌های خارجی، فرصتی مغتنم برای خودروسازان داخلی است تا با استفاده از تخفیف گمرکی به مونتاژ مدل‌های چینی و یکه‌تازی در بازار ایران، مشغول شوند.
دانگ فنگ S30 سدان جدید ایران خودرو است که تا به امروز تنها بر مبنای ارز در حاشیه ی بازار به فروش رسیده و آخرین بار قیمتی حدود 135 میلیون تومان را در عرضه ی رسمی این شرکت داشته است.
این محصول چینی با بدنه‌ی سدان، تفاوت فنی با H30 کراس ندارد و صرفا به دلیل استفاده از صندوق‌ عقب، کمی جادارتر است.
اما در شرایط فعلی بازار شاهد هستیم که بر خلاف موفقیت های دانگ فنگ H30 کراس در بحث فروش، S30 نتوانسته مشتریان خود را در بازار پیدا کند و به عنوان یک خودروی ناشناخته و ضعیف در بحث فروش شناخته می شود. بسیاری عدم موفقیت دانگ فنگ S30 در بازار را قیمت بالای آن در مقایسه با رقبایی مانند بسترن B30، برلیانس H330 و البته خانواده پژو 207 و حتی جک J4 می دانند.دانگ فنگ S30

دانگ فنگ S30 درست مانند نسخه هاچ بک (دانگ فنگ H30) با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی از سری نام آشنای TU5 پژو عرضه می‌شود تا قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 142 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه ارائه کند. وزن خالص این خودرو در مقایسه با H30 کراس، کمی بیشتر است اما دقیقا با همان پیشرانه و گیربکس اتوماتیک 4 سرعته عرضه می‌شود. با این حساب، می‌توان اطمینان داشت در زمانی حدود 13 تا 14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت 8 تا 9 لیتر در 100 کیلومتر داشته باشد.
اولین بار ایران خودرو S30 را با قیمتی نزدیک به 145 میلیون تومان به بازار عرضه کرد و برخی دلالان بهای این خودرو را در بازه ی 147 تا 155 میلیون تومان اعلام می کردند. اما با گذشت چند هفته و فروش دانگ فنگ S30 با قیمت 135 میلیون تومان از جانب ایران خودرو، شاهد هستیم که به ندرت این خودروی چینی مورد معامله قرار می گیرد و در بحث استقبال مشتریان بسیار ضعیفتر از خودروهایی چون برلیانس H330، رنو تندر 90 پلاس، فاو بسترن B30، پژو 207i صندوقدار و… است.

امروز اگر بخواهید که یک دستگاه دانگ فنگ S30 را در بازار آزاد خریداری کنید، با قیمت هایی در بازه ی 133 تا 145 میلیون تومان رو به رو می شوید. اما به گفته برخی نمایشگاه داران تهرانی، معامله های ثبت شده برای این سدان تازه وارد با بهایی کمتر از 135 میلیون تومان بوده و حتی در برخی موارد، فروشندگان این خودرو به خاطر رسیدن به نقدینگی و کاهش ضرر مالی، حاضر به فروش آن با قیمت 129 میلیون تومان هم بوده اند.
به نقل از اسب بخار، بر خلاف گمانه زنی های اولیه که احتمال داده می شد تا ایران خودرو بهای این خودرو را افزایش بدهد، اما شاهد هستیم که هنوز این شرکت قیمت مصوب دانگ فنگ S30 را اعلام نکرده و تنها بهای فروش آن بر مبنای شرایط بازار را اعلام کرده. با توجه به اینکه آخرین قیمت ایران خودرو برای S30 در محدوده ی 135 میلیون تومان بوده و از سویی بازار هم خرید و فروش آن را با قیمتی کمتر از 135 میلیون تومان تجربه می کند، احتمال دارد که بر اساس قواعد فروش فوری خود در حاشیه ی بازار، مرحله ی جدید عرضه ی دانگ فنگ S30 با بهایی کمتر از 130 میلیون تومان اعلام شود. برخی احتمال می دهند که ایران خودرو در دور جدید فروش فوری S30، قیمتی حدود 125 تا 128 میلیون تومان را برای این سدان اتوماتیک انتخاب کند.
بدیهی است که ارزش واقعی دانگ فنگ S30 در بازه ی دانگ فنگ H30 کراس قرار می گیرد و نباید از نظر منطقی قیمت آن تفاوت خاصی با نسخه ی هاچبک کراس داشته باشد. اما از سویی تولید محدودتر این خودرو و وجود هزینه های سربار بیشتر برای S30، این منطق را به وجود می آورد که این خودرو قیمت تمام شده بیشتری را از H30 کراس ایران خودرو داشته باشد. این در حالیست که ایران خودرو قیمت مدل هاچ بک (اچ 30 کراس) را در محدوده 74 میلیون تومان اعلام کرده بود که بهایی در حدود نصف قیمت مدل سدان براورد می شد، اما حالا و در پی برهم خوردن توازن بازار، به نظر می رسد که دانگ فنگ S30 در صورت ادامه تولید نیازمند تصحیح قیمت گذاری و اعلام رقم های کمتری باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر