به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از رشد 91 درصدی قیمت خانه در شهر تهران، بسیاری از متقاضیان به دنبال خرید مسکن در اطراف این کلانشهر هستند و به همین دلیل قیمت آپارتمان در شهرهای جدید اطراف تهران نسبت به سال گذشته مقداری افزایش یافته است. آخرین نرخهای پیشنهادی از واحدهای مسکن مهر پردیس در بهمن ماه 1397 حدود 150 تا 270 میلیون تومان است. در پرند نیز میتوان با 55 تا 90 میلیون تومان یک واحد خریداری کرد. همچنین در هشتگرد قیمت مسکن مهر از 60 میلیون تومان به بالا است. یک خانه 40 متری قدیمیساز هم در هشتگرد 25 میلیون تومان به فروش میرسد.
مجموعه شهری تهران و کرج جمعاً دارای 58 شهر هستند. طبق سرشماری 1395 جمعیت شهر تهران 8 میلیون و 693 هزار نفر و جمعیت کرج یک میلیون و 592 هزار نفر اعلام شده است. پس از این دو کلان شهر، پرجمعیتترین شهرهای اطراف به ترتیب اسلامشهر دارای 448 هزار نفر، شهریار 309 هزار نفر، قدس 309 هزار نفر، ملارد 281 هزار نفر، گلستان 239 هزار نفر، پاکدشت 236 هزار نفر و قرچک 231 هزار نفر هستند. برآوردها از قیمتهای بهمن ماه 1397 نشان میدهد میتوان با قیمتهای کمتر از 100 میلیون تومان در تمامی این شهرها واحد مسکونی خریداری کرد. همچنین سه شهر جدید پردیس، پرند و هشتگرد در اطراف تهران مقصد مهاجرتهای آینده است. در 10 سال اخیر سرعت جمعیت پذیری شهرهای جدید افزایش یافته و نرخ رشد جمعیت بین سالهای 1385 تا 1395 به 10.6 رسیده که نسبت به افزایش جمعیت کل کشور 10 برابر و نسبت به متوسط نرخ رشد شهرهای کشور 8.5 برابر است. برای اینکه بهتر بتوانیم وضعیت شهرهای جدید اطراف تهران را بررسی کنیم شاید بهتر باشد از اوضاع حمل و نقل و سرانههای خدماتی این شهرها نیز اطلاع داشته باشیم.
وعده تکمیل مترو هشتگرد تا سال آینده
جمعیت هشتگرد قدیم و جدید جمعاً حدود 150 هزار نفر است. در بین سه شهر یاد شده، هشتگرد و پرند از خدمات و زیرساختهای مناسبتری نسبت به پردیس برخوردارند. هشتگرد احتمالاً در آینده نزدیک صاحب مترو میشود و مترو فرودگاه امام (ره) به سمت پرند نیز معطل تأمین اعتبار است. پردیس مترو ندارد اما مطالعات این طرح آغاز شده، قرارداد با پیمانکار به امضا رسیده و طبق وعده چهار سال دیگر پروژه قطار برقی پردیس به اتمام میرسد.
اما قطار برقی گلشهر هشتگرد به پیشرفت حدود 85 درصد رسیده و در تمام جنبهها فعال است. گفته میشود در صورت تأمین منابع، سال آینده به بهرهبرداری اولیه میرسد. مهدی رضیئی، سرپرست سابق شرکت عمران هشتگرد با بیان اینکه هشتگرد طی یک سال اخیر رونق مناسبی داشته است، گفت: این نوید را میدهم که با تکمیل مترو ارزش افزوده واحدهای مسکن مهر افزایش خواهد یافت؛ چراکه ارتباطات همواره باعث توسعه میشود. همین حالا نیز با توجه به تغییر نرخی که در مسکن مهر به وجود آمد تقاضا برای واحدها افزایش یافته است.
شهر جدید هشتگرد در غرب استان تهران و در میانه راه کرج – قزوین واقع شده و فاصله آن با تهران، کرج و قزوین به ترتیب 65، 25، 75 کیلومتر است. افق شهر جدید هشتگرد 670 هزار نفر تعیین و از سال 1368 احداث آن آغاز شد که اوایل دارای اقبال مناسبی بود اما به تدریج با مشکلات ترافیکی در محور قزوین تهران کمکم جذابیت خود را از دست داد که طبق نظر کارشناسان، با اتصال مترو این شهر مجدداً مورد استقبال قرار خواهد گرفت. به دلیل مجاورت شهر جدید هشتگرد با هشتگرد قدیم، مراکز تجاری، آموزشی و درمانی این شهر مناسب ارزیابی میشود. پروژههای زیربنایی و روبنایی مسکن مهر هشتگرد نیز در حال اجراست. حدود 49 هزار واحد مسکن مهر برای هشتگرد تعیین شده بود که 35 هزار متقاضی مؤثر دارد. 26 هزار واحد تحویل شده و مردم در 17 هزار واحد مستقر شدهاند. عمده مشکلی که باعث شده 9000 واحد دارای متقاضی، خالی باشد به خدمات زیربنایی مربوط میشود که وظیفه شرکتهای خدماترسان است تا انشعابات را کامل کنند. طی هماهنگی شرکت عمران شهرهای جدید با استانداری البرز، فرمانداری ساوجبلاغ و شرکتهای خدماترسان شده، قرار است ظرف یکی - دو ماه آینده بخش عمدهای از مشکلات پروژهها رفع شود.
قیمت خانه در پرند حدوداً دو برابر شد
تا چند ماه قبل با رقمهای 25 تا 35 میلیون تومان میشد از طریق شرکت عمران در پرند مسکن مهر خریداری کرد، اما هماکنون واحدهای فاقد متقاضی به پیمانکاران داده شده و برای خرید واحدها با قیمتهای بالای 50 میلیون تومان باید به آنها مراجعه کرد. 1000 واحد هم قرار است به متقاضیان حذف شدهای اختصاص یابد که مایلند از پردیس به پرند و هشتگرد بروند. در خصوص قیمت واحدهای ویلایی نیز به گفتهی اهالی با کمتر از 500 میلیون تومان میتوان اینجا ویلا خریداری کرد. با توجه به جهش یکباره قیمت مسکن تهران در یک سال اخیر که منجر به مهاجرت به شهرهای اطراف از جمله پرند شد، جمعیت این شهر نسبت به یک سال قبل به وضوح بیشتر شده و تعداد سوپرمارکتها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.
شهر جدید پرند در کیلومتر 30 آزادراه تهران - ساوه قرار دارد. آزادراه تهران– ساوه، آزادراه تهران – قم، راه آهن تهران – جنوب و مترو تهران – پرند از راههای دسترسی به این شهر محسوب میشود که البته مترو آن هنوز به بهرهبرداری نرسیده و گفته میشود در صورت تأمین منابع تا پایان سال افتتاح میشود. با این حال سایر راهها دارای ترافیکی روان است. روزانه 11 قطار به صورت رفت و برگشت از تهران به پرند حرکت میکند. همچنین کارهای ابنیه فنی و سازه پروژه مترو امام (ره) پرند به طور 19 کیلومتر انجام شده است. این تنها پروژهی بدون معارضی است که بستر آن آماده است. اگر تجهیزات فنی خریداری و نصب شود ظرف چهار ماه اولین قطار میتواند به پرند برسد. هم اکنون مشکل اصلی به بحث تجهیزات و سیگنالینگ مربوط است که تماماً خارجی است
عقبماندگی زیرساختهای پردیس نسبت به واحدهای مسکونی
قیمت آپارتمان در شهر پردیس نسبت به هشتگرد و پرند، بالاتر است. علت این موضوع میتواند آب و هوای مناسب و نزدیکی به تهران از طریق دو مسیر اتوبان و آزادراه باشد. اما بررسی اوضاع فازهای مسکن مهر این شهر نشان میدهد پیشرفت پروژههای مسکونی از سرانههای خدماتی، بالاتر بوده و به همین دلیل 40 هزار واحد مسکن مهر این شهر که در مرحلهی نازککاری قرار دارد فاقد شرایط مناسب واگذاری است. با این حال حبیباله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته که سال آینده شاهد تحول در زیرساختهای پردیس خواهیم بود. چند روز پیش هم دو قرارداد به مبلغ 1,400 میلیارد تومان برای احداث مترو و پروژههای زیربنایی و ربنایی پردیس به امضا رسید. قرار است تا پایان سال جاری 5000 واحد مسکونی در پردیس افتتاح شود.
به گفتهی طاهرخانی، هماکنون بیش از 100 هزار نفر در شهر جدید پردیس ساکن هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه 82 هزار واحد مسکونی برای پردیس تعریف شده پیشبینی میشود در آینده جمعیت پردیس به 400 هزار نفر برسد که طبیعتاً نیازمند توسعه زیرساختهای کلان در این شهر هستند. خوشبختانه در لایحه بودجه سال 1398 متروی پردیس صاحب بودجه مجزا شده و در نظر داریم این پروژه را به قرارگاه خاتمالانبیاء واگذار کنیم که طی چهار سال مترو به پردیس خواهد رسید.