آیا دلار از مبادلات روسیه و آرژانتین حذف می‌شود؟

به گزارش راشاتودی، دیمیتری فئوکتیستو، با اشاره به اینکه روسیه به آرژانتین پیشنهاد داده است در انتقالات و تراکنش‌های مالی بین دو کشور از پول‌های ملی استفاده شود و آرژانتین از این ایده استقبال کرده است گفت: به طور فعالانه در تلاش هستیم تا نه تنها با آرژانتین که با سایر شرکای خود نیز از ارز ملی در مبادلات استفاده کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سفیر روسیه گفت: این کشور آمادگی دارد در صورت لزوم، یورو را جایگزین دلار در مبادلات با آرژانتین کند. در حال حاضر دولت آرژانتین از دلار در مبادلات بین‌المللی خود استفاده می‌کند و به همین دلیل در استفاده از روبل مردد است.

فئوکتیستو با اشاره به وجود روابط تجاری و اقتصادی خوب بین دو کشور گفته است بانک‌های روسی باید وارد بازار آرژانتین شوند.

آرژانتین نخستین کشوری نیست که روسیه در تلاش برای حذف دلار از مبادلات با آن است. سیاست‌های تحریمی واشنگتن و تنش‌های ژئوپلتیکی باعث شده است بسیاری از کشورها به فکر کاهش وابستگی خود به دلار باشند. روسیه و چین اکنون بخشی از مبادلات خود را به روبل و یوان انجام می‌دهند و در اندیشه حذف کامل دلار از مبادلات خود هستند. روسیه قراردادهای مشابهی با ترکیه و ایران، بلاروس و اتحادیه اوراسیا دارد.

ماه گذشته چین و اندونزی قراردادی برای سواپ ارزی به مبلغ 28.81 میلیارد دلار امضا کردند. چین با ژاپن نیز بر سر سواپ ارزی به توافق رسیده است. ترکیه و ایران نیز با شرکای تجاری خود در حال مذاکره برای حذف دلار و استفاده از پول ملی هستند.

روسیه به اتحادیه اروپا و انگلیس نیز پیشنهاد داده است تا در مبادلات دوجانبه، روبل، یورو و پوند جایگزین دلار شوند. بوریس آبراموف، رایزن تجاری روسیه در انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری ریانووستی گفته بود که شرکت‌های روسی فعال در انگلیس می‌توانند هر زمانی که احساس کردند استفاده از پوند به جای دلار در مبادلات ضروری است، این کار را انجام دهند؛ چرا که پوند به مانند دلار و یورو ارزی با قدرت تبدیل بالا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان