وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

کاهش فاصله جنسیتی در جریان تولید فکر و اندیشه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وضعیت مؤلفان گفت: امروز در سایر حوزه‌ها فاصله جنسیتی مؤلفان در حال کاهش است به طوریکه در برخی حوزه‌ها مانند ادبیات و داستان‌نویسی تعداد آثار تقریباً برابر شده و اتفاقات همسانی در جریان تولید فکر و اندیشه رخ داده است.

کاهش فاصله جنسیتی در جریان تولید فکر و اندیشه

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی در آئین بیستمین دوره جایزه کتاب سال استان کرمان با اشاره به وضعیت مؤلفان اظهار کرد: امروز در سایر حوزه‌ها فاصله جنسیتی مؤلفان در حال کاهش است به طوریکه در برخی حوزه‌ها مانند ادبیات و داستان‌نویسی تعداد آثار تقریباً برابر شده و اتفاقات همسانی در جریان تولید فکر و اندیشه رخ داده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه کتاب رخ داد، اگر چه این به معنی نیست که نقص و عیب وجود ندارد، اما در مجموع تحولات کمی و کیفی خوبی را شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در ٣٧ سال حکومت شاه حدود ٥٠ هزار عنوان کتاب چاپ شده بود، اما این رقم در سال‌های ٥٧ تا ٩٦ به بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار عنوان رسید که ٧٠٠ هزار عنوان آن چاپ اول است که حجم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف چاپ کتاب روند رو به رشدی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال ٥٨ و در بخش علوم پایه ٧٣ عنوان کتاب موجود بود که این رقم در سال جاری به ١١ هزار و ٧٨٠ عنوان رسیده است. اگر امروز جریان تولید علمی رو به رشدی را در کشور می‌بینیم به دلیل آن است که در حوزه کتاب‌های علوم پایه پشتیبان داشته‌ایم و در این میان نقش مؤلفان در حوزه علوم پایه و فنون مهارتی و عملی نقش بزرگی بوده است.

وی افزود: در حوزه نشر ادبیات اتفاق کمی بسیاری داشته‌ایم و اتفافات کیفی هم در این بخش کم نبوده است. در حال حاضر در عمل به طرف ناشران پرکار و حرفه‌ای جدی‌تر حرکت می‌کنیم به طوریکه در سال ٩٦، تعداد ٧٤٠ ناشر پرکار و ٤٠٣ ناشر حرفه‌ای داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وضعیت امروز ما در ادبیات و مسیری که طی می‌کنیم نشانگر این است که جریان پدید آورنده حرفه‌ای تألیف، پرکارتر می‌شود و هر چه ناشر حرفه‌ای‌تری داشته باشیم به دوام کارها بهتر می‌توانیم فکر کنیم.

صالحی تصریح کرد: در حوزه آمایش و پراکندگی جغرافیایی به سمتی حرکت می‌کنیم که ناشران و مؤلفان خارج از مرکز فعال‌تر شوند. پراکندگی جغرافیایی در کنار همسانی جنسیتی در حوزه نشر و تألیف در حال اتفاق افتادن است، در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ناشران را در مراکز استان و شهرستان‌ها داریم.

صالحی در پایان گفت: باتوجه به پیشرفت‌های حوزه چاپ و نشر نیاز داریم در دهه پنجم انقلاب در این حوزه نقایص را رفع کنیم.

به گزارش ایسنا، در این آئین با حضور سید عباس صالحی از مؤلفان و مترجمان برگزیده بیستمین جایزه کتاب سال استان کرمان با اهدای لوح تقدیر و تندیس تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ٢٢ جلد کتاب مفاخر استان کرمان رونمایی شد.
 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان