وحید جلیلی:

چرا بعد از ۳۰ سال در سینما به نمازجمعه و راهپیمایی پرداخته نمی‌شود؟

خبرگزاری فارس: وحید جلیلی امشب در جلسه گفتار عصر که با موضوع سینمای ایران برگزار شد، گفت: به نظر من جشنواره امسال یکی از بهترین جشنواره‌های اخیر کشور بود؛ در مقابل عده‌ای گفتند بدترین جشنواره بوده، چون فیلم سیاه و نامربوط در آن کم نبوده است.

مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی انقلاب بیان کرد: واقعیت این است که روشن فکر‌ها فکرشان این نیست که بگذارید ما هم فیلم بسازیم بلکه شعارشان آزادی است و می‌گویند باید آزادی باشد تا ما هم فیلم بسازیم.

وی ادامه داد:، اما اگر کسی این جریان را بررسی کند متوجه می‌شود که برخی فیلم‌ها نباید ساخته شود؛ یعنی جریان روشن‌فکری می‌گوید ساختار سینمای ایران بر حذف است و ساخت و دیدن بسیاری از فیلم‌ها جرم محسوب می‌شود.

جلیلی اظهار کرد: در جریان ادبیات روشنفکری مثلا صادق هدایت فقط در ایران انحطاط، تباهی و سیاهی می‌بیند و بسیاری از سردمداران روشنفکری، هیچ روشنی یا حماسه و آینده‌ای برای جامعه خودشان نمی‌بینند و تا 40 سال بعد از انقلاب هم می‌توان این ویژگی را در این افراد دید و ماجرا زمانی جدی می‌شود که می‌گویند دیگران هم نباید ببیند.

مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی با بیان اینکه روشنفکر‌های غرب زده معتقدند موفقیت‌های جامعه ایرانی، قهرمان‌های این ملت و موفقیت‌ها نباید دیده و مطرح شود؛ متذکر شد:بنابراین هر یک گامی که بردارید و از این خط قرمز‌ها عبور کنید، این گام بزرگی است.
وی یادآور شد: جشنواره فیلم فجر امسال، جشنواره خوبی بود؛ چراکه نشان داد جریان غرب دیگر وجود ندارد تا آن‌ها از موفقیت‌ها و قهرمان‌های این کشور دور بشوند و هفت یا هشت فیلمی به این موضوعات پرداخته کار خوبی است.
جلیلی با اشاره به سینمای سانسور خاطرنشان کرد: در جنگ یکی از حربه‌ها نعل وارونه زدن است که با بیان جملاتی این چنین همراه است که این نظام سانسورچی گفته فلان پلان را حذف کنید.
مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه انقلاب با بیان اینکه ما امروز یکی از توانمندترین سینما‌ها جهان را داریم؛ تاکید کرد: سینمای ایران از لحاظ کمی و کیفی از اروپا جلوتر که البته بعد از هالیوود و بالیوود در رتبه‌های بعدی قرار دارد و از لحاظ هنرمند و بازیگر هم کاملا توانمند هستیم.
وی بیان کرد: همان فضایی که در جهان در انکار سینمای جمهوری اسلامی وجود دارد؛ در داخل هم توسط غرب در حال اعمال است؛ یعنی اگر شما شاهکار هم بسازید این اقلیت آن را تحقیر می‌کنند.
جلیلی با بیان اینکه در روز‌های گذشته واکنش‌های بسیاری به فیلم‌های خوب جشنواره وجود داشته است؛ خاطر نشان کرد: عده‌ای می‌گویند هر فیلمی که اشتراکاتی با جو رسمی داشته باشد روی آن نمی‌توان حساب کرد؛ یعنی اگر فیلمی بسازید و با روایت غرب فیلم را و انقلاب را روایت کنید آن عین آزادگی است، اما در غیر این صورت شما اصلا سینما گر نیستید.
مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی انقلاب گفت: این چالش، چالش نرم است و کلید واژه‌های خودش را دارد و ابزار خودش را می‌طلبد، در سال‌های اخیر کلید واژه‌هایی اضافه شد که سینما را ضایع کرد؛ مثلا سینمای سفارشی یا سینمای نفتی که بسیار اثرگذار است یا سینمای دولتی.
وی با انتقاد از شرایط موجود در صدا و سیما متذکر شد: بعضا این ادبیات توسط رسمی‌ترین رسانه‌های نظام تبلیغ می‌شود؛ مثلا برنامه هفت 400 ساعت در دوره آقای ضرغامی به شدت این واژه‌ها را ترویج می‌کرد که اگر لگو شبکه 3 را بر می‌داشتی به راحتی می‌توانستی ادعا کنی این برنامه از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است.
جلیلی با تاکیر بر اینکه فشار خیلی سنگین روی سینمای ایران است گفت: تا این فشار‌ها را مرور نکنیم ارزش کار کارگردانان واضح نمی‌شود و باید این فشار را از روی سینما برداشت.
مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی انقلاب گفت: اگر رسانه وابسته به نظام به دفاع از مدافعان خود بپردازد؛ می‌گویند عدالت چه شد این شد رسانه ملی یا میلی؟ به این اشاره نمی‌کنند که خود سینمای ما عادلانه است؟ در شرایطی می‌توانی این را بگویی که افرادی که از غرب حمایت می‌شوند آن‌ها هم بی پناه هستند و امکانات مادی و معنوی ندارند؛ نه اینکه ما سینما را به سینمای سانسور تبدیل کنیم.
وی اظهار کرد: واقعیت این است که سینمای ایران سینمای سیاه نیست، اما اولین بار بعد از 30 سال در مورد مرصاد فیلم ساخته شده است؛ این را از این جهت می‌گویم که تا ما از این فضا عبور نکنیم نمی‌توانیم به فضای مطلوب برسیم.
جلیلی با بیان اینکه جنگ نرم وجود دارد، اما آن را انکار می‌کنند؛ ادامه داد: وضعیت سینمای ایران به شدت غیر طبیعی است و طی سالیان این وضعیت بر آن حاکم شده است، در حالی که در سینما آمریکا در خصوص همه مسائل و تاکنون آن را ندیدم و دلیل آن هم این است که در سینمای آمریکا و اروپا به آن پرداخته شده است.
مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی انقلاب افزود: مگر تعداد کسانی که به کلیسا می‌روند از افرادی که به نماز جمعه می‌روند کمتر است؟ چرا در طول 40 سال ما در یک فیلم نماز جمعه را نمی‌بینیم؟ چرا به راهپیمایی پرداخته نشده است؟ چرا در کشور ما 800 میلیون تجربه انسانی وجود دارد ام یک پلان راهپیمایی در فیلم‌های جمهوری اسلامی به چشم نمی‌خورد حتی کارگردانان انقلابی با این که مسایل دراماتیک در آن وجود دارد به آن نپرداخته اند.
وی با بیان اینکه ما ابزار ساخت فیلم را داریم؛ تاکید کرد:ما در کشور سوژه و قهرمان‌های بسیاری داریم که می‌توان در مورد ان‌ها فیلم ساخت، الیور استون کارگردان بزرگ جهان سوال کرد، چرا انقلاب تان را به وسیله فیلم مطرح نکردید؟ جمعیت از داخل سالن فریاد زدند ساکت شو و در مورد سیاست صحبت نکن و این یعنی سانسور، در چنین وضعیتی بگویند صدا و سیما تو هم باید علی السویه رفتار کنی.

جلیلی با انتقاد از توجه به جشنواره‌های خارجی گفت: برخی هنرمندان حاضر هستند برای لبخند جشنواره اروپایی دین و هویت یک کشور را نادیده بگیرند؛ اما
هنرمندان ما برای احقاق حق تلاش می‌کنند.

مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی انقلاب گفت: برخی فیلم‌های جشنواره امسال جایگاه خوبی دارند و باید از این‌ها دفاع کرد و باید از سینما ملی علیه سینما دفاع کرد و کلید واژه‌های آن‌ها را ساخت.

وی در خصوص فیلم سعید روستایی اظهارکرد: اصلا انتظار نداشتند فیلم سعید روستایی اینگونه باشد؛ نیروی انتظامی با مغز فندقی، فیلم خانه پدری را ساخت، آن مغز‌های فندقی که حمایت می‌کنند و خانه پدری می‌سازند؛ نکند که نفهمیده باشند کار این کارگردان جوان، کار بسیار خوبی است.

جلیلی گفت: در ایران نقد فیلم زیاد است، اما نقد سینما نداریم؛ در ایران می‌گویند سینما فقط فرم است اگر اینگونه باشد که باید سینما را تعطیل کرد. چون به اندازه خوراک سینمایی ما از دنیا آثاری را بیابیم که در سینمای ما اکران شود که حرفه‌ای و فنی هم هست.

مسئوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه جردمی انقلاب بیان کرد: امروز سینما ملی ما حتما نیازمند توان جدی است؛ ما باید به نوع نگاه رهبری که چگونه هنرمندان را می‌بینند و دفاع می‌کنند؛ برسیم.

وی در خصوص اظهار نظرش در مورد جشنواره فیلم فجر گفت:من معتقدم در بدنه سینما خاصی وجود دارد که امسال هم همچون سال گذشته که فیلم به وقت شام را مورد تمسخر قرار دادند؛ فیلم رد خون را زدند خب حتما یک جای کار عیب دارد که تنها و مهم‌ترین رسانه سر بزنگاه‌ها نباید در جایگاه درست خود عمل کند.
جلیلی ادامه داد: تعمد نبوده، اما بگردند و خطا را پیدا کنند چینش نیرو‌ها باعث این اتفاق شده پس باید کاری کرد.
مسیوول دفتر مطالعات فرهنگی جبهه مردمی انقلاب بیان کرد: سینمای سانسور گام اولش شکست خورده و در جشنواره بعدی گام دوم را برمی دارند؛ گام اول تحقیر و گام دوم تحریف بود.
وی افزود: سینما که مدیریت متمرکزی ندارد در رهایی از بند انفعال بسیار موفق‌تر بوده است و در صدا و سیما جمهوری اسلامی هم باید این اتفاق بیفتد تا کی می‌خواهد این رسانه را در اختیار یک جماعت نو کیسه قرار بدهید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان