The Sisters Brothers: یک فیلم وسترنی بسیار متفاوت

«برادران سیسترز» The Sisters Brothers داستان وسترن احساسی متفاوتی، در مورد رابطه دو برادر آدم‌کش، است

«برادران سیسترز» The Sisters Brothers داستان وسترن احساسی متفاوتی، در مورد رابطه دو برادر آدم‌کش، است. ایده جالب این فیلم نیازمند روایتی جدید و متفاوت با سایر آثار این ژانر بود،‌ که کارگردان فرانسوی، ژاک اودیار Jacques Audiard، در اولین اثر انگلیسی زبان خود توانست به خوبی از پس آن بر‌بیاید. البته با نگاهی به کارنامه هنری اودیار می‌توان مطمئن بود که کسی بهتر از او نمی‌توانست در این کار موفق شود. چرا که او در فیلم‌های قبلی خود «دیپان» Dheepan و «یک پیامبر» A Prophet، بررسی‌های دقیقی را بر روی شخصیت‌هایی قوی داستان خود، که در موقعیت‌های سخت سعی در انجام درست‌ترین کار را داشتند، انجام داده بود، و هیچ‌جا در اسطور‌ه‌های آمریکایی به اندازه غرب وحشی، فرصت برای پرداختن به این ایده وجود ندارد. با این حال، رابطه قوی واکین فینیکس Joaquin Phoenix و جان سی. رایلی John C. Reily در نقش دو برادر است که صحنه‌های خشن و پر‌اضطراب آن را به داستانی شیرین و دوست‌داشتی تبدیل کرده است که طرفداران معمول این ژانر را غافل‌گیر کرده است.
داستان «برادران سیسترز» که بر‌اساس رمانی نوشته پاتریک دویت Patrick Dewitt ساخته شده است، همزمان با تب طلا در کالیفرنیا اتفاق می‌افتد، با این‌حال موضوع تاریخی آن در جایگاه دوم اهمیت قرار دارد. در صحنه اول فیلم، برادران سیسترز، چارلی (با بازی فونیکس) و الی (با بازی ریلی)، با خونسردی آدم می‌کشند.

گنگستر معروفی به نام ناخدا The Commodore (با بازی روتخر هاور Rutger Hauer) این دو برادر را برای این‌ کار استخدام کرده است. «برادران سیسترز» داستان طنز تلخ ماجراجویی‌های این دو آدم‌کش پولی است که با حفظ همان روش آشنای پکینپا Peckinpah و به سبک جدیدی روایت شده است.
برای چارلی دائم‌الخمر این ماموریت‌های قتل، راهی برای شناخت خودش است، اما برادر آرامترش الی، از انجام این ماموریت‌ها خسته شده‌ است. فیلم‌نامه نوشته اودیار و توماس بیدگان Thomas Bidegan، قدم به قدم جزییاتی در مورد این دو برادر و مسیر آن‌ها در این حرفه وحشیانه‌ را نمایان می‌کند و با روایت جذاب خود این خانواده غیرعادی را به مخاطب معرفی می‌کند.
داستان «برادران سیسترز» تمرکز زیادی بر زندگی شخصیت‌های اصلی خود دارد، با این‌حال بخش‌هایی از داستان که به شخصیت‌های جانبی پرداخته است نیز بسیار جالب است. وقتی این دو برادر برای پیدا کردن سارقی به نام هرمن کرمیت وارم Hermann Kermit Warm (با بازی ریز احمد Riz Ahmad) استخدام می‌شوند، تمرکز داستان بر روی ماجرای زندگی او و ارتباطش با موریس (با بازی جیک جیلنهال Jake Gyllenhaal)، مردی که برای گرفتن پاداش به دنبال گرفتن افراد تحت‌تعقیب است، می‌رود. بعدتر مشخص می‌شود که وارم فرمولی در اختیار دارد که با استفاده از آن می‌توان طلاهای کنار رودخانه را ردیابی کرد. به دلیل ارزشمند بودن این دستاورد، موریس تصمیم می‌گیرد که با زندانی خود در این بیزینس شریک شود.
اما این ماموریت سختی‌های زیادی برای این دو برادر به همراه دارد. در مسیر رفتن از اورگن تا کالیفرنیا، آن دو بیشتر وقت خود را صرف نجات دادن یکدیگر از خطرات و آسیب‌های فیزیکی مختلف، از نیش عنکبوت‌های سمی گرفته تا دعوا با آدم‌های مست، می‌کنند. تماشای تقلای آن‌ها برای نجات از هر مخصمه بسیار سرگرم‌کننده است. اودیار به کمک موسیقی زیبای الکساندر دسپلات Alexandre Desplat و تصاویر تماشایی فیلم‌بردار، بنوا دبی Benoit Debie، توانسته ماجراجویی این برادرها را به زیبایی به تصویر بکشد. در ابتدا با خود فکر می‌کنید که این دو می‌توانند سال‌های زیادی به فعالیت خود ادامه دهند، اما پس از هر درگیری مسلحانه به نظر می‌رسد شاید وقت بازنشستگی رسیده است.اودیار تا به حال فیلمی تماما اکشن نساخته است، اما در بیشتر آثار او، صحنه‌هایی با خشونت زیاد فیزیکی وجود داشته است، از زندان عجیب فیلم «یک پیامبر» گرفته تا درگیری‌های خیابانی «زنگار و استخوان» Rust and Bone. او استعداد زیادی در مدیریت‌ صحنه‌های پیچیده دارد. صحنه‌های تیراندازی در «برادران سیسترز» پتانسیل غیرقابل پیش‌بینی بودن تا آخرین لحظه‌های فیلم، را دارد، درست مانند شخصیت این دو برادر.
ریلی، که خود یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم است، توانسته شخصیت مردی آرام و تا حدی سرخوش را به نمایش بگذارد، ویژگی‌ای که باعث دوست‌داشتنی شدن شخصیت او شده است.
فونیکس هنگامی که در مخصمه‌ای گیر می‌کنند، با همان نگاه نافذ همیشگیش خیره می‌ماند. چارلی همیشه نگران رفتار خود است و این الی است که همیشه کنترل شرایط را به دست می‌گیرد. در صحنه‌ای که چندین تفنگ به سمت برادرها نشانه گرفته شده است، الی نگاهی به دشمنان خود می‌اندازد و پس از این‌که بالا می‌آورد، حساب آن‌ها را می‌رسد.با این‌که تمام اتفاقات فیلم در مورد برادرها نیست، اما این داستان ماجراجویی‌های آن‌هاست که هسته اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. «برادران سیسترز» برخلاف تم معمول فیلم‌های این ژانر، فقط به جنبه مردانه و سرسختانه شخصیت‌ها نپرداخته است، بلکه شخصیت‌هایی را به تصویر کشیده است که آسیب‌پذیر و احساسی نیز هستند، کسانی که در کودکی مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌اند و همیشه برای گذراندن زندگی خود مجبور به کار کردن بوده‌اند. صحنه‌ رویارویی این‌دو با یکی از شخصیت‌های زندگی گذشته خود، بسیار تاثیرگذار و احساسی است.
این مطلب از نوشته اریک کان Eric Kohn در سایت ایندی‌وایر Indiewire گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان