واکسن جدیدی که ۹۰ درصد ویروس‌های HIV را نابود می‌کند

آزمایشات کلینیکی یک واکسن ایدز در ایتالیا به کاهش چشمگیر منبع ویروس HIV در بیماران منجر شده است.

واکسن جدیدی که 90 درصد ویروس‌های HIV را نابود می‌کند

آزمایشات کلینیکی یک واکسن ایدز در ایتالیا به کاهش چشمگیر منبع ویروس HIV در بیماران منجر شده است.

این واکسن Tat توسط مرکز تحقیقات ایدز در «انستیتوی ملی سلامت ایتالیا» توسعه یافته و حاصل 8 سال تحقیق و پژوهش روی 92 داوطلب است. طی این تحقیقات ایمن بودن واکسن، هدف گرفتن منابع ویروسی و کاهش سطح انتشار ویروس ها توسط آن ثابت شده است. تاثیر واکسن تا حدی است که 90 درصد ویروس HIV را به طور کامل نابود می کند؛ قابلیتی که تا کنون در هیچ دارویی مشاهده نشده است.

در ایران حدود 66 هزار بیمار مبتلا به ایدز داریم

این آزمایشات در هشت کلینیک واقع در شهرهای میلان، فلورانس و باری صورت گرفته است. واکسن مورد بحث پروتیینی به نام HIV-1 Tat را هدف می گیرد که نقش مهمی در تکثیر ویروس HIV و ابتلای به بیماری ایدز بازی می کند. واکسن ایتالیایی با تقویت سیستم ایمنی بدن علیه پروتئین بیماری زا واکنش قوی تری را نسبت به داروهای ضد ویروس برمی انگیزد.

با استفاده از این واکسن در کنار داروهای ضد ویروسی سرعت کاهش سطح DNA ژنوم ویروسی در خون بیماران 4 تا 7 برابر بیش از زمانی بوده که تنها از روش درمانی cART استفاده شده است. علاوه بر این میزان سلول های CD4 و نرخ CD4/CD8-T به عنوان نشانگر واکنش سیستم ایمنی بدن نیز افزایش یافته است.ویروس HIV

این نشانه ها «کنترلرهای پسا درمانی» نام داشته و توانایی کنترل تکثیر ویروس HIV حتی در صورت توقف استفاده از داروهای ضد ویروسی را هم دارند. در نتیجه محققان ایتالیایی عقیده دارند که واکسن Tat حتی بدون استفاده از دارو هم بیماران را قادر به کنترل ویروس می سازد اما بازه زمانی این تاثیر هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. مدیر مرکز تحقیقات ایدز در این باره می گوید:

فرصت های ارزشمندی برای کنترل طولانی مدت ویروس HIV، کاهش مسمومیت ناشی از مصرف داروها، افزایش پایداری درمان و در نهایت بهبود کیفیت زندگی بیماران پدیدار شده است.

توسعه این واکسن تا حالا 29.3 میلیون دلار هزینه در بر داشته که توسط وزارتخانه های امور خارجه و سلامتی ایتالیا تامین شده است.

حدود سه ماه  قبل دکتر «مسعود مردانی»، دبیر علمی کنگره بین المللی ایدز تاکید کرد که در ایران حدود 66 هزار بیمار مبتلا به ایدز داریم که تنها 16 یا 17 هزار نفر از آنها تحت درمان مداوم قرار دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان