یک شرکت جدید راهی بورس شد

فعالان بورس تهران امروز شاهد ورود یک شرکت جدید به بازار دوم بورس تهران هستند، با این عرضه اولیه تعداد شرکت‌های عرضه شده در بورس در سال ۱۳۹۷ به پنج شرکت می‌رسد.

یک شرکت جدید راهی بورس شد

به گزارش ایسنا، امروز 50 میلیون از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد. این عرضه همچون عرضه‌های قبلی سال جاری به روش ثبت سفارش صورت گرفت و هر کد حقیقی یا حقوقی می‌توانست حداکثر 200 سهم خریداری کند. کف قیمت این عرضه 1,600 تومان و سقف قیمت آن 1,695 تومان است. این عرضه در نهایت در سقف قیمتی، کشف قیمت شد و در نتیجه کل شرکت 1,695 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد.

در شرکت بورس اوراق بهادار تهران به مناسبت عرضه اولیه پنج درصد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش در بازار دوم بورس نشست خبری با حضور نماینده سهامدار عمده، مدیر عامل فروشگاه و مدیر پذیرش بورس تهران برگزار شد.

امیر خسرو فخریان –مدیرعامل فروشگاه افق کورش- در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چند درصد از فروش شما اینترنتی است و آیا رقبا را در حال حاضر تهدیدی برای خود می‌دانید، گفت: بخش اینترنتی ما به تازگی شروع به کار کرده است و حدود یک درصد از فروش ما به صورت اینترنتی است. ما قرار است در کالاهای FMCG حضور پر قدرتی داشته باشیم امروز در کل فروش به اعداد خوبی رسیدیم ما می‌توانیم بگوییم در بخش FMCG لیدر بازار هستیم در نتیجه رقبا را به عنوان یک تهدید نمی‌بینیم. فکر می‌کنم سال آینده در بخش اینترنتی هم به فروش خوبی دست پیدا می‌کنیم.

فخریان در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا شتاب رشد فروش شما با گذشت سال کاهش یافته و حتی در سال جاری با احتساب افزایش قیمت‌ها رشد دو برابری را نشان می‌دهد اما در سال‌های ابتدایی در صورت‌های مالی رشد 5 برابری در فروش را شاهد بودیم؟ اظهار کرد: ما برج 9 سال 1392 شروع کردیم 20 تا فروشگاه داشتیم در 1393، 73 فروشگاه اضافه کردیم و سال بعد بیش از 100 فروشگاه اضافه کردیم. ما در ابتدا در شهرهای اصلی شروع به کار کردیم ولی الان در شهرهای درجه 2 و درجه 3 هم فروشگاه داریم. وقتی در مقیاس کنونی 300 فروشگاه اضافه می‌کنیم نمی‌توانیم که رشد 5 برابری فروش را تجربه کنیم. در ابتدای کار فروش ما به آن حد مطلوب نبوده ولی با گذر زمان به ظرفیت مطلوب نزدیک شدیم در برنامه داریم که تا سال 1401، 1600 فروشگاه اضافه کنیم و قرار است فروش کل را به 870 میلیارد تومان برسد.

علی ابراهیمی، نماینده سهامدار عمده نیز در ادامه پاسخ فخریان به ایسنا گفت: در سال اول 20 شرکت به 93 تا افزایش یافت اگر بر اساس تعداد فروشگاه بخواهم پاسخ دهم این رشدی که مد نظر شما است محقق شده، اما اگر بخواهیم بر اساس درصد بر روی کل فروش در نظر بگیرم طبیعی است که این رشد در حجم بزرگ نمی‌تواند اتفاق بیافتد.

ابراهیمی افزود: این صنعت در دنیا بسیار بزرگ و آینده این بازار رو به رشد است. امیدواریم سرمایه گذاران و سهامداران در این رشد با ما همراه باشند. امید داریم با ورود ما به بورس شرکت این صنعت بیشتر به بورس راه پیدا کند و شفافیت در این بخش بیشتر شود.

در ادامه نشست فخریان در پاسخ به سوالی درباره تأثیر تحریم‌ها به این صنعت گفت: ما می‌خواهیم در آینده به 4000 فروشگاه برسیم اگر بخواهیم این هدف گذاری را بیشتر هم کنیم جا دارد. در مورد تحریم‌ها می‌توانم این قول را بدهم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای آخرین حلقه‌ای باشد که از تحریم‌ها متأثر و دچار مشکل شوند چون دولت روی کالاهای اساسی توجه ویژه دارد. نظارت خوبی در بحث توزیع وجود دارد و با توجه به گستردگی که ما داریم می‌توانیم به این موضوع کمک کنیم.

فخریان اضافه کرد: پتانسیل فروشگاه‌های زنجیره در کشور بسیار بالاست. تا کنون 10 درصد از فروش‌ها در کشور از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود که ظرفیت وجود دارد این عدد به 70 درصد برسد. سهم بازار برای ما از آن 10 درصد، یک درصد است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نظارت درباره قیمت‌ها در فروشگاه و سود عملیاتی که در پایان سال برای ما در مقاطعی که اقتصاد با مشکلاتی مواجه شد مهم این بود که تأمین کالا انجام شود و کالا در اختیار مصرف کنندگان بگذاریم. سازمان حمایت بر قیمت محصولات تولید کنندگان نظارت دارد و این موضوع سراسری است نه مختص فروشگاه ما.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر