رئیس ‌کل پیشین سازمان امور مالیاتی کشور:

وصول ۱۳۶میلیارد تومان مالیات با بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی

به گزارش اقتصادآنلاین، «سید کامل تقوی نژاد» که ظهر امروز به عنوان «معاون توسعه مدیریت و منابع و سرپرست معاونت برنامه ریزی ‌راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت» منصوب شد، در گفت و گویی به تشریح دستاوردهای خود در سازمان مالیاتی پرداخت.
وی گفت: یکی از شیوه‌های مهم شناسایی فرارهای مالیاتی، استفاده از اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک است؛ اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی اشخاص به‌ طور مستمر از ادارات‌کل امور مالیاتی سراسر کشور اخذ و پیگیری‌های لازم تا زمان قطعیت و وصول مالیات انجام می‌ شود. 
تقوی نژاد افزود: همچنین برای اشراف کامل بر این فرایند، پیشنهاد طراحی و پیاده‌سازی «سامانه تراکنش‌های بانکی مشکوک» به ‌منظور تسریع در دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی در بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و ارسال اطلاعات گردش حساب‌های بانکی به ادارات ‌کل از طریق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه و اجرایی شده است. 
وی اظهارداشت: ‌اکنون هفت بانک، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در بستر وب‌ سرویس مذکور ارسال کرده و بقیه بانک‌ها و موسسات مالی نیز، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال می‌کنند.
رئیس کل سابق سازمان امور مالیاتی افزود: بر این اساس، اقدام های لازم به منظور اخذ صورتحساب‌های بانکی 13 هزار و 830 مودی مشکوک به فرار مالیاتی، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایی مودیان، مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است. 
وی ادامه داد: بررسی‌ها منجر به صدور بیش از 12 هزار برگ تشخیص شده که از این تعداد، حدود 4200 برگ قطعی به مبلغ 1071 میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به 136 میلیارد تومان وصول شده است. 
تقوی نژاد گفت: همچنین از نیمه دوم سال 95 تا نیمه بهمن امسال از محل رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، مبلغی بیش از 15 هزار و 349 میلیارد تومان از مودیان (با صدور برگ تشخیص) مالیات اخذ شده است. 
وی اضافه کرد: افزون بر 157 میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌های بانکی افراد مشکوک به فرار در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد و بالغ بر هفت هزار و 72 مورد مشکوک به فرار مالیاتی به ادارات مالیاتی سراسر کشور توزیع شده و رسیدگی آنها در دستور کار قرار دارد. 
به گفته تقوی نژاد، همچنین بیش از یک هزار و 755 مورد مشکوک به فرار مالیاتی نیز در اقدام مشترک بین سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در دستور کار بررسی و تکمیل اطلاعات قرار گرفته است.

** 22 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده 
وی اظهار داشت: نقطه آغاز و فصل مشترک در تمامی شیوه‌های مبارزه با فرار مالیاتی، اشراف اطلاعاتی به درآمد واقعی افراد برای تشخیص مالیات عادلانه است. 
رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: اشراف اطلاعاتی به فعالیت اقتصادی و درآمدزایی افراد، مسیر شناسایی فرار مالیاتی را هموار می‌سازد.
تقوی نژاد اعلام کرد: مجموع میزان فرار مالیاتی شناسایی و مطالبه شده طی یک سال اخیر، رقمی معادل 22 هزار میلیارد تومان بوده که یک رکورد تاریخی در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی در کشور محسوب می‌شود. 
وی افزود: با اتکا به اطلاعات سامانه طرح جاع مالیاتی تنها از یک نفر به ‌اندازه یک‌ میلیون و 700 هزار نفر مالیات گرفتیم. یعنی به‌جای آنکه سراغ اصناف برویم و به آنها فشار وارد کنیم، به سراغ شناسایی فرارهای مالیاتی رفتیم. 
تقوی نژاد ادامه داد: همچنین تاکنون بیش از یک‌ میلیون و 300 هزار مودی جدید شناسایی شده که از این تعداد، حدود 600 هزار مودی در سال 1396 شناسایی شده‌اند. 

** آخرین وضعیت اجرای طرح جامع مالیاتی
تقوی نژاد در ادامه به اجرای طرح جامع مالیاتی در این سازمان اشاره کرد و مهمترین عامل برای اجرای طرح جامع مالیاتی را تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر انتخاب راهکارهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانست.
وی افزود: افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضروری، شناسایی مودیان جدید مالیاتی، تسریع در فرآیند تشخیص و وصول مالیات، کاهش هزینه‌های عملیات مالیاتی از طریق مکانیزه کردن عملیات و بهینه‌سازی فرایندها از اهداف اجرای طرح جامع مالیاتی است. 
رئیس کل سابق سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: در بُعد جغرافیایی، تعداد 42 اداره کل امور مالیاتی، با بیش از 30 هزار نفر کارکنان و 5 میلیون مودی مالیاتی گسترده شده در سراسر کشور، دامنه پروژه را تشکیل می‌دهد. 
وی تصریح کرد: استراتژی سازمان، کاهش میزان بارگذاری اظهارنامه‌ها در سامانه‌های تک منبعی و افزایش میزان بارگذاری در سامانه یکپارچه مالیاتی است. 
تقوی نژاد با بیان اینکه امسال 100 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی به‌ صورت الکترونیکی دریافت شد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی، امسال 100 درصد اظهارنامه‌های عملکرد 1396 در سامانه «سنیم» رسیدگی می شود. 

** سامانه تامین بانک اطلاعات مودیان 
وی درباره تامین بانک اطلاعات مودیان گفت: در عملیات اجرایی طرح جامع مالیاتی ضمن اتصال به پایگاه اطلاعات ارزیابی ریسک سامانه یکپارچه مالیاتی و اتصال به بخش حسابرسی سامانه نرم‌ افزاری یکپارچه مالیاتی، چهار سامانه اختصاصی نیز تولید و روی اطلاعات این پایگاه اطلاعاتی عملیاتی شده است. 
رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: جستجوی اطلاعات مالیاتی مودیان نخستین بخش سامانه طرح جامع مالیاتی است که در تمام ادارات کل استفاده می شود. 
وی ادامه داد: این سامانه امکان جستجوی اطلاعات یک مودی در بخش درون و برون‌سازمانی در کمترین زمان ممکن را داراست. همچنین، این سامانه امکان استخراج سوابق مودی در تمامی منابع مالیاتی و اطلاعات دریافتی از خارج سازمان را فراهم است.
به گفته تقوی نژاد سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده‌های مالیاتی دومین سامانه است که امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌شده توسط مودیان به درخواست آنها، امکان گزارش ‌گیری‌های متعدد نظارتی و بهره‌برداری از اطلاعات ازجمله ویژگی‌های این سامانه محسوب می‌شود. 
وی سامانه بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مودیان شناسایی‌شده را سومین سامانه طرح جامع مالیاتی بیان کرد و گفت: این سامانه برای تطابق سیستمی اطلاعات با پرونده‌های مالیاتی و استخراج اطلاعات فاقد پرونده استفاده می شود. 
رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: سامانه بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک که از طریق آن اطلاعات این تراکنش‌ها از طریق بانک احصا شده و بر اساس موقعیت جغرافیایی ادارات کل امور مالیاتی در سامانه بارگذاری شده و به پرونده‌های مالیاتی الصاق و سپس به واحدهای مالیاتی ارسال می‌شود. این فرآیند در سامانه جامع مالیاتی کدگذاری و بعد از ثبت نتیجه گزارش‌های مدیریتی تهیه می‌شود.

** جمع آوری یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی 
تقوی نژاد درباره دستگاه هایی که با سازمان امور مالیاتی همکاری کردند، گفت: تاکنون دستگاه‌های زیادی با سازمان مالیاتی همکاری کردند، اما تعدادی نیز همکاری خوبی نکردند که در حال پیگیری است. 
وی اظهار داشت: تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی سازمان جمع‌آوری‌شده است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر