نکات عجیب و خواندنی فیلم Apocalypse Now به بهانه چهل‌سالگی ساخت این اثر

از نکات کمتر گفته شده در مورد اقتباس آزادانه‌ی فرانسیس فورد کاپولا Francis Ford Coppola از رمان “دل تاریکی” Heart of Darkness جوزف کنراد Joseph Conrad، «اینک آخرالزمان» Apocalypse Now برای شما نوشته‌ایم.

1-در ابتدا قرار بود جورج لوکاس کارگردان این فیلم باشد.بعد از کارگردانی «مردمان باران» The Rain People در سال 1969، کمپانی تولیدی کاپولا American Zoetrope قراردادی با برادران وارنر. Warner Bros. Pictures امضا کرد تا طی آن فیلم‌هایی را از روی فیلم‌نامه‌های جدید تولید کنند. فیلم‌نامه‌ای که کاپولا انتخاب کرد «اینک آخرالزمان» نوشته‌ی جان میلیوس John Milius بود. در ابتدا قرار بود جورج لوکاس George Lucas این فیلم‌نامه را با حال‌وهوای شبه‌مستندگونهpseudo-documentary و با بودجه‌ا‌ی محدود همانند فیلم جنگی معروف «نبرد الجزیره» The Battle of Algiers جلوی دوربین ببرد. این پروژه سال‌ها در مرحله‌ی تولید گیر کرده بود و در نهایت لوکاس آن را رها کرد تا فیلم‌نامه‌ای که خودش نوشته بود را کارگردانی کند. او در نهایت «جنگ ستارگان» Star Wars را ساخت و این فیلم‌نامه نیز به کاپولا رسید.
2-تصویر صحنه‌ی اول فیلم از میان تصاویر کنارگذاشته شده‌ انتخاب شد.به طرز عجیبی در حین فیلم‌برداری این فیلم، 1.5 میلیون فوت نوار فیلم استفاده شد. کاپولا تصویر صحنه‌ی اول فیلم را اتفاقی و در حین مراحل پس-تولید و تدوین پیدا کرد. در مراحل تدوین کاپولا از تدیون‌گر ریچارد مارکز Richard Marks در مورد حلقه‌های فیلمی که در زباله‌ها بود پرسید. مارکز به او گفت که آن‌ها تصویر دوربین‌های ثابت از یک زاویه‌ی استفاده نشده در فیلم بودند. کاپولا که آن را پسندیده بود به مارکز گفت که آن را به هم بچسباند و آهنگی از گروه دورز The Doors به نام “پایان” The End را روی آن بگذارد، چرا که فکر می‌کرد باید جالب باشد فیلم را با آهنگی به این نام شروع کند.
3-در ابتدا هاروی کایتل برای نقش ویلارد انتخاب شده بود.کاپولا برای انتخاب بازیگران اصلی فیلم‌اش جلسات مصاحبه‌ی طولانی برگزار کرد، اما برای انتخاب بازیگر مناسب نقش ویلارد Willard به مشکل خورد. او در ابتدا این نقش را به استیو مک‌کوئین Steve McQueen بازیگر پیشنهاد داد، اما مک‌کوئین از آن‌جایی که علاقه‌ای به فیلم‌برداری در جنگل نداشت آن را رد کرد. بعد از آن آل‌پاچینو Al Pacino ، جیمز کان James Caan و جک نیکلسون Jack Nicholson یکی بعد از دیگری پیشنهاد کاپولا را برای این نقش رد کردند تا آن‌که هاروی کایتل Harvey Keitel آن را پذیرفت. کاپولا کایتل را شش هفته بعد از شروع ساخت فیلم اخراج کرد چرا که فکر می‌کرد ایفای نقش این بازیگر مطابق با چیزی که او برای این نقش در نظر داشته، نبوده است. در نهایت او مارتین شین Martin Sheen را انتخاب کرد. شین پیش از آن برای نقش مایکل کورلئونه Michael Corleone در «پدرخوانده» تست بازیگری داده بود و بازی در «اینک آخرالزمان» را به خاطر فیلم‌برداری «گذرگاه کاساندرا» The Cassandra Crossing در رم Rome رد کرده بود.
4-کاپولا همه‌ی دارایی‌اش را پای این فیلم گذاشت.کاپولا 30 میلیون دلار از سرمایه شخصی‌اش را پای این پروژه گذاشت، تا بودجه‌ی لازم برای پیاده کردن ایده‌ای که در ذهنش داشت را تامین کند. این مبلغ شامل خانه و کارخانه‌ی شراب‌سازی خودش می‌شد که به عنوان وثیقه در گرو بانک چیس Chase Bank گذاشته بود. در ابتدا نرخ سود آن حدود 7 درصد بود، اما تا زمان پایان ساخت فیلم این سود تا 29 درصد هم رسیده بود. اگر فیلم موفق از آب در نمی‌آمد، کاپولا با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو می‌شد، این موضوع فرآیند تولید فیلم را بسیار استرس‌زا می‌کرد. کاپولا در حین فیلم‌برداری این فیلم یک حمله‌ی صرع و یک حمله‌ی عصبی داشت و لااقل سه بار تهدید به خودکشی کرد.
5-فیلم از بودجه و زمان برنامه‌ریزی شده فراتر رفت.کاپولا در ابتدا فیلم‌برداری این فیلم را در 14 هفته برنامه‌‌‌ریزی کرده و در بهار سال 1976 آن را شروع کرد. فیلم‌برداری طبق برنامه پیش می‌رفت تا آ‌نکه طوفان تایفون اولگا Typhoon Olga همه‌ی وسایل و صحنه‌ی فیلم‌برداری آن‌ها را از بین برد. به دنبال این اتفاق تولید این فیلم هشت هفته به تعویق افتاد. در نهایت فیلم‌برداری تا می 1977 ادامه داشت. فرایند پس-تولید آن تا دو سال بعد از آن ادامه داشت و فیلم آگوست 1979 بر روی پرده رفت.
6-مارلون براندو بر سر فیلم‌برداری این فیلم اضافه وزن زیادی داشت.زمانی که مارلون براندو Marlon Brando به فیلیپین Philippines و بر سر صحنه‌‌ی فیلم‌برداری «اینک آخرالزمان» آمد، بیش از 300 پوند وزن داشت. از آن‌جایی که کاپولا انتظار چنین چیزی را نداشت و تصور دیگری از وزن براندو داشت، آن‌ها مجبور شدند تمام لباس‌های براندو را از نو بدوزند. این موضوع کاپولا را مجبور کرد تا راهی برای پنهان کردن وزن براندو پیدا کند. در نهایت او و فیلم‌بردار ویتوریو استورارو Vittorio Storaro براندو را در اکثر صحنه‌ها در سایه‌ قرار دادند تا شخصیت او را مرموز‌تر جلوه دهند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی شین هاتچینسون SEAN HUTCHINSON در سایت www.mentalfloss.com است

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان