دبیر کمیته فیلترینگ: اسیر برجام تلگرامی شدیم؛ باید در فضای مجازی با دشمن بجنگیم

«جواد جاویدنیا»، معاون دادستان کشور در امور فضای مجازی در اظهار نظرهای اخیر خود عموماً از لزوم بسته شدن شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی گفته و از فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام دفاع کرده است

دبیر کمیته فیلترینگ: اسیر برجام تلگرامی شدیم؛ باید در فضای مجازی با دشمن بجنگیم

«جواد جاویدنیا»، معاون دادستان کشور در امور فضای مجازی در اظهار نظرهای اخیر خود عموماً از لزوم بسته شدن شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی گفته و از فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام دفاع کرده است. او در گفتگوی رسانه‌ای اخیر خود اما تاکید کرده که این موضع‌گیری او بخاطر تعالی جوانان کشور بوده و امیدوار است که صنعت IT کشور هم مانند صنعت نفت ما یک صنعت ملی شود. جاویدنیا فضای مجازی کنونی را میدان جنگی می‌داند که باید سربازان آموزش دیده در آن حضور داشته باشند.

جاویدنیا در گفتگو با همشهری گفته که رسانه‌ها بسیاری از حر‌ف‌های او را فیلتر می‌کنند تا صدایش شنیده نشود و صرفا به بازنشر نظرات او درباره فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام می‌پردازند. او ضمن ابراز این گلایه نسبت به چرایی موضع‌گیری خود نسبت به این شبکه‌ها چنین توضیح داده است:

«اهل هیچ جناحی نیستم و دلم برای مملکت می‌سوزد برای همین حرفم را می‌زنم حتی اگر به نفع خودم نباشد. حضور در شبکه‌های مجازی خوب است به شرط اینکه شرایط جنگی کنونی را در نظر گرفت و سربازان آموزش دیده‌ای برای مبارزه با دشمن را در این فضای مجازی داشت.»

برجام تلگرامی

جاویدنیا اساس حرف خود را این موضوع اعلام می‌کند که باید جایگزین داخلی داشته باشیم تا دانشجویان IT کشور بتوانند به اشتغال درآمده و صنعت آی تی را به یک صنعت ملی تبدیل کنند. او با مثال زدن کشور چین و برخورد دولت این کشور با فضای مجازی و اشاعه وی‌چت بین شهروندان چین، آن را یک الگوی موفق و قوی در زمینه کنترل فضای مجازی می‌داند:

«چین چنان امکانات وی‌چت را گسترش داده که حالا دیگر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را انجام نمی‌دهد. آنها به جای سرمایه‌گذاری روی پلتفرمی خارجی مثل تلگرام، محصول داخلی خود را رشد و گسترش دادند و امروزه در چین اگر از وی‌چت خارج شوید احساس تنهایی و غربت می‌کنید.ما اسیر برجام تلگرامی شدیم و زمانی که این پیام‌رسان تنها 5 میلیون عضو در کشور داشت، دولتمردان ما با آنها وارد مذاکره شدند تا سرورهایشان را به داخل کشور بیاورند و این کار عملی نشد. حالا در نهایت معاون مرکز ملی فضای مجازی باید بیاید بگوید که ما مردم را مجبور کردیم 5 سال از تلگرام استفاده کنند و حمایتی از محصولات داخلی آن زمان نکردیم.»

برجام تلگرامی

جاویدنیا در پاسخ به ادعای برخی مسئولین که می‌گویند باید در فضای مجازی حضور داشته باشیم تا بتوانیم صدای خود را به جهان برسانیم و صدا و سیمای ملی نمی‌تواند این کار را انجام دهد نیز می‌گوید که این موضوع تا حدی درست است اما مشکلاتی هم دارد. به باور جاویدنیا فضای مجازی همچون توییتر و فیس‌بوک بستری نیست که بتوان صدای خود را به جهان رساند؛ او برای اثبات این ادعا دلایل زیر را می‌آورد:

«ما از ماهواره هم برای رسانیدن صدایمان به جهان استفاده می‌کنیم اما مگر می‌گذارند؟ چند اکانت فیس‌بوک و توییتر از سردار قاسم سلیمانی مسدود شده؟ بستر بستر ما نیست و  ما می‌توانیم از یک پیام‌رسان داخلی حمایت کنیم و آن را جهانی کنیم. مگر نمی‌گویند الان جنگ فضای مجازی است؛ آیا ما باید دست زن و بچه و افراد بدون دفاع را بگیریم و به میدان جنگ ببریم؟»

معاون دادستانی کشور با تشبیه فضای مجازی به میدان جنگ تاکید دارد که باید سربازان آموزش دیده‌ای در این میادین حضور داشته باشند و نه همه.

برجام تلگرامی

او با اشاره به فعالیت آلبانی‌ها در سوله‌هایی که اخیرا کشف شده و اذعان شده که در آن گروهک‌های سیاسی گردهم آمده و بعد از یک ساعت بحث در فضای حقیقی، نقشه‌شان را در فضای مجازی پیاده‌سازی می‌کردند؛ می‌گوید حضور در میدان جنگ فضای مجازی باید با استراتژی باشد:

«تحلیل در فضای مجازی نباید رخ بدهد که در دست دشمن بیفتد؛ تحلیل باید در خارج از این فضا رخ بدهد و بعد با برنامه وارد این فضا شد و عملیات را انجام داد. وقتی بناست در زمین دشمن حمله‌ای را شکل بدهیم، یک گروهی مسئول این هستند که خاکریز اصلی را نگه دارند. یک گروه بروند عملیات کنند و برگردند. هیچ وقت طوری نیست که خاکریز اصلی را ول کنیم و جلو برویم چرا که از آن طورف دور میخ‌وریم و دشمن از پشت سر به ما حمله می‌کند. ما باید در شبکه‌های اجتماعی خارجی باشیم اما نمی‌خواهیم ربات درست کنیم و می‌خواهیم حرف حق را بزنیم و این کار را با افراد آموزش دیده باید انجام دهیم.»

معاون دادستان کشور در امور فضای مجازی همچنین تاکید کرده که وزارت ارتباطات باید با فیلترشکن‌ها برخورد قانونی داشته باشد و اجازه ندهد که این ابزارهای غیرقانونی فعالیت کنند: «این موضوع صراحتا به عنوان تکلیف وزارت ارتباطات در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم بیان شده است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان