بازاریابی اینترنتی در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. امروزه اکثر افراد حتی برای انجام دادن معمولیترین کارهای خود از اینترنت استفاده میکنند. به عبارت دیگر استفاده از اینترنت برای هر کاری که قابلیت انجام دادنش در آن وجود داشته باشد، در اولویت قرار میگیرد، بنابراین اگر کسبوکاری دارید، حتما باید آن را در اینترنت و فضای مجازی معرفی کنید.
اما بازاریابی اینترنتی به فعالیتهایی چون راهاندازی یک کمپین استاندارد و تبلیغ کردن در چند وبسایت بخصوص محدود نمیشود؛ در حقیقت روند و برنامهریزی برای نتیجهبخش بودن فعالیتهای انجام گرفته در فضای مجازی و اینترنت بسیار پیچیده شده است؛ بخصوص که شاهد افزایش روزافزون تقاضا برای امکانات مورد استفاده در دستگاههای تلفن هوشمند هستیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی حضور در فضای مجازی و اثربخشی تبلیغات آنلاین در اختیارتان قرار بدهیم.
برای آنکه بتوانید تأثیری کارآمد بر مشتریان کسبوکار خود داشته باشید، پیش از هر چیز دو مسئلهٔ اساسی وجود دارد که باید مد نظر قرار بدهید:
- پیدا کردن درک درستی از این موضوع که چه نوع تبلیغاتی سبب روی آوردن افراد به کسبوکار شما میشود.
- آگاه کردن افراد از محصولی که تولید میکنید یا خدمتی که ارائه میکنید.
برای آنکه کمپین بهراهافتاده بهوسیلهٔ شما امکان روی آوردن افراد به کسبوکارتان را فراهم کند، پنج قاعدهٔ مهم وجود دارد که باید مد نظر قرار بدهید. در ادامه توضیحاتی در این باره عنوان خواهد شد.
کلید اول: مشخص کردن هدف
تمامی صاحبان مشاغل از این مسئله آگاهند که برای معرفی کسبوکارشان به مشتریان بالقوه و کسب درآمد به بازاریابی نیاز دارند. اما بسیاری از آنها زمانی که پای برنامهریزی به میان میآید با مشکل روبهرو میشوند. یک کمپین تبلیغاتی کلی که بدون توجه به استراتژیها و اهداف کسبوکار برنامهریزی شده باشد، معمولا نتیجهٔ مطلوبی را در پی نخواهد داشت. هدفگذاریِ درست، مسیر را برای شما مشخص میکند بهطوری که بتوانید بهترین روشهای تبلیغات آنلاین را برای کسب نتیجهٔ مورد نظرتان انتخاب کنید.
برای درک بهتر هدفگذاری در تبلیغات آنلاین، میخواهیم برخی از اهداف مشتریان یکتانت، بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین ایران را با هم بررسی کنیم:
- بامیلو: بازار اینترنتی بامیلو برای معرفی کمپین حراجمعه و برندینگ آن، از تبلیغات بنری یکتانت استفاده کرد تا بیشترین میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) را بهدست آورد.
- ایوند: پلتفرم برگزاری و شرکت در رویداد ایوند، با هدف فروش بیشتر بلیطها و برگزاری رویداد، از تبلیغات آنلاین ریتاگتینگ یکتانت استفاده کرده است. به این ترتیب مشتریان ازدسترفته یا مشتریانی را که قبلا در دورههای دیگر شرکت کردهاند مجدداً به سایت خود هدایت میکند تا فروش خود را افزایش دهد.
- اسنپکیو: اپلیکیشن اسنپکیو که یک اپلیکیشن سرگرمی و مسابقه نامآشناست، برای دریافت نصب بیشتر به همراه ایجاد آگاهی برند، از تبلیغات همسان یکتانت بهره برد تا به طیف وسیعی از مخاطبان وب ایران دسترسی داشته باشد.
کلید دوم: تعریف کردن برنامهای مشخص برای فعالیتها
شما باید برای استراتژی کلی کسبوکار خود برنامهریزی مشخصی داشته باشید (و نیز برای هر کمپینی که قصد راهاندازیاش را دارید). پیامرسانی و زبان بهکارگرفته شده در طول فعالیتها باید کاملا یکدست باشد و هنگام راهاندازی کمپین، بازارهای محلی هم باید مد نظر قرار بگیرند؛ با در نظر داشتن این نکات میتوان تأثیر به مراتب بهتری بر روی مخاطبان گذاشت.
برای درک بهتر موضوع مثالی از چگونگی تبلیغات رستوران زنجیرهای «Cheeseboy» عنوان خواهد شد؛ رستورانی که مسئولان آن درک بسیار خوبی از اهمیت تبلیغات محلی داشتند. آنها برای جذب مشتریان به دومین مراسم سالگرد تأسیسشان اقدام به راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی اینترنتی در شش شعبهٔ خود در نیوانگلند کردند و با استفاده از ارسال تبلیغات بر اساس کد پستی افراد ساکن در محل هر شعبه، مشتریها را از نزدیکترین محل برگزاری مراسمشان آگاه کردند.
درآمد چیزبوی از تمامی مشتریانی که در مراسم حضور پیدا کردند در مقایسه با هزینهای که صرف تبلیغات شد، بیشتر بود. همچنین آنها در این مراسم نمونهای مجانی از یکی از محصولات خود را برای مشتریان در نظر گرفتند؛ با این کار توانستند علاوه بر کمک به شناخته شدن بیشتر برندشان، وفاداری مشتریان خود را هم افزایش بدهند.
کلید سوم: ایجاد کردن فراخوان برای اقدام کارآمد
برای آنکه بهترین نتیجهٔ ممکن از فعالیتهای بازاریابی اینترنتی حاصل شود، تبلیغاتی که در نظر میگیرد باید فراخوان برای اقدام یا CTA مشخصی داشته باشند. برای آن که فراخوانی کارآمد برای اقدام داشته باشید، پیش از هر چیز باید چهار ویژگی زیر را در آن لحاظ کنید:
- از لحاظ دیداری جالب باشد: طراحی فراخوان باید بهگونهای باشد که توجه کاربر را به خود جلب کند و او را متقاعد به کلیک کردن بر روی آن کند.
- مختصر باشد: تا حد امکان مستقیما و بدون حاشیه مطلب مدنظر را عنوان کنید؛ ترجیحا بهتر است طول جملهٔ فراخوان بیشتر از پنج کلمه نباشد.
- اقدام محور باشد: توقعی برای کاربر در نظر بگیرد و مشخص کنید با کلیک کردن بر روی فراخوان چه چیزی را به انجام خواهد رساند.
- متمرکز بر ارزش باشد: حتما باید مشخص شود که کاربران با کلیک بر روی فراخوان شما به چه چیزی دست خواهند یافت. برای نمونه «اینجا کلیک کنید» هیچ اطلاعات بخصوصی در اختیار کاربر نمیگذارد، حال آنکه جملهای شبیه به «کتاب الکترونیکی رایگان خود را دانلود کنید» هم در کاربر توقع ایجاد میکند و هم متمرکز بر ارزش است.
نکتهٔ دیگر اینکه حتما فراخوانها برای اقدام را در هماهنگی با برند خود نگه دارید. برای نمونه فراخوانهای ساده و معمولی برای برندهای هیجانانگیزی که بیشتر مخاطبانشان قشر جوان هستند، چندان کارآمد نخواهد بود و بهتر است از فراخوانهای زرقوبرقدار و جالبتوجه استفاده کنند، حال آنکه برای شرکتهای بزرگ فناوری، همان فراخوانهای دستهٔ اول مناسبتر خواهد بود. به عنوان مثال در طراحی بنر زیر، تمامی این موارد به دقت لحاظ شدهاند:
کلید چهارم: توجه به اهمیت دستگاههای تلفن هوشمند
با در نظر گرفتن این مسئله که در حال حاضر تعداد دستگاههای تلفن هوشمند در جهان، از جمعیت مردم کرهٔ زمین بیشتر شده است، تصور این که در برنامهریزی مربوط به بازاریابی اینترنتی جایی برای موبایل کنار نگذاریم، عملا غیرممکن است. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط «اسمال بیز کلاب»، در یک نظرسنجی، 51% مشتریان گفته بودند که ترجیح میدهند از وبسایتهایی خرید کنند که برای استفاده در موبایل بهینه شدهاند. همچنین نود درصد از جستوجوهای انجام گرفته بهوسیلهٔ موبایل نهایتا تا یک روز بعد به اقدام عملی ختم میشد. بنا به همین اطلاعات، کالابرگ/کوپنهای اختصاص یافته برای موبایل هم تا ده برابر بیشتر از کالابرگهای قدیمی بهکار گرفته شدند.
تبلیغات در موبایل فرایند خرید را برای مشتریان سادهتر میکند، بخصوص اگر تبلیغات متمرکز بر نمایش موبایل یا نزدیکترین محل فروش به مشتریها باشد و به این مراکز دسترسی داشته باشند. در پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت، میتوانید کمپینهایی را محدود به نواحی جغرافیای مشخص و فقط مختص کاربران گوشیهای موبایل، یا کاربران موبایل و دسکتاپ همزمان ایجاد کنید تا این فرصت بزرگ را از دست ندهید و اثربخشی تبلیغات آنلاین خود را افزایش دهید.
کلید پنجم: توجه به مخاطبان
بهخاطر داشته باشید که نباید تماما بر برند و فعالیتهای خودتان متمرکز باشید. علت اینکه برخی کسبوکارها در مسیر طراحی تبلیغات آنلاین کارآمد به مشکل برمیخورند این است که بهجای مطلع کردن افراد از این مسئله که چگونه قادر به کمک کردن به آنها خواهند بود، به توضیح دادن دربارهٔ محصولات یا خدمات شرکت خود به مشتریان بالقوه اکتفا میکنند.
بهجای بهکارگیری این رویکرد بهتر است پیامرسانی خود را معطوف به کاربران و چند و چون مشکلاتی کنید که برای آنها حل میکنید. بهتر است از چند فراخوان برای اقدام متفاوت برای بهتر کردن تجربهٔ کاربران خود استفاده کنید و فعالیتهای بازاریابی خود را در جاهایی انجام دهید که کاربران برای خرید در آنها حضور دارند.
در پایان باید عنوان کرد که کسبوکارهای کوچک برای انجام تبلیغات باید تمامی عناصر کلیدی بازاریابی را در نظر داشته باشند تا بتوانند کمپینهای مرتبط با فعالیت و تأملبرانگیزی راه بیندازند که بر گروهی مشخص از افراد تأثیرگذار باشد. البته با ابزارهایی که در عصر حاضر در اختیار صاحبان مشاغل قرار گرفته است، کسبوکارهای کوچک برای شناخت مخاطبان خود و استفاده از این اطلاعات بهمنظور بهینهسازی فعالیتهای تبلیغاتی و دستیابی به حداکثر میزان تبدیل، هیچگاه کاری تا این حد آسان پیش رو نداشتهاند.
در آخر پیشنهاد میکنیم سری به وبسایت یکتانت بزنید تا با انواع تبلیغات کلیکی و کارکرد آنها بیشتر آشنا شوید تا بهترینشان را برای کمپینهای آنلاینتان به کار بگیرید.