۲۲ فیلم برتر سینمای کره ـ قسمت دوم

سینمای کره سال‌هاست که در سطح بین‌المللی مطرح است. دلیل اصلی موفقیت فیلم‌های آن، فیلم‌نامه قوی، بازی‌های فوق‌العاده، فیلم‌برداری حرفه‌ای و موسیقی‌های ارزشمند آن است

سینمای کره سال‌هاست که در سطح بین‌المللی مطرح است. دلیل اصلی موفقیت فیلم‌های آن، فیلم‌نامه قوی، بازی‌های فوق‌العاده، فیلم‌برداری حرفه‌ای و موسیقی‌های ارزشمند آن است. با این‌که بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در کره، بودجه زیادی مانند اکثر فیلم‌های هالیوودی ندارند، اما فیلم‌های فوق‌العاده زیادی در میان آن‌ وجود دارد.
قبل از تماشای فیلم کره‌ای بهتر است بدانید که فیلم‌های کره‌ای نسخه پرسروصداتر فیلم‌های هالیوودی نیستند، بلکه در سینمای کره نکته مهم تمرکز بر پیشرفت شخصیت‌ها بدون اضافه کردن جنبه‌های اضافی به داستان است. معیار ما برای قرار دادن فیلم‌ها در این لیست به‌جای توجه به میزان فروش آن‌ها، میزان ارزش دادن فیلم به مخاطب است.

11- مادر (2009) Motherفیلمی دیگر از کارگردان بااستعداد «خاطرات قتل» که حال‌ و هوای آن بیننده را به یاد فیلم‌های آلفرد هیچکاک می‌اندازد. داستان این فیلم در مورد تلاش‌های مادری برای برقراری عدالت برای پسرش که به عقیده او به اشتباه به قتل محکوم شده، است. روند این داستان در مقایسه با «خاطرات قتل» آرام‌تر است. «مادر» پر از اتفاقات غیرمنتظره است، صحنه‌ای آرام با اتفاقی اکشن به پایان می‌رسد. تماشای این فیلم بسیار توصیه می‌شود.

10- تعقیب‌کننده (2008) The Chaserفیلم کره‌ای و فیلم جنایی خوب، تقریباً هم‌معنی هستند. «تعقیب‌کننده» فیلم تماشایی دیگری از این ژانر است که بخشی از آن بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده است. داستان جنایی آن‌ با ماجراهای حاشیه‌ای هیجان‌انگیزش این فیلم را به یکی از فیلم‌های مورد‌پسند طرفداران فیلم نوآر (ژانر فیلم‌های درام جنایی هالیوود) تبدیل کرده است. تماشای ماجرای تعقیب و گریز پلیس‌ برای دستگیری قاتل زنجیر‌ه‌ای احساست بیننده را درگیر می‌کند. بازی بازیگران فیلم تماشایی است، با این وجود جونگ-وو ها Jung-woo ha در نقش قاتل دیوانه است که بهترین نقش‌‌آفرینی را از خود در این فیلم به نمایش گذاشته است.

9- بوته آزمایش (2011) Silencedداستان «بوته آزمایش» که برداشتی آزاد از اتفاقی واقعی است، در مدرسه کودکان با مشکلات شنوایی آغاز می‌شود. معلم جدیدی، کنگ این-هو Kang In-ho، به تازگی در مدرسه مشغول به کار شده است. با این‌که این-هو بسیار مشتاق تدریس است اما شاگردانش تمایلی به ارتباط برقرار کردن با او و یاد گرفتن از او ندارند. این-هو به دنبال ریشه مشکل می‌گردد و متوجه می‌شود که معلم‌های دیگر، مدیر، پلیس مدرسه و خدمه کلیسا سال‌هاست که بچه‌ها را مورد آزار فیزیکی و جنسی قرار می‌دهند. این-هو با یک فعال حقوق بشر همکاری می‌کند تا بتوانند این سیستم فاسد را سرنگون کند. «بوته آزمایش» با مطرح کردن موضوعی جنجالی توانست آگاهی را در مورد حفاظت از بچه‌های کم‌توان بالا ببرد. این فیلم برنده جوایز بسیاری در جشنواره‌های بین‌المللی شده است.

8- برادری جنگ (2004) Tae Guk Gi: The Brotherhood of Warچه کسی مدعی است که تنها هالیوود است که می‌تواند فیلم‌های جنگی فوق‌العاده بسازد؟ «برادری جنگ» فیلمی ارزشمند در مورد اثری که جنگ بر ما می‌گذارد است که می‌تواند با «نجات سرباز رایان» Saving Private Ryan رقابت کند. این فیلم بسیار بلندپرواز بوده و هدف بالایی دارد. جنبه انسانی شخصیت‌های «برادری جنگ» باعث شده که مانند بسیاری از فیلم‌های هالیوودی شخصیت اصلی فقط یک قهرمان یک‌بعدی نباشد، بلکه توانسته شخصیتی واقعی و قابل‌درک و تماشایی را به تصویر کشیده است. فیلم‌برداری لرزان برخی از صحنه‌ها کمی کیفیت فیلم را پایین آورده است، اما چیزی از ارزش این فیلم فوق‌العاده کم نمی‌شود.

7- کنیز (2016) The Handmaidenیکی از ساخته‌های جدید چان-ووک پارک، «کنیز» چیزی بیش از یک فیلم احساسی است. صحنه‌های زیبا و فیلم‌برداری فوق‌العاده آن، مانند بسیاری از آثار چان-ووک پارک، موردتوجه علاقه‌مندان به سینما قرار گرفته است. برخی از نکات فیلم‌نامه به نظر حل نشده باقی می‌ماند اما همین نکته باعث رمز‌آلودی بیشتر داستان شده است. این فیلم 144 دقیقه‌ای ریتمی عالی دارد که بیننده را تا لحظه آخر همراه خود نگه می‌دارد.

6- آرزو (2013) Wishداستانی ناراحت‌کننده و تأثیرگذار که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. «آرزو» یکی از فیلم‌های مورد علاقه من در این لیست است. داستان در مورد خانواده طبقه متوسط کوچکی با دختر 8 ساله‌شان سو-ون So-won، است. سو-ون در راه برگشت به خانه دزدیده می‌شود و به او تعرض می‌شود. آسیبی که به او وارد شده به حدی زیاد است که دکتر احتمال می‌دهد که او تا آخر عمر مجبور باشد از کیسه کلستومی استفاده کند. والدین سو-ون تمام تلاش خود را برای شاد کردن و بالا بردن روحیه دخترشان انجام می‌دهند؛ اما سو-ون که آسیب روحی بزرگی دیده است از نزدیک شدن به پدرش اجتناب می‌کند. پدرش برای آرام کردن سو-ون لباس شخصیت کارتونی مورد علاقه او را می‌پوشد. فیلم با نمایش رابطه خوب و آرام پدر و دختر به پایان می‌رسد. تماشای «آرزو» احساسات هر بیننده‌ای را درگیر می‌کند. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم اژدهای آبی Blue Dragon Film Awards شد.

5- معجزه در سلول شماره 7 (2013) Miracle in Cell No.7داستانی احساسی در مورد ارتباط قوی پدر و دختر. «معجزه در سلول شماره 7»، در مورد یونگ-گو Yong-go، مردی با اختلال روانی که ذهنش به‌اندازه یک کودک 6 ساله رشد کرده، است که با دخترش زندگی می‌کند. یونگ-گو به اشتباه به جرم تجاوز و قتل یک کودک به زندان می‌افتد و او را در سلولی با حداکثر نظارت که به سلول شماره 7 شناخته می‌شود، نگهداری می‌کنند. در ابتدا همه به خاطر کاری که باور داشتند یونگ-گو انجام داده از او متنفر بودند، اما کم‌کم با شناختن او به او علاقه‌مند می‌شوند. او برای حفاظت از جان دخترش مجبور به اعتراف به جرمی که مرتکب نشده است می‌شود. آرزوی قبل از مرگ او سفر با بالون به همراه دخترش است، سفری که دخترش سال‌ها پس از مرگ پدر به یاد خواهد داشت. داستان به زمان حال می‌آید و دختر یونگ-گو را می‌بینیم که وکیلی ماهر شده و در تلاش برای اثبات بی‌گناهی پدرش است. «معجزه در سلول شماره 7» شاهکاری سینمایی و نقطه‌ای مهم در سینمای کره است.

4- فرصتی برای به یاد آوردن (2004) A Moment to Remember«فرصتی برای به یاد آوردن» داستان عاشقانه سو-جین Su-jin و چول-سو Chul-soo است که با وجود مشکلات و موانعی که در سر راهشان قرار دارد، در کنار هم می‌مانند. سو-جین که طراح مد است دختر یک تاجر موفق و رئیس یک شرکت ساختمان‌سازی است، در حالی‌که چول-سو کارگر روزمزد همان شرکت ساختمانی است. سو-جین شیفته شخصیت و مردانگی او می‌شود و آن‌ها به‌سرعت ازدواج می‌کنند؛ اما زندگی آن‌ها پس از ازدواج رو به‌سختی می‌رود، سو-جین به آلزایمر مبتلا می‌شود و چول-سو به‌هیچ‌عنوان حاضر نیست او را از دست بدهد. خطرهای بیماری کشنده و غم فراموش کردن عشق زندگی باعث شکل گرفتن داستانی احساسی و تأثیرگذار شده است. بازی بازیگران دو شخصیت اصلی فوق‌العاده است.

3- سوختن (2018) Burningلی جونگ-سو Lee Jong-su نویسنده بااستعدادی است که هنوز فرصت موفقیت را به دست نیاورده است. او برای تأمین هزینه زندگی و مراقبت از خانواده‌اش به شغل‌های دیگری مشغول است. روزی لی یکی از همکلاسی‌های قدیمی‌اش را اتفاقی در جایی می‌بیند و با هم قرار ملاقات می‌گذارند. در هنگام صرف شام او به جونگ-سو اطلاع می‌دهد که تا چند روز دیگر برای سفری به آفریقا می‌رود و از او می‌خواهد که در این مدت به گربه او غذا بدهد. همکلاسی لی به همراه مردی از سفر برمی‌گردد. لی از دیدن ظاهر ثروتمند مرد اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد اما اطلاعی از شغل او ندارد. یک شب او به لی می‌گوید که تفریح مورد علاقه‌اش چیست.

2- خاطرات قتل (2003) Memories of Murderاین فیلم جزو فیلم‌های کره‌ای موفقی است که به زبان‌های زیادی دوبله شده است. داستان در کره دهه 80 و با تصاویر بسیار زیبا روایت می‌شود. داستان براساس واقعیت فیلم٬ درباره یکسری قتل‌های زنجیره‌ای در شهری کوچک است و تلاش پلیس محلی برای یافتن قاتل که هرگز به سرانجام نمیرسد. هالیوود باید از فیلمی مانند این یاد بگیرد که چطور می‌توان داستانی سرگرم‌کننده جنایی با صحنه‌های خنده‌دار و ریتمی مناسب، ساخت.

1- اولدبوی (2003) Oldboyبرای بسیاری از ما، «اولدبوی» اولین فیلم کره‌ایست که تماشا کرد‌ه‌ایم. این فیلم موفق که در سطح جهانی شناخته شده است، منبع الهام نسخه نه‌چندان خوب هالیوودی آن، با بازی الیزابت اولسن Elizabeth Olsen، بود. «اولدبوی» ستون اصلی سینمای کره است. بسیاری از منتقدین و مخاطبان پس از تماشای این شاهکار به درک درستی از سینمای کره رسیدند. این فیلم درام روان‌شناسی پیچیده بسیار بهتر از نمونه‌های هالیوودی آن توانسته نظر بیننده‌ها را به خود جلب کند. «اولدبوی» تا سال‌های سال به‌عنوان شاهکار سینمای کره شناخته خواهد شد.
این مطلب از نوشته محمد اوزیر Mohamad Uzair در سایت The Cinemaholic گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان