باشگاه خبرنگاران جوان: هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه زنده روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه از سال 1368 هر ساله تمامی ارگانهای دریایی در بخش بازرگانی برای بررسی مشکلات ناوگان کشتیرانی و دریانوردی اقدام به برگزاری همایش میکنند، گفت: بخش دریا سهم بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد، مشکلات صنعت کشتی سازی، سازههای دریایی و شیلات با برگزاری همایش ارگانهای دریایی برطرف شده است.
وی ادامه داد: بررسی قانون و آئین نامههای حوزه دریانوردی و همچنین ارتقاء آموزش حوزه دریانوردی از دیگر اهداف برگزاری همایش ارگانهای دریایی است.
حق شناس شعار این همایش را کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دانست و گفت: در این همایش 2 پنل تخصصی وجود دارد که پنل اول مربوط به آموزش، اشتغال و حقوق دریایی و پنل دوم مربوط به کشتیرانی و موانع پیش روی آن است.
وی با بیان اینکه در این همایش چشم اندازهای سالهای آینده در بخش دریایی بررسی میشود گفت: به دلیل آنکه ایران عضو سازمان بینالمللی دریایی است برگزاری چنین همایشهایی به طور قطع چشم انداز بینالمللی هم دارد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: از سال 1970 هر ده سال یک بار یک متر به آبخور کشتیها اضافه میشود و به همین منظور باید بنادر متناسب با این آبخور ساخته شود، هم اکنون آبخور کشتیها در بنادر ایران از 7 متر به 18 متر افزایش یافته است.
حق شناس به دستاوردهای حوزه دریایی طی 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب بزرگترین بند ایران خرمشهر بود و کشتیهایی با ظرفیت زیر 20 هزار تن وارد این بندر میشدند، اما هم اکنون میزان ظرفیت پذیرش کشتیها به 150 هزار تن افزایش یافته و هر کشتی که در آبهای دنیا تردد میکند میتواند در بنادر ایران پهلوگیری کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی بنادر ایران از پیمانکاران خارجی استفاده میشد گفت: امروزه در بنادر چابهار، امام خمینی و شهید رجایی از پیمانکاران و مشاوران ایرانی استفاده میشود به طوری که در بزرگترین بندر ایران (شهید رجایی) ساخت 1400 متر اسکله به صورت کامل توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
وی توضیح داد: ظرفیت بنادر ایران پیش از انقلاب 19 میلیون تن بوده، اما هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به 230 میلیون تن افزایش یافته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ما در شمال ایران پیش از انقلاب زیر 3 میلیون تن بود، اما هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری به 30 میلیون تن افزایش یافته است.
حق شناس تاکید کرد: طی 2 سال گذشته 300 میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر ملکی و غیر ملکی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
وی به توسعه چشمگیر بندر چابهار اشاره کرد و گفت: برای توسعه بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی گامهای بلندی برداشته شده به طوری که ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش یافته و سال گذشته 1800 متر اسکله در این بندر ساخته شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: به دلیل آبخور مناسب در این بندر و نزدیک بودن به اقیانوس هند کشورهای هند و افغانستان در این بندر سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام دادهاند.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد صادرات و واردات کالا از طریق دریا انجام میشود گفت: کاهش هزینه تمام شده جا بجایی کالا و بالا بودن امنیت جا بجایی کالا از مهمترین مزایایی حمل و نقل دریایی به شمار میرود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به ایجاد کریدور بینالمللی شمال و جنوب از بنادر شمالی و جنوبی اشاره کرد و افزود: با ایجاد این کریدور هر تن کالایی که از ایران عبور میکند چندین اشتغال برای کشور ایجاد میکند به همین دلیل باید بنادری که در جنوب کشور وجود دارند را تقویت کنیم.
حقشناس اظهار کرد: اولین زنجیره توسعه کشور در بسیاری از کشورهای توسعه یافته حمل و نقل دریایی است به طوری که با تقویت این حوزه توانستهاند تمامی بخشهای اقتصادی کشور را توسعه دهند.
وی گفت: صنعت کشتی سازی و توسعه ساخت سازههای دریایی از مهمترین اقدامات سازمان بنادر طی سالهای گذشته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کمترین نرخ بیکاری در بین فارغالتحصیلان حوزه دریایی وجود دارد، گفت: 1 میلیون و 500 هزار نفر دریانورد در کشور وجود دارد که کمتر از 100 نفر آنها بیکار هستند.
وی به رتبه حمل و نقل کشتیرانی در دنیا اشاره کرد و گفت: رتبه حمل و نقل کشتیرانی و نفتکش تجاری ایران در بین سایر کشورها به ترتیب کمتر از 20 و 5 است.
حقشناس گفت: هم صنعت نفتکش و هم صنعت کشتیرانی تجاری ایران در دنیا دارای جایگاه بسیار مناسبی است به طوری که مجموع رتبه این دو ناوگان در دنیا زیر 21 است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در صنعت ساخت شناورهای مسافری به خودکفایی رسیدهایم، گفت: ایران در بین 20 کشور توسعه یافته توانسته در صنعت کشتیرانی و کشتی سازی به خودکفایی برسد.
وی به اقتصاد دریا پایه اشاره کرد و گفت: در اقتصاد دریا پایه بخش بزرگی از درآمدهای کشور از طریق دریا بدست میآید، با توجه به آنکه دسترسی ایران به آبهای آزاد فراهم شده در حوزه ترانزیت علاوه بر امنیت درآمد هم کسب میشود.
حقشناس با تاکید بر اینکه هیچکدام از بنادر ایران تحریم نیستند گفت: تحریمها محدودیتهایی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است، اما در حوزه بندری و دریایی روال عادی رفت و آمد کشتیها انجام شده و روزانه حداقل 200 کشتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری میشوند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: در تعطیلات هفته گذشته 830 هزار نفر به جزیره قشم سفر کرده اند که این میزان سفر به یک جزیره نقش بسیار موثری در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال برای ساکنان این جزیره دارد.