در فدراسیون اسکی چه خبر است؟

خانواده سالاری، عقب ماندگی و حالا تبانی!/ خواب زمستانی دستگاه ورزش

پیرو اتفاقات غیرمعمول اخیر در فدراسیون اسکی، فقط به این مجموعه برچسب تبانی نخورده بود که یک اسکی‌باز درباره همین موضوع دست به افشاگری علیه مسئولانش زد!

سرویس ورزش مشرق – یکی از ملی پوشان صاحب عنوان اسکی به تازگی و پیش از اعزام اعضای تیم ملی به مسابقات جهانی سوئد اقدام به پرده برداری از تبانی در انتخاب اعضای اعزامی تیم ملی کرد.

محمد کیادربندسری که طی سالهای اخیر همواره برترین اسکی باز کشورمان بوده، 3 روز پیش از اعلام اسامی اعضای تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی از موضوع خروج نامش از فهرست نفرات اعزامی مطلع شده و در گفت و گو با رسانه‌ها این اتفاق را به تبانی صورت گرفته در انتخاب اعضای تیم ملی اسکی ربط می‌دهد.

انتشار این صحبت‌ها در رسانه‌ها بلافاصله با واکنش مسئولان این فدراسیون که به شکل خانوادگی هم اداره می‌شد، و شاید هم می‌شود! مواجه و از این اسکی باز خواسته می‌شود همه صحبت‌هایش با رسانه مزبور را تکذیب کند. در این درخواست اجباری، به کیادربندسری وعده داده می‌شود "درصورتی که صحبت‌هایش را تکذیب کند، اسمش در جمع تیم اعزامی به سوئد جای خواهد گرفت"!

بیشتر بخوانید:

لیز خوردن، تحقیر ملی و حالا پناهندگی / مرگ اسکی در سایه خانواده‌سالاری و مافیا
 

تحقیر ملی با طعم لیز خوردن کاروان توریستی ایران / شکست، سرافکندگی و دیگر هیچ!

کیادربندسری در همین باره در صحبتی که با رسانه‌ها داشت گفت: «خودشان هم می‌دانند تبانی صورت گرفته برای همین هم از من خواستند حرف‌هایم را پس بگیرم یا تکذیبشان کنم». او پس از این اظهارات از کمیته انضباطی فدراسیون هم خواسته که به این مشکل رسیدگی کند، گرچه با توجه به روابط فامیلی و خاص موجود در این ورزش، این اتفاق خیلی بعید به نظر می‌رسد.

با این وجود کیادربندسری که می‌دانست تیم اسکی کشورمان قرار است بامداد روز شنبه 20 بهمن ماه جاری تهران را به مقصد سوئد ترک کند، دو روز پیش از آن پیامی دوباره از سوی مسئولان فدراسیون دریافت می‌کند.

خودش در این باره گفت: «فدراسیون تا روز پنجشنبه هجدهم بهمن به من مهلت داد تا این کار (تکذیب مصاحبه) را انجام بدهم. برای همین در همان روز با باقر کلهر سرمربی تیم ملی اسکی جلسه‌ای داشتیم که یک ساعت به طول انجامید. قرار بود در آن نشست موضوع را حل و فصل کنیم. برای همین از من خواست فردای همان روز و در مصاحبه‌ای اعلام کنم موضوعی که درباره اش با رسانه‌ها حرف زدم، سوءتفاهم بوده و در آن صورت مشکلی برایم بوجود نمی‌آید اما من نپذیرفتم. چون اعتقاد داشتم باید درباره اتفاقی که رخ داده حرفم را بزنم».

نفر اول اسکی ایران ادامه داد: «حتی کلهر به من وعده داد اگر این کار را انجام بدهم، در سال‌های بعد برایم جبران می‌کند ولی هرگز زیر بار این حرف نرفتم».

محمد کیادربندسری روز جمعه 19 بهمن ماه جاری و برخلاف آنچه به ادعای او سرمربی تیم ملی از وی خواسته بود با انتشار نامه‌ای که آن را هم در اختیار رسانه‌ها قرار داد صراحتاً اعلام کرد حاضر به پس گرفتن حرف‌هایش نیست و به همین بهانه از حضور در تیم ملی انصراف داد. در حالی که وقتی پس از این اتفاق رسانه‌ها در همین ارتباط با سرمربی تیم ملی حرف زدند، کلهر "خستگی" را عامل اصلی کناره گیری کیادربندسری از همراهی تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی عنوان کرد.

اظهارات سرمربی تیم ملی در حالی عنوان شده بود که محمد کیادربندسری در نامه‌اش به صراحت به موضوع تبانی در انتخاب اعضای تیم ملی برای اعزام به مسابقات جهانی اشاره کرده بود.

این اسکی باز برای محکم کاری پس از انتشار حرف‌هایش به شکل مکتوب در گفت و گو با رسانه‌ها نیز اعلام کرد: «این متن را نوشتم تا دلیل نرفتنم به اردوی تیم ملی را عنوان کنم. نوشتم تا همه بدانند برایم اولتیماتوم درنظر گرفتند ولی آن را نپذیرفتم. هنوز هم پای حرفم ایستاده‌ام و مشکلی هم ندارم».

به هر جهت تبانی و جای دادن سفارشی بازیکنان در لیست تیم ملی که مغایر با موضوع "شایسته سالاری" است، از نمادهای بارز "عقب ماندگی" در هر زمینه‌ای محسوب می‌شود که در صورت تأیید صحت موضوعی که کیادربندسری درباره اش دست به افشاگری زده، مشخص می‌شود در این فدراسیونِ پرحاشیه، به جای شایسته سالاری، خانواده سالاری و روابط سالاری حاکمیت دارد.


بدیهی است مسئولان وزارت ورزش و متولیان این رشته با طرح این پرسش که "در فدراسیون اسکی چه خبر است؟ " می‌توانند نظارت دقیق‌تری بر این رشته داشته و از حق کشی و حق خوری علنی جلوگیری کنند. اسکی کشور که سال‌ها اسیر خانواده سالاری بود که منجر به عقب ماندگی فنی و همگانی آن شد، اکنون با تبانی نیز مواجه شده که نشان می‌دهد چقدر اوضاع به هم ریخته و نابسامان است. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در کنار دستگاه‌های نظارتی، بایستی بر این مجموعه اشراف بیشتری داشته باشند تا شاید بتوان روزهای خوش و امیدوارکننده این ورزش را پس از بیش از 3 دهه ناکامی، تجربه کرد.

اسامی نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان که از روز دوشنبه 22 بهمن در سوئد آغاز و روز جمعه 26 بهمن به پایان رسید، عبارت بودند از:

بانوان: میترا کلهر، صدف ساوه شمشکی، عاطفه احمدی، فروغ عباسی و مرجان کلهر.

مردان: محمد ساوه شمشکی، بهنام ساوه شمشکی، مرتضی جعفری، پوریا ساوه شمشکی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان