به گزارش ایسنا، به نقل از موزه ملی قرآن کریم، حجت الاسلام تیموری تبار- عضو هیات مدیره کانون اساتید کشور به همراه گروهی از اساتید حق التدریسی دانشگاههای کشور در این نشست ضمن معرفی کلیه اعضاء از اهداف برگزاری این نشست را تعامل بین موزه قرآن کریم و دانشگاه ها، دانست و فراهم آوردن بستر مناسب جهت همکاریهای علمی، فرهنگی – نمایشگاهی و معرفی موزه ملی قرآن کریم در دانشگاههای کشور و ایجاد انگیزه جهت تبادل علمی و فرهنگی اشاره کرد.
کژال ابراهیمی- دبیر دپارتمان مد ولباس و صنعت نساجی کانون اساتید کشوری در ادامه گفت: میتوان با به خدمت گرفتن هنر اسلامی با نمادهای رایج در آن، مردمانی را که با هنر اسلامی مواجه هستند؛ پذیرنده فرهنگ اسلامی ساخت. ما درصدد بررسی نقش طراحی لباس ایرانی - اسلامی با بهرهگیری از نقوش اسلامی در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایرانی هستیم و همچنین میزان اهمیت پوشاک را در بحث هویت، بررسی و تحلیل میکنیم که آیا طراحی لباس با استفاده از الگوهای اسلامی - ایرانی در شکل بخشیدن به شخصیت، فرهنگ و هنر یک جامعه تاثیر دارد یا خیر و میزان اثر گذاری آن تا چه حد است.
وی افزود : از آقای لهراسبی خواستاریم در خصوص برگزاری نمایشگاه در موزه ملی قرآن کریم و اختصاص فضایی برای کارگاههای آموزشی و جلسات مداوم ومستمر در خصوص طراحی لباسهای قاریان قرآنی و چادرهای عفاف و حجاب با الهام گرفتن از نقوش و آیات قرانی و طراحی لباس کودکان قاری با استفاده از نگارههای قرآنی موجود در موزه ملی قرآن کریم ما را مورد حمایت معنوی این مجموعه و سازمان میراث فرهنگی قراردهند.
موزهای از جنس موزههای تخصصی و تعاملی
حجت الاسلام لهراسبی-مدیر موزه ملی قرآن کریم نیز در ادامه ادامه خاطرنشان کرد: موزه ملی قرآن کریم یک موزه تخصصی در حوزه کتابت و خوشنویسی است و به شیوهای تدوین شده که همزمان آموزش، پژوهش و حفاظت در آن رعایت میشود.
وی ادامه داد: موزه ملی قرآن کریم، در حال حاضر تنها موزه تخصصی در بین موزههای کشور است که سیر تحول تدریجی هنرهای قرآنی را در بازه زمانی حدود قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش گذاشته و نیازهای پرسشگرانه طبقات مختلف مردم و هنرمندان را پاسخ میدهد. این موزه مانند موزههای سنتی نیست؛ زیرا موزه علمی است و در رده موزههای تعاملی قرار میگیرد.
لهراسبی افزود: دنبال آن نیستیم که فقط اوقات فراغت بازدید کنندگان پر شود؛ زیرا موزه ما با موزه های که عنوانهای دیگری دارند تفاوت عملکردی دارد.
وی در مورد مخاطبان موزه توضیح داد: این موزه برای مخاطبان فعال در حوزههای قرآنی و تاریخ، فعالیت دارند، مفید است وبازدیدکنندگان عمدتا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند؛ البته هدف ما مخاطب محور است و مخاطبان ما از مهدکودک تا سطوح پیشرفته دانشگاهی هستند و بسته به میزان اطلاعات مخاطب میتوانیم آنها را از انواع نسخ خطی و چاپ سنگی قرآن کریم، کتب ادعیه، قطعات قرآنی، طومارها، دواوین شعرای بزرگ نظیر سعدی، حافظ، مولوی و اشیای قرآنی، شامل ظروف، جعبه، قلمدان، گلدان و پیراهنهای قرآنی و آثار معاصر، شامل آثاری از خوشنویسان و نگارگران معاصر و همچنین تابلو خط، نقاشی، و آثار تجسمی مطلع سازیم.
مدیر موزه ملی قرآن کریم افزود: لباس مهمترین و مشخصترین مظهرقومی و نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیرپدیدههای فرهنگ پذیری درمیان جوامع گوناگون انسانی قرارمیگیرد آنچه امروزه دررابطه با سنتهای بومی و اصیل ضروری به نظر میرسد احیای لباسهای ایرانی و بروز کردن این لباسها برای استفاده زنان و مردان درجوامع مختلف است سازگاری لباسها بر اساس فرم و محتوای لباس قرآنی ایرانی اسلامی و هم چنین انطباق آن با ارزشهای معنوی ازجمله عوامل پایدار ماندن لباسهای ایران است که باید به عنوان یکی ازنشانههای هویت ملی و میراث فرهنگی حفظ و ماندگار شود.
لهراسبی در ادامه افزود : موزه ملی قرآن کریم تلاش میکند در کنار کانون اساتید کشوری، مسیر و بستری را فراهم کند که دانشجویان علاوه بر تحصیل علم و دانش از مواهب فرهنگی کشور ما نیز بهرهمند شوند و به عنوان مبلغان فرهنگی در سطح بین المللی به معرفی پوشاک با ارزشهای ایرانی - اسلامی ما بپردازند.
وی تصریح کرد : استقبال، همکاری و حمایت معنوی خود را در همه زمینههای ترویج فرهنگ قرآنی در موزه ملی قرآن کریم اعلام میکنیم.