اروپا در قبال ایران رویکردی دوگانه در پیش گرفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هیأت تحریریه «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، اتحادیه اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران سیاستی دوگانه را پیش گرفته است و باید از خیر «اس‌پی‌وی» بگذرد زیرا ممکن است برای اروپایی‌ها غضب دولت آمریکا را به همراه داشته باشد.

در این گزارش آمده است، اروپا اتحادیه اروپا از یک سو هم‌صدا با آمریکا درخصوص خطرات فزاینده جمهوری اسلامی ایران برای ثبات خاورمیانه ابراز نگرانی می‌کند؛ یکی از موارد اخیر آن، هشدار در مورد برنامه موشک بالستیک و «رفتار غیر قابل‌ قبول» ایران است. از سوی دیگر رهبران اتحادیه اروپا تلاش برخی کشورهای عضو برای دور زدن محدودیت‌های ایجاد شده توسط آمریکا در جهت حفظ مبادلات تجاری با ایران را مورد اغماض قرار می‌دهد.

آلمان، انگلیس و فرانسه توانسته‌اند سازوکاری تجاری ایجاد کنند که به تهران کمک می‌کند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. به گمان بلومبرگ، این راهبرد (INSTEX)  موفقیت‌آمیز نخواهد بود و این کشورها نمی‌توانند دولت ترامپ را فریب دهند.

تنها چند روز پس از هشدار موشکی اتحادیه اروپا، ایران کارخانه زیرزمینی تولید موشک خود را به نمایش گذاشت و اعلام کرد به نوعی جدید موشک بالستیک زمین به زمین دست پیدا کرده است.

کشورهای حامی «اس‌پی‌وی» تلاش دارند رساندن موادغذایی ضروری و دارو به ایران را از سوی کمپانی‌های اروپایی تسهیل کنند. اما این گزارش مدعی است این تبادلات باید از طریق کانال مورد تایید آمریکا در سوئیس انجام شود.

اگرچه بلومبرگ در گزارش خود نوشته، تحریم‌های آمریکا شامل مبادلات تجاری بشردوستانه نمی‌شود، اما در عمل آمریکا حتی کمپانی‌ها داروسازی را به جریمه‌های سنگین تهدید می‌کند.

بلومبرگ اذعان کرد، اتحادیه اروپا تا کنون از اس‌پی‌وی برای مواردی بجر تبادلات تجاری انسان‌دوستانه استفاده نکرده است و ایران نیز به وضوح امیدوار است بتواند از این طریق تمام احتیاجات دیگرش را هم تامین کند. انتظار می رود دولت ترامپ به‌سرعت جلوی این تصمیمات را بگیرد.

به ادعای بلومبرگ آمریکا حق دارد با تهدید به تحریم هر فرد بانک یا شرکت که در ایجاد  اس‌پی‌وی نقش داشته‌اند، در صورت لزوم اصرار به بسته شدن این کانال داشته باشد و کانال سوئیس را به‌عنوان تنها کانال مورد تایید برای رساندن کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران اعلام کند.

INSTEX که مخفف ابزار حمایت از مبادلات تجاری، مکانیزه پرداختی است، 11 بهمن امسال راه‌انداری شد. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید نظام پرداخت مالی ایران با اروپا اگرچه نخست برای کالاهای غیرتحریم شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما در نهایت موارد تحریم‌شده را نیز پوشش خواهد داد و درواقع هدف از ایجاد این زیرساخت نیز مبادلات کالاهای تحریم‌شده است.

پیش‌تر در ماه ژانویه یک مقام دولتی آمریکا هشدار داده بود که در صورت اجرایی شدن SPV و فراهم شدن شرایط دور خوردن تحریم‌های آمریکا، واشنگتن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقدامات تنبیهی علیه اروپا اتخاذ خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان