ماهان شبکه ایرانیان

چراغ سبز شهردار تهران به پولی شدن ورودی‌های شهر

خبرگزاری فارس: اواخر دی امسال خبر رسید که شهرداری تهران لایحه دریافت عوارض از 5 تونل شهری (نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر) و اتوبان صدر را تصوب کرده و قرار است بزودی این طرح در شورای اسلامی شهر تهران مطرح شود.

بر اساس لایحه شهرداری شهروندان برای عبور و مرو باید 3 هزار تومان پرداخت می‌کردند و این هزینه بر اساس طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و نیز ساعت تردد بر آورد شده بود.

البته چنین لایحه‌ای پیش از این در سال 94 از سوی شهرداری تهران تدوین و برای بررسی در اختیار شورای شهر قرار گرفت، اما به بهانه شرایط بد اقتصادی توسط معاونت حمل و نقل شهرداری پس گرفته شد.

بعد از مطرح شدن این موضوع برخی اعضای شورای شهر تهران واکنش نشان دادند. علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: لایحه تعیین بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه هنوز به شورا ارسال نشده و بنابراین شورا هنوز در رد و قبول آن نظری نداده است.

اعصا افزود: پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی تصمیم گیری خواهد کرد.

همچنین حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در توئیتر خود نوشت که اخذ عوارض از خودرو‌ها برای تردد در تونل‌های شهری صرفا ایده‌ای است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده است.

وی اضافه کرد: مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود.

پیروز حناچی شهردار تهران بلافاصه واکنش نشان داد و گفت: در موضوعات مختلفی مسائل کارشناسی مطرح می‌شود و در واقع تا تصویب آن، این مسئله نباید رسانه‌ای شود.

وی ادامه داد: اینگونه موارد نیز از جمله موضوعاتی است که مباحث، کارشناسی می‌شود و در واقع تا تبدیل شدن آن به لایحه و ارسال آن از سوی شهرداری به شورا و در نهایت تصویب آن نمی‌توان موضوعی را مطرح کرد.

بیش از یک ماه از این موضوع گذشت و شهردار تهران این بار در جمع خبرنگاران حاضر و از منتفی شدن دریافت عوارض از تونل‌های شهری خبر داد و گفت: این طرح در حد ایده بود و به تصویب نرسید البته در خیلی از کشور‌های این ایده اجرای می‌شود، اما اجرایی کردن این طرح در داخل شهر راحت نیست؛ شاید پروژه‌های که از این به بعد توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود؛ پولی شود مثل اتوبان کمربندی شهید شوشتری که برای استفاده از آن عوارض گرفته می‌شود، ولی در داخل شهر این ایده اجرا نخواهد شد و به تصویب شورای شهر هم نرسیده است.

به گفته حناچی، تراکم فروشی نداریم البته شرایط اقتصادی ما هم خوب نیست و دخل و خرج با هم نمی‌خواهند، اما تلاش می‌کنیم وعده‌ها عملی شود.

مسئولان شهری مدام از نبود پول و بدهی‌های هنگفت شهرداری می‌گویند و معتقدند که مردم باید هزینه‌های حضور درشهر را پرداخت کنند.

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در این باره به فارس گفت: برای تأمین هزینه‌ها 4 راه بیشتر نداریم، یا باید وام بگیریم، تراکم‌فروشی کنیم، از دولت پول بگیریم و یا اینکه از مردم هزینه‌ها را دریافت کنیم. طبیعتاً وام گرفتن روش منطقی نیست برای اینکه برای شهرداری تعهد ایجاد می‌شود و دائماً روی آن سود می‌آید. اگر بخواهیم از دولت هم پول بگیریم دولت چنین منبعی ندارد و در حال حاضر کسری بودجه شدید دارد.

وی ادامه داد: تراکم هم نمی‌توانیم بفروشیم چرا که زندگی را برای آیندگان دشوار و فضای شهر را نازیبا و بدتر می‌کنیم؛ بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که مردم هزینه‌های واقعی را پرداخت کنند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که در یک و نیم سال گذشته چه میزان دریافتی از دولت داشته‌ایم گفت: متأسفانه خیلی دریافتی نداشتیم به عنوان مثال دولت باید یک سوم هزینه یارانه بلیط مترو را پرداخت کند که نمی‌دهد؛ برخی عوارض که مربوط به شهرداری است را هم پرداخت نمی‌کند؛ مثلاً در سالی که گذشت قرار بود سهم شهرداری را از مالیات بر ارزش افزوده بدهند که آن را اختصاص به یارانه‌ها دادند که البته با مصوبه اخیر امیدواریم به شهرداری‌ها بازگردد.

الویری گفت: مطلع هستیم دولت در تنگنا‌های مالی است و برخی حقوق که مربوط به شهرداری‌ها است از طریق دولت پرداخت نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد مسئولان از پس هزینه‌های شهر بر نمی‌آیند و همچنن بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده است و مدیران هر بار برای تامین هزینه‌ها یک ایده جدید مطرح می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان