ورود اولین محموله کمک‌های غذایی از برزیل به ونزوئلا

به گزارش دویچه وله، روز شنبه 4 اسفند (23 فوریه) گزارش داد که اولین بسته‌های کمک‌های بشردوستانه شامل موادغذایی و دارویی با کشتی از برزیل وارد کلمبیا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، خوان گوایدو، رئیس جمهوری خودخوانده با انتشار توئیتی از این موضوع به عنوان "موفقیتی بزرگ" نام برد.

گوایدو از سوی 50 کشور به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است.

نیروهای گارد ملی ونزوئلا با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیک در مرزهای این کشور با کلمبیا به سوی تظاهرکنندگان شلیک کردند. اعتراض تظاهرکنندگان به بسته شدن مرزهای این کشور وکلمبیا بود.

در منطقه مرزی اورنا تظاهر‌کنندگان تلاش کردند موانع ایجاد شده بر روی پلی مرزی را کنار بزنند و به کلمبیا بروند. تظاهرکنندگان ماشین‌های پارک شده در کنار خیابان‌ها را به آتش کشیدند و به سوی نیروهای گارد ملی سنگ پرتاب کردند.

نظامیان ونزوئلا تلاش می‌کردند با شلیک‌ گاز اشک‌آور مانع پیشروی جمعیتی شوند که می‌خواستند موانع مرزی را کناربزنند.

تظاهرکنندگان رو به سوی سربازان گارد ملی شعار می‌دادند "ما می‌خواهیم کار کنیم".

بسیاری از کسانی که در تظاهرات اعتراضی نسبت به بسته شدن مرزهای ونزوئلا شرکت کرده بودند، در کلمبیا کار می‌کنند و یا از ساکنان محلی هستند که برای خرید مایحتاج روزانه به این کشور می‌روند.

نگرانی‌ها نسبت به شدت گرفتن درگیری‌ها و شلیک گلوله‌های واقعی به تظاهرکنندگان از سوی نیروهای گارد ملی بالا گرفته است. خوخا آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا اطمینان داده است که "ارتش هرگز دستور حمله به مردم و گشودن آتش به روی غیرنظامیان را دریافت نخواهد کرد".

شدت گرفتن اوضاع در منطقه مرزی

وضعیت در نواحی مرزی میان ونزوئلا و کلمبیا به طور نگران‌کننده‌ای وخیم شده است. نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز جمعه 3 اسفند (23 فوریه) دستور مسدود کردن بخش‌های بزرگی از نواحی مرزی کلمبیا را صادر کرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در توئیتی هدف بستن سه گذرگاه کلیدی در مرز کلمبیا را "مقابله با تهدیدهای جدی و غیرقانونی از جانب کلمبیا علیه صلح در ونزوئلا" اعلام کرد.

به گفته مقامات کلمبیا در این میان سه سرباز ونزوئلایی از گارد ملی این کشور پست‌های خود را ترک کرده و به کلمبیا گریخته‌اند. بنا به گزارش‌ها یکی از این سربازان زخمی شده است.

از این نواحی قرار بود کمک‌های مردمی و محموله‌های امدادی برای مردم قحطی زده ونزوئلا به این کشور وارد شود. محموله‌های بین‌المللی امدادی شامل مواد غذایی و دارو در پشت مناطق مرزی با کلمبیا انباشته شده است.

خوان گوایدو، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا برای استقبال از این محموله‌ها به نواحی مرزی با کلمبیا سفر کرد. او روز جمعه اعلام کرد که با وجود نداشتن اجازه خروج وارد کلمبیا شده است. او در کنسرتی که با هدف جمع‌آوری کمک برای مردم ونزوئلا برگزار شده بود شرکت کرد.

در گزارش‌ها آمده است که گوایدو توانسته است 700 هزار داوطلب را برای دریافت کمک‌‌ها و محموله‌های امدادی و پخش آن در سراسر کشور سازماندهی کند.

او از مردم خواست حدود 200 کامیون حامل تجهیزات امدادی‌ مواد غذایی و دارویی را از شهر مرزی کوکوتا در کلمبیا به ونزوئلا وارد کنند.

مادورو ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا را "نمایش مبتذل" خوانده و دلیل این امر را دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا اعلام کرده است.

گفته می‌شود که تا کنون به دلیل شرایط بحرانی کشور و دشوارهای اقتصادی حدود دو میلیون و 700 هزار نفر از مردم ونزوئلا از این کشور گریخته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان