استقبال علاقه‌مندان از سومین دوره حراج هنری باران

رکورد سهراب شکست

دنیای‌اقتصاد : سومین دوره از حراج باران که به ارائه آثار خوشنویسی و هنر اسلامی اختصاص دارد،‌ شامگاه جمعه برگزار شد و با ثبت رکورد ۱۱ میلیارد و ۷۶۹ میلیون تومانی در مقایسه با دوره قبل این حراج رشد ۶۷۰ درصدی را تجربه کرد

این حراج به‌صورت اختصاصی آثار خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی را ارائه می‌کند و در حراج اخیر 65 اثر روی میز حراج رفت و از این مجموع 13 اثر بیش از یکصد میلیون تومان چکش خورد و البته 19 اثر نیز به فروش نرسید. محبوبه کاظمی‌دولابی بنیان‌گذار و رئیس حراج باران گفته بود که در این دوره تلاش کردیم برای سلایق مختلف مجموعه‌ای نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی گرفته تا رویکردهای مهم هنری را گردهم آوریم. از این جهت در این حراجی از معتبرترین نام‌های هنر ایران از قدیمی‌ها تا معاصران آثاری ارائه می‌شود که برخی از آنها یگانه‌اند و تا به حال در هیچ بازار هنری عرضه نشده‌اند. بدین سبب از مجموعه‌داران بزرگی که برای اعتلای اقتصاد خوشنویسی و هنر ایرانی اسلامی این آثار شاخص را به ما دادند تا به بازار هنر پیشنهاد کنیم کمال امتنان را داریم.

همان‌گونه که ذکر شد رکورددار این حراج گران‌ترین قرآن بسیار نفیس حکاکی شده اثر استاد رائین اکبر خان‌زاده بود. این قرآن 140 سانتی متر طول دارد و هر صفحه آن 90 سانتی متر عرض و در 608 لوح نقره به روش عثمان طه حکاکی شده است. جلد آن از مس است که به قلم‌کاری استادان اصفهان منقش است و تمامی سر سوره‌ها با طلا کار شده‌اند. روی جلد کاتالوگ سومین حراج باران به «صحیفه سجادیه» اثری کم‌نظیر از 1071 هجری قمری اختصاص یافته بود. همچنین یک کتیبه‌نویسی 10 متری اثر میرزا عمو تهرانی از دیگر آثار کمیابی بود که در این حراجی عرضه شد. در این حراجی همچنین از خوشنویسان برجسته‌ای همچون میرعماد و حسن زرین‌قلم، میرزا غلامرضا اصفهانی، محمدحسین عماد الکتاب و ملک محمد قزوینی هم آثاری ارائه شده بود.

هر سال، حراج باران به چهره‌ای از بزرگان هنر خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی تقدیم می‌شود که سال اول به میرعماد، سال دوم به درویش عبدالمجید طالقانی و امسال این رویداد به نام استاد «میرزا غلامرضا اصفهانی» ستاره خوشنویسی قرن سیزدهم مزین شد. رئیس حراج باران گفته خوشنویسی ایرانی و نیز هنرهای اسلامی انعکاس‌های مدرن و معاصر دلنشینی در دیگر گونه‌های هنری ایران دارد که نشانه قدرت و جذابیت این هنر والاست و در این دوره دو نمونه از این بازتاب‌های مهم به هنردوستان ارائه شده است. از هنرمندان معاصر هم امسال آثاری از سیدحسن و سیدحسین میرخانی موسسان انجمن خوشنویسان، غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، علی اشرف صندوق‌آبادی و احمد پیله‌چی روی میز حراج رفت که 19 اثر فروش نرفت. سومین دوره از حراج باران با مجموع فروش 11 میلیارد و 769 میلیون تومان به پایان رسید.

32 (2)

32 (3)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان