با دو اهرم رشد دلار و افزایش بهای کامودیتی‌ها صورت گرفت

یکه‌تازی بورس در بازارها

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

میدان‌داری فلزات در بورس

شاخص کل بورس تهران روز شنبه 3 درصد افزایش ارتفاع یافت و در سطح 164 هزار و 275 واحد قرار گرفت. سبقت رشد شاخص کل بورس در مقابل شاخص کل هم‌وزن بیانگر یکه‌تازی بزرگان بازار سهام در برابر رشد کم‌شتاب‌تر گروه‌های کوچک بود. افزایش قابل توجه بهای نفت و فلزات رنگین بر اثر اخبار مطلوب صادره از مذاکرات تجاری چین و آمریکا، محرک رشد سهام کالامحور بورس تهران بود. رشد همزمان نرخ ارز و دلار نیمایی نیز به رونق گرفتن بورس تهران کمک کرد. گروه فلزات بر پایه رشد قیمت مس، روی، سرب و محصولات فولادی یکه‌تاز جذب نقدینگی، رشد شاخص و سطح تقاضا بودند. دو نماد «فولاد» و «فملی» در صدر جدول نمادهای حامی شاخص کل بورس قرار گرفتند. رشد همزمان گروه فلزات و نمادهای معدنی و پتروپالایشی،‌ بیشترین بازده روزانه نماگر بازار را از 28 مهرماه رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال نزولی بازارساز؟

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز شنبه نسبت به قیمت پایانی هفته گذشته 300 تومان افزایش قیمت یافت و به بهای 13 هزار و 500 تومان رسید. رشد 3/ 2 درصدی شاخص ارزی کشور در حالی به وقوع پیوست که نرخ ارز مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل بانک مرکزی 12 هزار و 500 تومان بود. با تشکیل آربیتراژ هزار تومانی بین نرخ بازارساز و قیمت دلار دلالان، شکل‌گیری تقاضای احتیاطی نرخ ارز را صعودی کرد. تفاوت عمده نرخ دلار عرضه شده توسط بازارساز از یکسو می‌تواند با حجم عرضه مناسب از جذابیت قیمت‌های بالاتر بکاهد و از طرف دیگر عزم بازارساز را برای کاهش قیمت‌ها نمایان کند. در صورت عرضه کنترل شده دلار توسط بازارساز در روزهای آتی احتمالا از هیجان بازار کاسته می‌شود و نرخ ارز با عقبگرد به سطح مطلوب بازارساز خواهد رسید.

31-02

 

بازار سکه

افزایش ارتفاع حباب سکه

هر سکه طرح جدید راس ساعت 16 نخستین روز کاری هفته به بهای 4 میلیون و 750 هزار تومان به فروش رفت و نسبت به نرخ پنج‌شنبه گذشته160 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد. رشد 3/ 2 درصدی نرخ ارز و افزایش 4 دلاری اونس طلا در آخرین معاملات خود بازده روزانه 5/ 3 درصدی را برای سکه به ثبت رساند. این رشد بعد از اوج‌گیری 7 درصدی 4 دی ماه شدیدترین تغییر مثبت روزانه قیمت سکه در زمستان به شمار می‌رود. شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار دلار کماکان عامل اصلی افزایش تقاضا و رشد قیمت دلار محسوب می‌شود. نتایج مثبت آخرین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا نیز با فشار بر شاخص دلار از رشد بهای فلز زرد حمایت کرد. با نوسان قیمتی صورت گرفته در نرخ ارز و اونس طلا، حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده 80 هزار تومان ارتفاع گرفت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در برآیند نیروهای ناهمسو

هر اونس طلای جهانی طی آخرین معاملات هفته کاری میلادی به بهای 1328 دلار مبادله شد و رشد روزانه 3/ 0 درصد را به ثبت رساند. برآیند اثر تحولات مذاکرات تجاری چین و آمریکا و نتایج آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا حرکت زیگزاگی طلا را در طول چند روز اخیر رقم زده است. از یک طرف دونالد ترامپ از نتایج مذاکرات ابراز رضایت کرد و از احتمال دیدار با رئیس جمهور چین در ماه مارس سخن به میان آورد. در همین راستا شاخص دلار تحت فشار قرار گرفت و بهای طلا صعودی شد. اما ابهام در سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو آینده بهای فلز زرد را مبهم کرد. در حالی که اکثریت منتظر خبر قطعی توقف افزایش نرخ بهره در جلسه آخر فدرال رزرو بودند، عدم قطعیت مقامات این نهاد از رشد بیشتر طلا جلوگیری کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» در جلسه معاملاتی روز شنبه شاهد افت 87/ 0 درصدی بهای خود بود و به ارزش 55 هزار و 600 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن به صورت دسته‌جمعی به کاهش قیمت پرداختند و میانگین بهای آنها به کانال 55 هزار تنزل کرد. این اوراق بازهم در حفظ روند مثبت خود در کانال 56 هزار تومان ناتوان بودند و با یک روز دوام در این کانال قیمتی بازهم به محدوده 55 هزار تومانی بازگشتند. نگرانی از اوج‌گیری دوباره بهای واحدهای مسکونی مهم‌ترین عامل افت گروهی بهای اوراق وام مسکن بود. شیب افزایش قیمت واحدهای مسکونی به صورت ماهانه در حال کاسته شدن بود و این روند را می‌توان در قیمت خانه‌های مبادله شده در ماه‌های قبل مشاهد کرد. با این حال این احتمال وجود دارد که با رشد نرخ ارز، بهای واحد‌های مسکونی در آستانه نوروز جهش یابد.

31-05

 

بازار نفت

اصلاح آماری قیمت نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین معاملات خود با ثبت افت 5/ 0 درصدی به بهای 1/ 57 دلار به فروش رفت. با انتشار اخبار مطلوب از مذاکرات تجاری، چشم‌انداز تقاضای نفت در سال جاری میلادی بهبود یافت و نفت به اوج سه ماهه رسید. با این حال آمار نامطلوب صنعت نفت آمریکا پس از 12 روز بهای طلای سیاه را وارد محدوده منفی کرد. علاوه بر افزایش سطح ذخایر تجاری نفت آمریکا در طول هفته قبل و ثبت بیشترین میزان خود از اکتبر 2017، تعداد قراردادهای آتی نفت آمریکا نیز کاهش یافت. افت 4 درصدی تعداد این قراردادها و رسیدن به سطح 321 هزار واحد، حاکی از افت تقاضا است که فشار را بر بهای نفت بیشتر کرد. از طرف دیگر، کاهش 4 واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در هفته قبل با انقباض عرضه از افت بیشتر نفت جلوگیری کرد.

31-06

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان