رئیس دانشگاه تهران:

شرط توفیق در حوزه علم و فناوری حضور در عرصه بین الملل است

شرط توفیق در حوزه علم و فناوری حضور در عرصه بین الملل است
به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، محمود نیلی احمدآبادی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی پیشبرد اهداف طرح کلان ملی اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم با بیان این جمله که ، پیام تراز بین المللی دانشگاه ها، پیام فعالیت های بین المللی همچنین کار با شبکه بین المللی در عرصه جهانی است، افزود: اگر هدف این است که دانشگاه های ایران در رده بندی بالای ترازهای بین المللی جهانی قرار بگیرند، به این معنا است که دانشگاه ها کجای این نظام رده بندی قرار دارند.
رئیس دانشگاه تهران افزود: اگر به دنبال آن هستیم که دانشگاه ها در رتبه بندی های بالا باشند باید دید چه شاخص هایی در نظر می گیرند. و هدف بنا نهادن یک نظام جدید رده بندی در کشور است باید برای آن شاخص تهیه کنیم.
وی ادامه داد : در صورتی که هیچ کدام از این مباحث مدنظر نباشد باید به دنبال افزایش اثربخشی و نقش دانشگاه ها در کشور باشیم. و با ابداع یک نظام جدید بین المللی باید خیلی قوی تر وارد شویم.
رئیس دانشگاه تهران این نکته را یادآور شد آنچه وزارت علوم تحت عنوان شاخص ها مطرح می کند، نظام جدیدی نیست که بتواند در عرصه بین المللی جا باز کند. برای طراحی نظام جدید، صاحب نظران حوزه علم سنجی را باید فرا خواند تا با یک سری شاخص ها و ارزش ها را برای نظام رده بندی ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم در تعریف نظام رده بندی جدید وظیفه ای ندارد، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در این زمینه تنها وظیفه پشتیبانی و بسترسازی برای توسعه علم و فناوری دارد و نباید یک نظام رده بندی ایجاد کند چرا که این رسم در دنیا هم وجود ندارد که نهادهای حاکمیتی اقدام به راه اندازی نظام های های رتبه بندی کنند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه افزود دانشگاه ها نهادهای محافظه کار هستند و تصمیی که امروز گرفته می شود، پنج سال دیگر آثار خود را نشان می دهد ، دانشگاه ها نباید با این رده بندی ها خود را نشان دهند چون شاخص های این رده بندی مدام در حال تغییر است. تصمیماتی هم که امروز گرفته می شود باید در پنج سال آینده منجر به اتفاق بزرگی شود.
وی همچنین افزود: باید شرایط را طوری برنامه ریزی کرد که دانشجویان دکتری برای بهره مندی بهینه از وقت خود در داخل دانشگاه بمانند به تحقیق و پژوهش بپردازند.
**9492**1601**
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان