روزنامه جام جم - فراز سهیلی آزاد: «نمایشگاه اتومبیل دیترویت» که با نام رسمی NAIAS نیز شناخته میشود. همیشه به عنوان یکی از مهمترین نمایشگاههای خودرو در جهان توجه رسانهها و علاقهمندان دنیای ماشین را جلب میکند.
این رویداد بینالمللی امسال از 24 دی تا 7 بهمن 1397 در شهر دیترویت ایالات متحده برگزار شد. البته طبق اعلام رسمی و با تغییراتی که در تقویم این نمایشگاه صورت گرفته است، نمایشگاه سال 2020 در خرداد برگزار خواهد شد. این تغییرات به این دلیل بوده است که از همزمانی آن با نمایشگاه تجهیزات الکترونیک مصرفی (CES) جلوگیری شود و هم بهدلیل مساعدتر بودن شرایط جوی در خردادماه، برگزارکنندگان بتوانند بخشی از نمایشگاه را به فضای باز منتقل کنند.
در مجموع ،نمایشگاه دیترویت 2019 از کم سروصداترین و آرامترین نمایشگاههای این مجموعه در سالهای اخیر بود. خبری از خودروسازهای آلمانی و ایتالیایی نامدار مانند بامو، پورشه، فراری و لامبورگینی نبود و تعداد برندهای خودروسازی شرکتکننده در آن کمتر از حد معمول بود. به عقیده کارشناسان این نشان دهنده کاهش علاقه خودروسازها به حضور در یک نمایشگاه اتومبیل سنتی است!
با این حال در همین نمایشگاه اتفاقات بسیار جذابی هم رخ داد. از نمایش خودروهای اسپرتی که بیش از یک دهه منتظرشان بودیم تا معرفی شوند و پرفروشترین خودروهای تولید شده در کشورهای مختلف و همچنین طرحهای مفهومی از خودروهای آینده که با شکوه هر چه بیشتر زیر نورافکنهای این نمایشگاه درخشیدند. در ادامه برخی از فناورانهترین خودروهای رونمایی شده در نمایشگاه خودروی دیترویت 2019 را معرفی میکنیم که تا حد زیادی سمت و سوی آینده خودروسازی در جهان را نشان میدهد.
کادیلاک ایکستی6
مدل ایکستی6 رسما کادیلاک را به یکی از داغترین بخشهای بازار هدایت میکند! این خودروی کراسآور (Crossover) با سه ردیف صندلی، فاصله موجود بین مدلهای ایکستی5 و اِسکالاد (Escalade) را پر میکند. این خودرو از نظر مولفههای مکانیکی و شاسی، ویژگیهای مشترکی با «شورولت تراوِرس» (Chevrolet Traverse) دارد؛ اما قطعا همه مصرفکنندگان، شاخصههای کادیلاک (مانند طراحی فضاهای داخلی و بیرونی) را نیز در آن میبینند و لمس میکنند.
این خودرو، پرچمدار سازوکاری به نام «عملکرد جاگ» (jog function) است. این سازوکار به سرنشینان جلو اجازه میدهد با استفاده از یک دسته که به نمایشگر اطلاعات موتور متصل است، از منویی به منوی دیگر بروند و عملکرد آنرا کنترل کنند! در آینده «ایکستی6» قطعا با «اینفینیتی کیوایکس60» (Infiniti QX60)، آکورا اِمدیایکس (Acura MDX)، آئودی کیو7 (Audi Q7) و سایر کراسآورهای زیبای دارای سه ردیف صندلی، رقابت خواهد کرد.
فورد موستانگ شِلبی جیتی500
شرکت خودروسازی فورد نیز مانند «شورولت» و «داج» (Dodge)، تا حد زیادی روی حواشی تمرکز داشته و با بهکارگیری از یک موتور پرقدرت تکاملیافته، سعی بر مسلط شدن روی بخش خودروهای عضلانی داشته است. در نهایت در دیترویت 2019 این غول خودروسازی با اسلحهای نمادین بهنام «موستانگ شلبی جیتی500» وارد عرصه رقابت شده است. موستانگ شلبی با موتور سوپرشارژ 2/5 لیتری خود، قدرتی بیشاز 700 اسببخار را تولید میکند که قطعا میتواند مسبب بازگشتی رویایی برای شرکت فورد باشد.
فورد مشخصات فنی کامل این خودرو را بعدا اعلام خواهد کرد ولی در حال حاضر رسما اعلام کرده است که جیتی500 قدرتمندترین خودروی خارج از پیست (درون شهری و جادهای) تولیدشده توسط این شرکت است. قدرت موتور V8 (هشت سیلندر خورجینی) این موستانگ شلبی از طریق جعبهدنده خودکار دارای کلاچ دوگانه، به کف خیابان منتقل میشود .البته درصورت درخواست بالای مصرفکنندگان، فورد ایده قراردادن جعبهدنده دستی روی برخی مدلهای این خودرو را نیز بررسی خواهد کرد.
همچنین جیتی500 مجهز به یک نمایشگر لمسی هشت اینچی برای دسترسی به تنظیمات موتور، یک صفحه نمایشگر 12 اینچی برای نمایش اطلاعات راننده خودرو و نیز مجموعهای از 12 بلندگو در قابی کربنی است.
تویوتا جیآر سوپرا
جذابترین قسمت این نمایشگاه در بخش خودروهای خارجی، بدون شک «تویوتا جیآر سوپرا» بود که هیچ خودرویی توانایی رقابت با آنرا نداشت. این خودرو پس از وقفهای 17 ساله، یک احیای هنرمندانه از ماشینهای اسپرت افسانهای است. به نوعی سوپرا بازگوکننده این حقیقت است که درواقع این تویوتا بوده که بهتازگی در همکاری مشترکی با بامو، به عرضه خودروی زد4 (Z4) اقدام کرده است و نه بامو!
قدرت سوپرا با موتور سه لیتری توربوشارژ تامین میشود. این موتور شش سیلندر خطی از بامو به امانت گرفته شده است و میتواند 335 اسببخار نیرو تولید کند که در مقایسه با موتور بامو زد4 (که پایه موتور سوپرا بر آن نهاده شده است)، حدود50اسببخار افت نیرو داشته است. البته هیچیک از دو شرکت تویوتا و بامو توضیحی برای این افت نیروی نهچندان ناچیز ارائه نکردهاند.در واقع قرار گرفتن دیفرانسیل خودرو در عقب و همچنین جعبهدنده خودکار هشت حالته، تنها ویژگیهای اضافه شده به این مدل عنوان شده است.
اینفینیتی کیوایکس اینسپیرِیشن
اینفینیتی با رونمایی از طرح مفهومی خود بهنام «کیوایکس اینسپیرِیشن»، خط مشی خود برای سال آتی را اعلام کرد. این طرح نشاندهنده خودروی کراسآور تمام الکتریکی با انحنای زیبایی از جلو تا عقب آن است که بیش از تمام مدلهای ارائه شده از طرف سایر خودروسازان، با محیطزیست سازگاری دارد.
داخل این خودرو فضای بزرگ و سالن مانندی برای چهار سرنشین تعبیه شده که شبیه کابین خلبان است! وامگرفتن از فرهنگ ژاپنی در طراحی این خودرو، باعث پدیدار شدن شخصیتی در آن شده است که در سایر طرحهای ارائهشده از خودروهای آینده، کمتر به چشم میخورد. حتی اگر کیوایکس اینسپیرِیشن به همین شکل که در این نمایشگاه ارائه شد به مرحله تولید انبوه و تجاریسازی نرسد، اما قطعا ویژگیهای مشخصی از آن در ارائه مدلهای آتی این شرکت الهامبخش خواهد بود. اینفینیتی متعهد شده تمام محصولات خود را تا سال 1400/ 2021 به صورت الکتریکی تولید کند.
کیا تِلیوراید
پس از اینکه طرح مفهومی اولیه از این خودرو در نمایشگاه دیترویت 2016 ارائه شده بود، در نهایت کیا از نسخه تجاری شده «تِلیوراید» رونمایی کرد. این خودرو یک شاسیبلند جدید است که میتواند تا هشت سرنشین را در خود جای دهد.
این خودرو مانند هیوندای پالیسِید (Hyundai Palisade) است که زیر روکشی از آهن قرار گرفته باشد! تِلیوراید خودرویی کاملا متفاوت است که بزرگترین شاسیبلند تولید شده شرکت کیا محسوب میشود. قدرت این خودرو از موتور 8/3 لیتری V6 تامین میشود که 291 اسببخار نیرو تولید میکند و به تِلیوراید اجازه میدهد تا 27/2 تن وزن اضافی را حمل کند. این خودرو برای استفاده خانوادگی طراحی شده و با ویژگیهای زیادی که داخل اتاق آن برای راحتی سرنشینان تعبیه شده، کسی در طول یک سفر طولانی با تِلیوراید خسته نخواهد شد.
فولکسواگن پاسات
برخلاف رقبا، فولکسواگن همچنان به سرمایهگذاری در بخش خودروهای سدان علاقهمند است؛ یعنی دقیقا بخشی از بازار خودرو که این روزها بسیار کم طرفدار شده است. این شرکت مدل جدیدی از پاسات را در دیترویت 2019 به نمایش درآورد که همچنان بر پایه مدل 1390/2011 این خودرو طراحی است و تنها تفاوت ظاهری آن با مدل قبلی، قالببندی جدید تمام بدنه (بهجز سقف) آن است که منجر به بالارفتن امنیت آن شده است.
داخل پاسات جدید نیز همچنان از خطوط صاف و منظمی برخوردار است که حسی مبنیبر وسعت فضای داخل کابین را القا میکند. درضمن یک نمایشگر لمسی هشت اینچی مجهز به آخرین نسخه اطلاعاتی فولکسواگن نیز داخل اتاق این خودرو تعبیه شده است که قابلیت سازگاری با دستگاههای اندروید (Android) و آیاواِس (IOS) را داراست. امکانات ویژه دیگری نظیر هشداردهنده خطر برخورد از روبهرو، ترمز اضطراری خودکار، پایش عابران پیاده، نمایشگر نقاط کور راننده و حسگر دنده عقب در این خودرو بهکار رفتهاند. در برخی مدلها کروز کنترل تطبیقپذیر (Adaptive Cruise Control) نیز بهصورت سفارشی قابل ارائه است.
طرح مفهومی لکسوس اِلسی کانورتیبِل
تبدیلپذیر (convertible) بودن این مدل به این معناست که امکان باز و بسته کردن سقف فلزی این خودروی 4 نفره دو در وجود دارد و درواقع این خودرو یک مدل از لکسوس اِلسی است که میتوان با برداشتن سقف، آنرا به یک خودروی کوپه (Coupe) تبدیل کرد. شاید بتوان اِلسی کانورتیبِل را گل سرسبد خودروهای کوپه تویوتا نامید. طرحی که بهواقع یک نمایش تمام عیار و زیباست! لکسوس مشخصات برقی این خودرو را فاش نکرده است و نمونه تجاری شده از این طرح میتواند بسیار هیجانانگیز باشد. به احتمال زیاد این خودرو در دو تیپ مختلف تولید خواهد شد؛ یکی با موتور هیبریدی 5/3 لیتری V6 و دیگری با موتور پنج لیتری V8. هرچند لکسوس از آن بهعنوان طرحی مفهومی یاد کرده، اما بسیار محتمل است این خودرو سال 1399/ 2020 تجاریسازی شود.
سوبارو اِستیآی اِس209
سوبارو در سالهای اخیر نسخههای محدودی از اِستیآی را منتشر کرده است اما تا قبل از این نمایشگاه هرگز آنها را به نمایش نگذاشته بود.اِس209 به موتور چهار سیلندر خطی مجهز شده است که 341 اسببخار نیرو تولید میکند. این برای سری اِستیآی که قدرت موتور آنها بهطور میانگین حدود 310 اسببخار بوده است، پیشرفتی سخاوتمندانه بهحساب میآید! قدرت موتور 5/2 لیتری توربوشارژ این خودرو از طریق یک جعبهدنده شش سرعته دستی به چرخها انتقال مییابد. از نظر ظاهری نیز ،زه پلاستیکی اطراف گلگیر این خودرو نسبت به مدلهای قبلی تغییر کرده و یک باله بزرگ نیز روی صندوق عقب آن نصب شده است. سوبارو اِستیآی اِس209 در سال جاری میلادی به تولید انبوه خواهد رسید.
منابع: Digitaltrends و Autocar