خبرگزاری فارس: در حالی که اعلام حضور نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا برای رقابت با «دونالد ترامپ» ادامه دارد، حجم بالای کمکهای مالی به «برنی سندرز» سناتور ارشد این کشور تعجب رسانههای آمریکایی را به دنبال داشته است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خبر داد که کارزار انتخاباتی برنی سندرز ظرف کمتر از یک هفته اخیر توانسته 10 میلیون دلار کمک مالی جذب کند.
طبق این گزارش، بیش از 359914 آمریکایی طی این هفته 10 میلیون دلار به سندرز کمک کردند. نیمی از حامیان مالی او اهل ایالت «ورمونت» هستند، ایالتی که سندرز به عنوان سناتور آن در مجلس سنای آمریکا فعالیت دارد.
ستاد انتخاباتی سندرز تنها در روز اول اعلام نامزدی او، توانست 5.9 میلیون دلار کمک مالی جذب کند و از این حیث او از دیگر رقبای دموکراتش فاصله چشمگیری داشته است.
«کامالا هریس» سناتور دموکرات کنگره آمریکا که یکی دیگر از نامزدهای انتخابات 2020 است، توانست در اولین روز اعلام رسمی نامزدی خود مبلغ 1.5 میلیون دلار جذب کند و از این حیث در رده دوم نامزدهای دموکرات قرار گیرد.
سندرز سیاستمدار چپگرای آمریکایی سهشنبه هفته گذشته اعلام کرد در رقابتهای انتخاباتی حزب دموکرات برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاستجمهوری سال 2020 شرکت میکند. او که از سیاستمداران جناح «ترقیخواه» حزب دموکرات به شمار میآید، در سال 2015 هم برای نامزدی از سوی حزب دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری به رقابت با «هیلاری کلینتون» پرداخت، اما نهایتا در رقابتی جنجالی و بحث برانگیز شکست خورد و کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شد.
«نیویورک تایمز» گزارش داد، اگرچه مبلغ 10 میلیون دلار کمک مالی معادل 15 درصد از کمکهای مالی ارائه شده به ستاد انتخاباتی سندرز در سال 2015 است، اما سه مولفه در باره کمکهای اخیر به او حائز اهمیت است.
مولفه اول آنکه، اتکای سندرز به کمکهای مالیِ رایدهندگان جوان و با مبالغ کم است. میانگین این کمکها 26 دلار و سن بیشترین کسانی که به او کمک مالی کردهاند، 30 ساله بوده است.
از نظر این روزنامه، صحنه رقابت انتخاباتی در سال 2020 آمریکا به شدت به جناح چپ متمایل شده است و تمایلات چپگرایانه سندرز موضوعی مهم در انتخابات محسوب میشود.
طبق گزارش نیویورک تایمز، مولفه دوم آن است که سندرز بخشهای جدیدی از رایدهندگان را به خود جذب کرده است. تقریبا 39 درصد از حامیان مالی او از آدرس ایمیلی استفاده کردند که اصلا در کارزار انتخاباتی 2016 ثبت نام نکرده بودند.
این روزنامه مینویسد: با این فرض که اکثریت بالای (این 39 درصد حامیان مالی) حامیان قدیمی نیستند که با ایمیلهای جدید در حال کمک هستند، در واقع این موضوع نشاندهنده آن است که حمایت از کارزار انتخاباتی سندرز در قیاس با انتخابات قبلی گسترش پیدا کرده است.
«جنیفر ساکی» استراتژیست حزب دموکرات و سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمریکا به نیویورک تایمز گفت: «این فرض وجود داشت که او (سندرز) متکی به پایگاه اجتماعی وفادارش در سال 2016 متکی است اما حامیان مالی جدید میتواند این فرض را مورد سوال قرار دهد».
سومین مولفه، از نظر نیویورک تایمز این است که سندرز برای انتخابات 2020 یک پایگاه حامیان مالی پایدار درست کرده و این پایگاه، متعهد به کمک مالی ماهانه یک میلیون دلاری به کارزار او شده است.
این روزنامه مینویسد: «در یک رقابت پر ازدحامی که حداقل 10 نامزد در تلاش برای جلب کمکهای مالی کوچک هستند، 48000 حامی سندرز که هر ماه به او کمک مالی میکنند به او در ادامه دادن کارزار انتخاباتی خودش در طولانی مدت کمک خواهد کرد.