۸۳۰ کیلومتر دورتر از ورزشگاه آزادی

افشین قطبی؛ از استقلال تا استقلال

افشین قطبی در بازگشتش به ایران بار دیگر مقابل استقلال روی نیمکت خواهد نشست تا شاید پیروز این جنگی باشد که تا امروز برنده ای نداشته است.

به گزارش" ورزش سه" بازی تیم های فولادخوزستان برابر استقلال یک بازی حساس با ابعاد و ویژگیهای خاص خودش است. علاوه بر اینکه دو تیم برای موفقیت در لیگ برتر امسال به سه امتیاز بازی نیاز دارند جدال افشین قطبی به عنوان سرمربی سابق پرسپولیس با تیم استقلال یکی از عوامل جذابیت این بازی خواهد بود. البته که قطبی با فولاد در این فصل توانسته پرسپولیس را در اهواز شکست بدهد و حالا برای شکست دیگر تیم مطرح پایتخت آماده می شود.  


پات با آبی ها


افشین قطبی به عنوان سرمربی سه بازی برابر استقلال را تجربه کرده است که هر سه بازی قبلی او سرمربی پرسپولیس بوده است. او در این سه بازی سه مساوی یک بر یک برابر استقلال به دست آورده است.


همیشه کامبک


افشین قطبی همیشه در بازی هایش برابر استقلال از حریف عقب افتاده و بعد نتیجه را جبران کرده است. در اولین دیدار دو تیم در لیگ هفتم و در هفته نهم، ابتدا پرسپولیس با گل دقیقه 57 امید روانخواه عقب افتاد اما محسن خلیلی در دقیقه 83 بازی را مساوی کرد.

دومین تجربه حضور او برابر استقلال در بازی برگشت بود که این بار هم روانخواه تیمش را در دقیقه 4 پیش انداخت و خلیلی در دقیقه 27 نتیجه را برگرداند. سومین و آخرین دیدار قطبی با استقلال هم در هفته هشتم برگزار شد که این بار قطبی با گل دقیقه 47 برهانی عقب افتاد و علی کریمی در دقایق پایانی بازی را به تساوی کشاند.


چهارمین بازی و چهارمین مربی استقلال


افشین قطبی در سه بازی قبلی اش با سه مربی متفاوت در استقلال روبرو بوده است. او در لیگ هفتم و بازی رفت با ناصر حجازی و در بازی برگشت با فیروز کریمی جدال کرد. در بازی رفت لیگ هشتم نیز امیر قلعه نویی سرمربی استقلال بود. قطبی حالا و در چهارمین دیدارش با استقلال با یک مربی دیگر به نام وینفرد شفر دیدار می کند.


لیگ هشت، هفته هشت، دقیقه 88، بازیکن شماره 8


آخرین دیدار قطبی با استقلال یکی از جذاب ترین و خاطره انگیزترین دربی های پایتخت هم بوده است. استقلال با بازگشت امیر قلعه نویی به این تیم به دنبال جبران فصل قبل و پایین کشیدن امپراطور و پرسپولیس از تاج و تخت بود. این دومین دیدار قطبی و قلعه نویی بود و فصل قبل در بازی پرسپولیس و مس کرمان که به تساوی بدون گل رسید باهم جدال کرده بودند. پرسپولیس که تیمی پرستاره بود در این بازی تحت تاثیر بازی حریف قرار گرفت و توسط آرش برهانی دروازه اش باز شد اما در دقیقه 88 این بازی علی کریمی دروازه استقلال را باز کرد تا قطبی به عنوان مربی پرسپولیس شکستی را برابر حریف دیرینه تجربه نکند. نکته جنجالی این بازی درگیری امیرقلعه نویی با بیژن کوشکی مدافع این تیم بود که نتوانسته بود در مهار علی کریمی خوب عمل کند.

 


تعویض ستاره جنجالی


علیرضا نیکبخت در لیگ ششم از استقلال به پرسپولیس آمد تا یکی از جنجالی ترین انتقال های فوتبال ایران رقم بخورد. او در تیم دنیزلی درخشید و در لیگ هفتم با هدایت افشین قطبی به قهرمانی رسید. نیکبخت البته در سال اول با قطبی مشکل داشت و یکی از اعضای اصلی باند مخالفانش بود. با این وجود در لیگ هشتم سرانجام در پرسپولیس ماندنی شد. او در دربی شصت و پنجم تا دقیقه 80 در زمین بود اما نتوانست کاری برای فرار تیمش از شکست انجام دهد. قطبی در این دقیقه او را بیرون کشید و محمد منصوری را به زمین فرستاد که با ناراحتی این ستاره جنجالی آن روزها همراه بود. چهره ناراحت و گریان نیکبخت روی نیمکت و در دقایقی که پرسپولیس در آستانه شکست از حریفش قرارداشت یکی از تصاویر ماندگار این بازی است.


هدیه به ژنرال


در دربی شصت و پنجم و در ابتدای بازی افشین قطبی یک لوح یادبود که از طرف باشگاه پرسپولیس تهیه شده بود را به امیرقلعه نویی داد. او قبل از این و در بازی پرسپولیس و مس کرمان نیز با امیرقلعه نویی رابطه دوستانه ای داشت.


ژنرال باز نکرده پس فرستاد


امیر قلعه نویی اما در پایان بازی با مصاحبه ای که انجام داد کمی آن رابطه مثبت تحت تاثیر قرار گرفت. او در پایان این بازی گفت:«  گلی که تیم پرسپولیس به ثمر رساند بر روی یک پاس 70 متری و در واقع یک توپ “بکش زیرش” بود که بیژن کوشکی یار مستقیم خود را نگرفت اما،‌ در مقابل ما چهار بار در عمق دفاع پرسپولیس تک به تک شدیم.»


آن علی معروف


در این کنفرانس خبری امیرقلعه نویی با یکی از خبرنگاران حاضر در سالن درگیری لفظی پیدا کرد و آن جمله معروف "علی" که اشاره به یکی از هواخواهانش در کنفرانس خبری بود در این لحظه ادا شد.


جیمی جامپ مدل قدیمی

در دربی شصت و پنجم حضور یک جیمی جامپ که آن زمان در فوتبال ایران هنوز به شکل رسم در نیامده بود نیز در این بازی جالب بود. این جیمی جامپ با لباس جالبی که به تن داشت در زمانی که وحید طالب لو در نیمه دوم مصدوم شده وارد زمین شد.

 


عقاب در کنار امپراطور


احمدرضا عابدزاده دروازه بان اسطوره ای پرسپولیسی ها و فوتبال ایران در لیگ هشتم و در دربی شصت و پنجم دستیار افشین قطبی و مربی دروازه بان های پرسپولیس بود.


عینک برهانی


آرش برهانی در این بازی یکی از بهترین های استقلال بود. او بعد از گلی که زد خوشحالی جالبی داشت و دستهایش را شبیه عینکی روی چشمهایش گذاشت. او بعد از این گل دو سه موقعیت گلزنی دیگر داشت که از دست داد و در نهایت بازی مساوی شد.


دی کارمو


یکی از نکات جالب این مسابقه حضور پائولو دی کارمو مهاجم برزیلی بود که توسط قطبی به پرسپولیس آمده بود و عملکرد بد او در چند بازی و بخصوص دربی او را در نشست بعد ازاین بازی مجبور به واکنش کرد. قطبی در پایان دربی شصت و پنجم گفت از فوتبال دی‌کارمو راضی نیستم اما فکر می‌کنم تلاش زیادی برای موفقیت تیم داشت. ما زمانی که یک گل عقب بودیم باید یک مهاجم را به درون زمین می‌فرستادیم که دی‌کارمو با توجه به قد بلند و شرایط فیزیکی‌اش می‌توانست بهترین گزینه باشد به هر حال باید قبول کنیم که فضای روانی داربی روی این بازیکن هم تاثیر داشت.»


توپ در جوراب کریمی


علی کریمی ستاره پرسپولیس در این بازی بود و نمایش فوق العاده ای داشت و گل تساوی بازی را به ثمر رساند. قطبی در پایان بازی درباره کریمی گفت:« کریمی با به ثمر رساندن گل، نشان داد یک فوتبالیست کاملا بین المللی است و باید دوباره در اروپا بازی کند. وی آنقدر مهارت دارد که هنگام دربیل زدن هر ببینده ای احساس می‌کند توپ را در جورابش گذاشته و بازیکنان را جا می‌گذارد. وی زیدان فوتبال ایران است.»


تغییر چهره


افشین قطبی فردا در حالی بعد از ده سال بار دیگر برابر استقلال روی نیمکت می نشیند که گذر زمان تغییراتی را در چهره اش به وجود آورده است. او زمانی که در لیگ هشتم به عنوان سرمربی پرسپولیس به مصاف استقلال رفت 45 سال داشت و الان یک مربی 55 ساله است و بیشترین چیزی که که این گذر زمان را نشان می دهد موهایی است که دیگر کاملا خاکستری رنگ شده اند.


محبوب سرخ ها


افشین قطبی با وجود آنکه اکنون هدایت فولاد را به عهده دارد و حتی با این تیم پرسپولیس را شکست داده اما برای هواداران سرخ پایتخت محبوب است . او زمانی که آخرین بار به مصاف آبی ها رفت در ورزشگاه آزادی تصاویر بزرگش روی دست هواداران بود و شعار امپراطور شنیده می شد و حالا این شعارها روی سکوهای غدیر شنیده می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر