می‌خواهید یک گربه خیابانی را به خانه بیاورید؟

از واکسیناسیون و تمیز کردن گربه گرفته تا عادت دادن او به محیط خانه و اطلاعت از قوانین‌تان، کار زیادی در پیش دارید! اما ارزشش را دارد.

می‌خواهید یک گربه خیابانی را به خانه بیاورید؟

اگر می‌خواهید یک گربه خیابانی را به خانه بیاورید بهتر است اول گربه‌هایی را انتخاب کنید که زندگی خوبی در خیابان ندارند! به هر حال برای آوردن یک گربه ولگرد به خانه باید کارهایی انجام دهید.

از واکسیناسیون و تمیز کردن گربه گرفته تا عادت دادن او به محیط خانه و اطلاعت از قوانین‌تان، کار زیادی در پیش دارید! اما ارزشش را دارد.

معرفی گربه به خانه‌تان

1- اگر گربه به داخل خانه نمی‌آید، ابتدا به او بیرون از خانه غذا دهید. گربه‌های خیابانی معمولا ترسو و خجالتی هستند و به راحتی داخل خانه نمی‌آیند. به همین منظور هر روز سر ساعت مشخصی مقداری غذای گربه در ظرفی دم در برایش بگذارید تا به این روتین عادت کند. اگر گربه برای خوردن غذا نزدیک نمی‌آید، کاسه را در فاصله دورتری از خانه‌تان بگذارید.

2- زمانی که گربه عادت کرد نزدیک خانه غذا بخورد، کاسه را به درون خانه بیاورید. کاسه را دم در درون خانه‌تان بگذارید و مطمئن شوید کسی در آن اطراف نباشد تا گربه نترسد. اگر حیوان دیگری در خانه دارید آن را تا زمانی که گربه مشغول غذا خوردن است در اتاق دیگری بگذارید. به غذا دادن به گربه در این ساعت مشخص ادامه دهید.

3- زمانی که گربه در حال غذا خوردن است در را پشت سرش ببندید. تمام پنجره‌ها و درهای خانه را ببندید تا گربه فرار نکند. اگر بعد از این کار گربه برای مدتی در مکانی مخفی شد عادی است. طول می‌کشد تا گربه احساس امنیت و راحتی کند و بیرون بیاید. اگر گربه شروع به سرو صدا کرد، به مبلمان پنجه کشید و یا از افراد خانه ترسید، نگذارید این حس ترس در او بماند، در را باز کنید و به او اجازه دهید خارج شود.

4- تا زمانی که گربه خیابانی را بشویید و واکسن‌هایش را بزنید او را قرنطینه کنید و از دیگر حیوانات خانگی‌تان جدا کنید. گربه‌های خیابانی اکثر واکسن نزده اند و می‌توانند بیماری‌هایی که دارند را به دیگر حیوانات خانگی‌تان منتقل کنند. گربه را در مکانی راحت و جدا از بقیه حیوانات، با مقدار زیادی غذا و آب بگذارید و مطمئن شوید این محیط گردش هوای خوبی دارد.

مطمئن شوید گربه خیابانی است

1- گربه را نزد دامپزشک ببرید تا بررسی کند آیا میکروچیپی در بدنش هست یا خیر. اگر گربه در بدنش میکروچیپ دارد مشخص است که گربه خانگی بوده و صاحبش را گم کرده. در این صورت عکس گربه را در محله‌تان پخش کنید تا صاحب آن پیدا شود. اگر بعد از 7 روز صاحبش پیدا نشد خودتان آن را نگه دارید.

2- از دامپزشک بخواهید از گربه یک چکاپ کامل بگیرد و واکسن‌های لازم را بزند. گربه‌های خیابانی معمولا کک دارند. از دامپزشک بخواهید بدن گربه را چک کند تا ببینید کک، بیماری، زخم، انگل و کرم نداشته باشد. در صورت نیاز به گربه دارو بدهید و تا زمان تمام شدن درمانش از بقیه حیوانات خانگی‌تان دور نگهش دارید. همچنین از دامپزشک بپرسید آیا گربه عقیم شده یا خیر.

رام کردن گربه خیابانی

1- وقتی گربه را ناز می‌کنید همزمان با او با محبت صحبت کنید تا سریع‌تر با هم جور شوید. به آرامی گربه را ناز کنید و با محبت با او صحبت کنید. با گذشت زمان گربه به صداتان عادت می‌کند و دیگر از لمس شما نمی‌ترسد. نگران نباشید اگر گربه نمی‌گذارد نازش کنید، این رفتاری عادی برای گربه‌های خیابانی است. به مرور زمان به ناز کردن عادت می‌کند.

2- از برقراری تماس چشمی با گربه اجتناب کنید تا اعتماد او را به دست آورید. بسیاری از گربه‌های خیابانی برقراری ارتباط چشمی مستقیم را تهدید تلقی می‌کنند. کوتاه مدت به گربه نگاه کنید و سریعا چشمان‌تان را به سمتی دیگر بچرخانید. با این کار گربه در روزهای اول ورودش به خانه احساس امنیت می‌کند. بعدا به مرور زمان مدت نگاه کردن را بیشتر کنید.

3- طبق برنامه زمانی مشخص به گربه غذا بدهید تا به او بفهمانید قابل اعتماد هستید. هر روز سر ساعت مشخصی به گربه غذا بدهید. با این کار به او نشان می‌دهید یک صاحب قابل اعتماد هستید و گربه زودتر با شما صمیمی می‌شود. اگر گربه غذایی که برایش می‌گذارید را نمی‌خورد، دیگر مارک‌های غذای گربه را برایش تهیه کنید تا نوع دلخواهش را پیدا کنید.

4- حیوانات خانگی دیگرتان را آرام آرام به گربه جدید معرفی کنید. اگر حیوانات خانگی زیادی در خانه دارید، گربه خیابانی از دیدن آنها دستپاچه و مضطرب می‌شود، پس آنها را یکی یکی معرفی کنید. یکی از حیوانات‌تان را به اتاق گربه ببرید و صبر کنید تا با هم آشنا شوند، زمانی که دو حیوان در کنار هم احساس امنیت کردند یکی یکی حیوانات دیگرتان را هم به گربه معرفی کنید. اگر دو حیوان شروع به دعوا با یکدیگر کردند، آنها را از هم جدا کنید و پروسه معرفی را برای روز دیگری بگذارید و این بار با احتیاط بیشتری عمل کنید.

5- اگر نمی‌خواهید گربه را برای همیشه پیش خودتان نگه دارید، بعد از 3 هفته آزادش کنید. اگر نمی‌خواهید گربه را تمام وقت در خانه نگه دارید بعد از 3 هفته او را بیرون بفرستید. در این 3 هفته گربه فرصت کرده با اعضای خانه دوست شود و در آنجا احساس امنیت کند، به این ترتیب دوباره نزدتان بازمی‌گردد. در هنگام رها کردن گربه مطمئن شوید که گرسنه است تا دوباره برای غذا خوردن پیش‌ شما برگردد. اگر گربه از بیرون رفتن واهمه دارد، کنارش راه بروید تا احساس امنیت بیشتری کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان