خبرگزاری تسنیم: مجموعه «4057» که به پیشرفتهای کشور از زبان نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در چهل سال گذشته میپردازد در اولین قسمت خود به سراغ موضوع اقتصادی رفت. در نخستین قسمت از این برنامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از چرایی بالا رفتن نرخ ارز در سال جاری و ناگفتههای پشت صحنه آن سخن گفت. پورابراهیمی در این برنامه همچنین به موانع اجرای اقتصادی مقاومتی و روند رو به رشد قلعه گنج از مناطق محروم استان کرمان با اجرای قواعد اقتصاد مقاومتی اشاره و ناگفتههایی از مفاسد اقتصادی و نقش یقه سفیدها در این مفاسد را مطرح کرد. برنامه "4057" پنج شنبه شبها ساعت 21 و تکرار آن هم جمعهها ساعت 13 از شبکه شما پخش میشود و قرار است در طول هفته از شبکههای مختلف استانی هم پخش شود.
در دوران جنگ من سال دوم دبیرستان بودم و برای نخستین حضور در جبهههای دوران دفاع مقدس مشتاق بودم. ابتدا ما را نمیبردند. 15 ساله بودم و در شناسنامه دست بردم. جثه مان کوچک بود و یک دانش آموز دبیرستانی بودیم. اولین باری که موفق شدیم آموزش بینیم سال 64 بود در گردان 418 لشکر ثارالله که سردار قاسم سلیمانی فرمانده مان بود در جنگ و بعد از جنگ فرمانده سپاه ثارالله استان بودند. چند گردان در لشکر بود.
شادترین و غم انگیزترین لحظه جنگ برایتان چه بود؟
شادترین لحظهها موقع پیروزی هایمان بود و عملیاتی مثل کریلای یک که با آزادسازی مهران همراه بود با کمترین تلفات و بیشترین موفقیتها روبرو میشدیم و سختترین لحظهها هم زمانی بود که خیلی از دوستان مان را در کربلای 4 از دست دادیم. کربلای 4 در خرمشهر حاضر شدیم؛ ام الرصاص سخت بود. در خرمشهر در یک فضای تقریباً سولهای مستقر شدیم و حوالی سحر بود که حرکت کردیم با قایقها به سمت جزیره ام الرصاص. بچهها شهید شدند و ما آخرین نفرات بودیم از این جزیره خارج شدیم. بعد از جنگ بحث تلاش علمی مطرح شد و من به دلیل علاقه شدیدم به اقتصاد در حوزههای اقتصادی مشغول شدم و خدا کمک کرد لیسانس در دانشگاه اصفهان مدیریت بازرگانی و در فوق لیسانس در داشگاه شهید بهشتی مالی و بورس خواندم و دکترا را در دانشگاه تهران گرفتم. اکنون فارغ التحصیل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم.
من سالها قبل از اینکه وارد مجلس بشوم، دکترایم را در سال 86 گرفتم و بعدها به عنوان عضو هیئت علمی به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران رفتم.
چقدر هزینه کردید که نماینده مجلس شوید؟
مجلس نهم. هفت هشت سال پیش حدود 50، 60 میلیون هزینه شد. بیشتر فضای ما عمدتا ارتباطی و تعاملی بود و خودم معلم دانشگاه هستم فقط علاقهمند بودم صحبت هایم با مردم را انجام بدهم و تعاملی رویکرد مردمی- مخاطب را مورد اثر قرار میداد و به شکلی مورد قبل واقع میشد-50، 60 میلیون سال 90 دو شوک ارزی داشتیم شش برابرش کنید.
نمایندگانی که وارد مجلس میشوند خرجهای گزاف میکنند مردم رأی ندادند؟
مردم باید دقت کنند کسی که باید خدمت کند نباید بدهکار سیاسی و اقتصادی نباشد. هر دو بدهی باید تسویه باشد و زیر بیرق یک جریان سیاسی بیاید باید برای آن جریان خودش را هزینه کند؛ و یک بدهی هم بدهی اقتصادی است باید تسویه عهای اقتصادی کند کسی گکه ریخت و پاضش میکند و زیر بیرق جریان سیاسی میرود بدون حد و حرث میپردازد.
استانی شدن انتخابات پیشنهاد آقای نوبخت بود؟
نه این طور نبوده است- چیزی از اینکه نوبخت پیشنهاد استانی شدن انتخابات مجلس را داده است و دولت قرار است به زودی لایحه بدهد و ما ندیده ایم. شنیده ام در چند بخش با فضای مجلس راضی است و باید متن بایید و بعد اظهارنظر کنیم. مسبوق به سابقه است دو نگاه در انمتخابات استانی مجلس با یک رویکرد استانی بتواند سطح کسانی که انتخابات، انتخاب میشوند سطح شان ارنتقا پیدا کند. تا کسی احساس تکلیف کرد به زودی وارد مجلس شوود و قدری این مسیر پختهتر و افراد شایتسه تری برگزیده شوند؛ بنابراین انتخابات استانی کک میکند افرادی که انتخاب بشوند با یک جمعیت بیشتری و هرکس جمعیت بیشتری امکان خطا کمتر یم شود. در کنار این حسن ها، یکی از عیبهای مهم انتخابات استانی مخصوصا استانهای با وسعت مثل کرمان بیست و سه شهرستان دارد، بتلابراین این استانی انتخابات استانها میشود سرکشی نماینده به مردم سخت میشود و در طول سال این نماینده به مراکز بخش برود دو سال طول میکشد و هر هفته برود تمام یم شود و همچنین چیزی امکان پذیر نیست. پیامد انتخابات استانی این است که ارتباط نماینده با استانهای خودش کم میشود و بتواند در مرکز شهرستا و شهرستانهای آن شهر برود در سطح جلسه اداری. بحث استانی بشود لیستها و گروههای سیاسی و متمکنین میآیند و آرام آرام استقلال سیاسی به مفهوم استانی شدن دچار خدشه میشود و هم موضوعات مربوط به مسائل اقتصادی هم مطرح یم شود هرکس تمکن بیشتری دارد و توان بیشتری داشته باشد و نمیتواند معرفی خودش را انجام دهد اگر بشود اشکالات این گونمه را در بحخش انتخابات استانی رفع کرد اتفاقات خوبی میفاتد. پیش بینی من این است این در بحث انتخابات استانی رفع کند موثر باشد پیش بینی من این است هزینه هایش بیشتر میشود.
*نمایندهای که نماینده باشد آن احساس تکلیف درست را کرده باشد انتخابات استانی بشود یا نه تفاوتی ندارد.
*رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: کرمان صنایع مهمی دارد و چهرههای زیادی را در حوزههای مختلف فرهنگی و احتماعی و سیاسی میبینیم. نقاط مختلف- چهل سال پیش کرمان با الان چقدر تفاوت دارد؟
خیلی متفاوت است. من فکر میکنم در خیلی از شاخصها مقایسه کنیم. به عنوان مثال ما در استان کرمان به دلیل شرایط موقعیت اقلیمی و شرایط جعرافیایی بوده توسعه فعالیتهای بخش معدن و صنعدت در کممترین حد داشتیم تنها مجموعه قبل انقلاب شروع شده بود معادن مس در سرچشمه بود متعلف به شهرستان رفسنمجان و بقیه ظرفیتها اقدام نشده بود. در طول سالهای اخیر 15 سال اخیر کارهایی که انجام شد در استان کرمان. تبدیل شدن استان کرمان به قطب فولاد دنیا. تقریبا بی نظیر در دنیا و سهم زیادی در اقتصاد دنیاد دارد و نرح رشد اقتصادی کشور داریم و حچجم سرمایه گذرای گساتردهای که انجام میشود. اخیرا در بحث فولاد وضعیت منابع آب مواجه شدیم آب به دلیل خشکسالیها و تغییرات اقلمی در سراسر کشور در استان کرمان خاصتر است پروژه انتقال آب از دریا به استان خلیج فارس. از خلیج فارس خیلی سال است کشورهای عربی به همین روش از خلیج فارس استفاده میکنندو ما با تأخیر شروع میکنیم. جالب است خط انتقال آب، 8 هزاری میلیادر- مقایسه کنیم تا اول انقلاب وضعیت شاخصهای استان خو باست و مهمترین دغدغه- نیروی انسانی فارغ التحصیل مان با توجه به اینکه جمعیت مان به نسبت قبل انقلاب دو برابر شده است بازخرود و بابار کار اضافه میشود ظرفیت جذب نسبت به عرضه همراه نبوده مثل استانهای دیگر مشکل بیکاری را دارند.
در استان کرمان بیشترین دغدغه ما خشکسالی است و بر روی حوزه صنعت ما تأثیرگذار بوده است. اولین مشکل استان و اقدامی که من باید پیگیری کنم حل مشکلات منبع آب است. البته توسعه در بخش صنعت نبوده و =فقط در بخش فولاد نبوده است. در برق روستایی ما کلا قبل انقلاب سال 57، 173 روستا از نعمت برق محروم بودند و الان 5000 روستا هستند. به فضل الهی در کشور آمارهایش براساس این شاخص هاست در کرمان مشکل برق رسانی نداریم. یا در گاز هیچ شهر و روستایی در کرمان گاز نداشت و الان 950 روستا الان از نعمت گاز برخوردارند. یا شهرهای ما ضریب پوشش گاز خط انتقالی که به کرمان ما میرسد 97 درصد در حوزه گاز روستایی بخروردار داریم و 99 درصد و یک رصد کسی مانده که از نعمت گاز استفاده نمیکند. یک روزی در همین کرمان ما اینهایی که بازنشسته شده اند میگفتند شرکت ملی مس آمریکاییها را راه انداختند یک قطعهای تعمیر کنیم به ما اچازه نمیدهند قطعه را تعویض کنند و یک کارشناس آمریکایی میآمد و این کار را انجام میداد تا به دانش فنی دسترسی پیدا نکنید.
مردم ما قبل انقلاب و نظام به برکت وجود امام و رهبری است کشوری که تکنیشین هایش آمریکاییها بودند امروز رتبه برتر علم و دانش را از آن خود کرده است؛ و امروز در خیلی از حوزههای تخصصی مثل نانو و سلولهای بنیادی و هستهای و هوافضا رتبه تک رقمی در دنیا داریم و آمریکاییها امروز از دست ما عصبانی هستند و بعض کردند رشد سریع مسائل اقتصادی است.
ما استنباط مان این بوده که برای رسیدن به شاخصهای توسعه، حوزه توانمندیهای بودجههای دولت کفایت لازم را ندارد. اگر قدیم میتوانستیم با اعتبارات دولتی کرای را در حوزه اقتصادی انجام دهیم دولت نمیتواند در این عرصهها ورود کند. یکی از نکات مهم این بود ما با استفاده از ظرفیتهای بنگانهای اقتصادی مدلی را طراحی کردیم خروجی اش این شد شرکتهای بزرگ را آوردیم و هر شهر به عنوان معین اقتصادی باشد. از محرومترین شهر و روستا شروع کردیم آمار بیکاری و فقر و حتی جرائم حوزه امنیتی اش بالاتر بود شهری که شاخصهای نامطلوب آن زیاد بود با تفاهمی که بنیاد سازمان مستضعفین انجام دادیم تیم اقتصاد مقاومتی مستقر شد سه سال و نیم کار کارشناسی و تخصصی میشود الان به منابع تشکیل خردی تبدیل شده و یارانهدریافت میکنند چند برابر آن را بنیاد مستضعفان منابع گذاشتد مشاوره- الان همان شاخصهای نامطلوب برطرف شده و شهرستان ناامنترین به امنترین تبدیل شده و میزان درآمد سرانه- الان تولیدات در قلعه گنج انحام میشود پنیری از شیر بز در تهران با گرانترین هزینه پخش میشود.
*همین مدل در سراسر کشور توسعه پیدا کند؟
بسیار مهم است این مدل تعمیم پیدا کند. روز اولی که کار را در قلعه گنج شروع کردیم خیلیها این فکر را نداشتند و فضای ناامیدی را داشتند. امروز هر بنگاه اقتصادی استان کرمان متولی یک شهری است توسعه را پیگیری کند. پول خرج کند برنامه ریزی میکند برای امر توسعه. یعنی یک رابطهای با فضای تولید در مجموعه اقتصادی و همکاری در بخشهای خرد و این منبای حرکت برای همه بخشها شده است. اخیرا مقام معظم رهبری خبرهای خوب قلعه گنج را به ایشان منتقل کمرده بودند در جلسهای مطرح کردند و چند نفر از مسئولین بازدید کنند وآن بازددید مبنا بشود. نشست مشترک با کمیسیون اقتصادی و نباید مستضعفان و همان موضوعات را مطرح کردیم. حمایت مجلس از این رویکرد جدید بنیاد مستضعفان چندین استان را به عنون استان هدف انتخاب کردند و تقریبا بقیه استانها حنس توسغعه بدون حضور دولت با اشراف دولت انجام میشود.
سال 80 ازدواج کردیم. در حرم امام رضا یکی از روحانیون هماهنگ شده بود آن جا خطبه عقد ما را خواندند.
مهریه همسر ما آن روز یک منزلی در کرمان داشتم نصف منزلم را به همراه چند سکه و یک سفر عمره مهر کردم.
همسر من پزشک است و متخصص قلب. ایشان از افرادی هستند که برای مردم زحمت میکشند. یک فرزند داشتیم که متأسفانه از دست دادیم.
*روزهای اخیر در ماههای اخیر مسائل اقتصادی باشند در اتوبوس، تاکسی و نشستهای فامیلی حرف اول را موضوعات اقتصادی میزند. چی شد ماجرای ارز این اتفاق افتاد و دلیل افزایش قیمت ارز چه بود؟
در ارتباط با ارز اگر بخواهیم به عوامل موثر بر این حوزه بپردازیم طبیعتا چند محور اساسی را مبنا قرار دهیم. اولین موضوعی که بسیار مهم است عوامل داخلی اثرگذار در شوک ارزی است. در ارتباط با عوامل داخلی که چند پارامتر و متغعیر اساسی در این بخش موثر است یکی از موضوعات بسیار مهم خهرچند یک بار شاهد شوک ارز اقتصادی باشیم موضوع حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است. وقتی حجم نقدینگی افزایش پیدا میکند آثار ناشی از افزایش حجم نقدینگی موجب تورمی میشود و آن آثار تورمی اثرگذار میشود روی کاهش ارزش پول ملی. بنباراین اگر ما بخواهیم عوامل بازدارنده شوک ارزی را نام ببریم کنترل و مدیریبت حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است.
*حجم نقدینگی در دولتهای مختلف رو به رشد بوده و چرا قبلا این شوکها به این میزان نبوده است؟
البته شما میدانید که ما در طول این چهل سال در دولتهای مختلف چند بار شاهد شوک ارزی بوده ایم. شاید شدیدترین شوک ارزی برمی گردد به دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که نرخ تورمی که در آن سال خورده شد رکورد آن زده نشده است. تورمی که در آن موقع ایجاد شد فکر میکنم نزدیک به 58 تا 60 درصد بوده است. ولی میخواستم بگویم ما آن چیزی که باعث شد در طول این سالها اثرگذار باشد این شوک ارزی به دولت فعلی مربوط نیست. ما در دولت قبل در سال 90- 91 نرخ دلار از هزار تومانه به سه هزار تومان و پانصد تومان رسید و کاهش ارزش پول ملی رقم خورد؛ و امسال هم به شوک ارزی رسیدیم. حجم نقدینگی در طول سالهای اخیر به واسطه متغیرهایی تغییر کرده یکی از آن عوامل بالا بودن سود پسردههای بانگی ب. ده است و هرچه بیشتر باشد حجم نقدینگی بالا میرود. یکی از موضوعات دیگر اضافه برداشتهای بانکها از بانک مرکگزی است. شما میدانید هرچه میزان اضافه برداشتهای بانکها از بانک مرکزی بیشتر میشود به دلیل ضریب فزایندهای که اتفاق میافتد و پول پ. رقدرتی که با ضریب 7 به جامعه تزریق میشود این به اندازه 7 هزار واحد حجم نقدینگی در جامعه را بالا میبرد و آثار مخرب تورهمی در جامعه است.
*اینکه گفته میشود دولت برای بالابردن درآمد خود افزایش ارز را رقم زده است درست است؟
این حرف منطقی نیست. من تصور میکنم این حرف کارشناسی نیست. وقتی نرخ ارز تغییر پیدا میکند به ظاهر عدد ریالی و عدد قابل توجهی نصیب دولت میشود دولتها خودشان بزرگترین مصرف کنندهها هستند. ما در بحث برجام وقتی با اترو. پاییها و آمریکاییها مذاکره کردیم قرار شد ما محدودیتهای هستهای را میپذیریم مزیتهای اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه برداشته شود. ماجرای برحام یک سکهای بود یک روی آن محدودیتهای هستهای و یک روی دیگر آن مزیتهای اقتصادی بود. خب متأسفانه علی رغم همه تعهداتی که انجام دادیم و اسزمانهای خارجی و دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس آژانس هستهای پذیرفدت متأسفانه طرفهای مقابل عهد شکنی کردند و قرار بود مرادوات مالی و بانک مرکزی مسائلی که حق مسلم ما بود برداشتن تحریمها و پوونی از آمریکاییها برداریم و یکی از این عوامل این موضصوعات در حوزه مرادودات بانکی ما تدثیر بگذارد.
اما مشکل ارزی سال 97 ما یک تحلیل متفاوتی دارد- این بود که روش منطق یو کارمناشسی که دولت باید مواجهه با شوک ارزی مواجه میکرد. ما تجربه این شوکهای ارزی را داشتیم. جنس مواجهه غیرکارشناسی و غیرعلمی بود. صدرصد مخالف ارز 4200 تومان بودیم. صحت و سقم این که چه کسانی موافق بودند باید برویم جلوتر تبیین کنیم. ما در ارتباط با مجلس وقتی که سال گذشته همین موقعها عالئم تنشهای ارزی را میدیدیم و کاملا مشخص بود وقتی رصد شد من یادم هست در بهمن ماه یک جلسه کمیسیون اقتصادی گذاشتیم و اعلام نگرانی کردیم چه کار در این حوزه میکنید و چه تصمیمی میگژیرید. یک برنامه جامع داریم کرباسیان و سیف. حتما اثر مثبت به مردم برمی گردد این برنامه هیچ وقت به ما ارائه نشد. اقدامات مقطعی انجام شد که به نظرمن اقدامات مقطعی غیرکارشناسی است و یکی از سوالات برای من معماست چطور این اقدامات غیرمنطقی از دل آدمها و تصمیماتی بیرون میآمد که ادعای کار کاترشناسی و صاحب نظری این حوزه را داشتند. این برای ما خیلی مهم بود. در یکی از اقدامات شان دولت تصمیم گرفت بازار ارز را از التهاب خارج کند آمدند سود سپرده بانکی از 15 درصد به 20 درصد افزایش دادند با چه هدفی؟ با این نگاه که حجم نقدینگی به بازار ارزش رفته و به بازار پول بیاورد و بازار پول بتوانند به ثبات برسند. این تصمیم از نظر ما کاملا غیرکارشناسی تصمیم گرفتند و مشخص بود این تصمیم زمین میخورد و بدون هماهنگی با ما این تصمیم گرفته شد. من با سندیکای خصوصی و دولتی تماس گرفتم من به آنها گفتم چگونه چنین تصمیمی را قبول کردید و مخالف بودیم؛ که من بعدها در جلسه کمیسیون اقصتادی از افرادی که تمصیم سازان اصلی معاون اقتصادی، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی سوال کردم این تصمیم غیرکارشناسی را چه کسی گرفت و نه تنها بازار ارز از التهاب خارج نشد بلکه 15 هزار میلیارد چوب تو گوش نظام بانکی زدیم و هزینه برای آن ایجاد کردیم و خطای بزرگ اقتصادی رقم خورد.
من این موضوع را که دغدغه بود در یکی از جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با تدبیر مقام معظم رهبری یک شورایی تصمیم گرفت موضوعات مهم و حیاتی کشور را تصمیم گیری کند و بعد از تأیید رهبری حکم قانونی عملیات یکند. من در یکی از جلسات همین موضوعات در حاشیه یکی از کمیسیون اقتصادی به آقای رئیس جمهور گفتم.
سوال کردم شخصی با این تصمیمات موافق بودید و تیم اقتصادی شما تک تک گفتند مخالف بودیم. ایشان در جلسه گفتند ما تمصیمات مان را جمعی میگیریم و کسی نبوده بگوید مخالف بودیم. در آن جلسه دکتر لاریجانی به من اشاره کردند شما اسامی کسانی را که گفتند اعلام کنید. من دیدم آقایان کنار ما هستند من به شخص ریئس حمهور میگویم. اساس تصمیمات- عرضه طلا مشخص بود کمترین کار کارشناسی روی این اتفاق انجام شده است. قیمتی که عرضه بشود و بازار طلا را مدیریت کند. این چوب حراج به اموال خزانه کشور است و آمدیم در قبال این که کسانی که در این عرضه تخلف کردند مواجه بودیم با خریداران مواجهه کردیم.
در آخرین تصمیم ارز 4200 تومانی. وقتی چنین اقدامات از تیم اقتصادی ابتدای سال 97 پیش بینی میکردیم انجام میشود ما چشمی به دولت امیدوار نیتسیم. قانون میکنیم- اسفندماه 96 کار را شروع کردیم. پیش نویس طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز را نوشتیم صبح روز شنبهای که مجلس و ادارات باز شد بعد از تعطیلات، طرح را چاپ کردیم و صحن علنی در دستور روز اول سال 97 قرار دادیم. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد آمدند طرح را عرضه کردیم مواد آن بررسی شد. هم وزیر و رئیس بانک مرکزی اشاره کردند چارچوب قابل قبول است. همان روز تا ساعت 5 و نیم و 6 طول کشید شب به منزل رفتم شبکه خبر برنامه را قطع کرد هیئت وزیران جلسه داشته است وزیر اقصتاد و رئیس بانک مرکزی شب اعلام کردند از این تاریخ نرخ ارز 4200 تومان است هرکسی با هر مزیران کالا ما ارز در اختیارشان قرار میدهیم موضوع قاچاق و صرافی. ما با آقایان بحث کردیم و جمع بندی کردیم و چنین این تصمیم غیرکارشناسی را گرفتند. شب به آقای دکتر لاریجانی تماس گرفتم با این مسیر فاتحه اقتصاد کشور خوانده میشود. دکتر لاریجانی درخواست جلسه غیرعلنی کردند و جلسه بحثهای زیادی شد این سیاست از همان الان شکست میخورد.
آقایان میگفتند منابع ارزی داریم و ادلههایی میآوردند که کارشناسی نیست. من در آن جلسه که دو روز مفصل صحبت میکردیم فضا به سمت امنیتی رفت و حتی اجازه نمیدادند مخالف صحبت کند و صداوسیما اظهارنظرهای ما را پخش هم نکرد. با شخص لاریجانی هم صحبت کردم ایشان مطرح کردند که، چون دولت یک تصمیم گرفته و الان اگر به هر دلیلی آن تصمیم را عوض کنیم تبعات ناشی از آن را به گردن مجلس میاندازند کار به جایی رسید که اعضای کمیسیون ساقتصاید و در این دعواهای اقتصادی و سیاسی قیمت ارز روب ه. افزایش بود. قیمت بازاری از قیمت ارزی رسمی بیشتر یمش د. و فساد و رانت بیشتر میشد. اساس همه آن چیزهایی که پروندههای تخلف ارزی به واسطه همان تصمیمات غلطی بود که به نظام و انقلاب و کشور جفا شد.
پس شما روی کنار رفتن سیف تأثیر داشتید؟
ارتباط ارزی هم فشار میآورد که چرا ارز را مدیریت نمیکنید و این موضوع باعث شد یکی از جلسات در کمیسیون را به جلسه غیرعلنی تبدیل کردیم و کار به جایی رسید که همه اعضای کمیسیون استعفا میدهیم. دکتر لاریجانی- گفتند کمیسیون با توجه به این فضا و این مسیر ارز شرایط مملکت را بدتر میکند و هرچه جلوگیری کنید هزینه کشور بالاتر میرود و من نمیتوانم دیگر اداره کمیسیون را انجام دهم و تصمیم جمعی گرفتم؛ و جلسه فوق العاده بگذارید و برنامه ایشان پر بود؛ و اول صبح جلسه فوق العاده برگزار کردیم. با حضور آقای لاریجانی کمیسیون را برگزار کردیم و طیف متمایل به دولت همه اصول گرایان و فراکسیون ولایی و از هر سه طیف بودند همه روی این موضوع نگاه کارشناسی داشتند و ما یک کلمه تفاوت نداشتیم. جلسه دوساعته ما خیلی صریح به رئیس مجلس گفتیم ادامه این روند به ناکجاآباد است. ایشان با رئیس جمهور صحبت میکنند و یکی دو ساعت بعد اطلاع دادند عصر جلسه در ریاست جمهوری برگزار میشود. جهانگیری نظرش این بود که ما دولتیم و تصمیم گرفتیم و شما هم وظایف خودتان را انجام دهید و رئیس جمهور نبود. نهایتا سه ماه هزینه سنگین را به اقتصاد ایران در دولت وارد آوردند و سیاست ارزی را تغییر دادند و 80 درصد تغییر دو فوریتی ما شد.
منظور از یارانههای استانی چه بود؟
یک تصمیمی را دولت در لایجه بودجه گرفته و استان دهکهای کشور متمرکز انجام میشد به استانها بدهند و آن کار انجام شود و سالها دولت انجام دهد به خاطر رویکرد متمرکز رویکرد استانی شد.
ما استنباط مان این بود این تصمیمات کارشناسی ندارد امکان استمرار ندارد و اگر بر مبنای نگاه کارشناسی رئیس بانک مرکزی ندارد. ما پیام ندادیم که استعفا بدهند.
اکنون چه تدبیری اندیشیده شود که این بار از روی دوش مردم برداشته شود و مقداری از آن فشارها کمتر شود و لااقل مردم بتوانند امورات جاری خود را رفع و رجوع کنند؟
یک مقدرای فشار از دوش مردم کم شود. این است که ما بتوانیم حوزه سیاستهای ارزیش و پولی در کشور را بر مبنای بانک مرکزی انجام دهیم و تصمیمات درستی هم اخذ شده و خوشبختانه هم با تغییر سیاستهای ارزی و با تغییر فرد جدیدی در بانک مرکزی ورود خوبی داشند اقدامات مثبتی داشتند. ما از این همکاریها راضی هستیم. این فضای جدید اختیاراتی به بانک مرکزی داد. طبیعتا یکی از ویژگیهایی از التهاب خارج کنیم مجموعه این اتفاقات ما در طول ماههای آینده شرایط آینده ذخایر ارزی را افزایش خواهیم داد.