داستان همه تلفن‌های هوشمند ۵G نمایشگاه بارسلون

هرچند که این آمادگی زمان زیادی لازم دارد، اما گیریم که اپراتورها آماده باشند، هنوز کارخانه‌های موبایل سازی آمادگی چندانی برای تامین سخت‌افزار مورد نیاز بازار ندارند

داستان همه تلفن‌های هوشمند 5G نمایشگاه بارسلون

«5G اینجاست» این ادعایی بود که تمام دیوارهای غرفه کوالکام در نمایشگاه بین‌المللی موبایل بارسلون را پوشانده بود. اگرچه احتمالا برای غول چیپست ساز این حقیقت داشته باشد، اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر بوده و هنوز فاصله زیادی با واقعیت دارد. اپراتورهای شبکه‌های مخابراتی هنوز در حال تعریف و پیگیری فرآیندهای لازم برای آماده سازی شبکه‌شان جهت ارائه خدمات 5G هستند و در واقعیت هنوز هیچ شبکه مخابراتی نسل پنجمی برای استفاده کاربران وجود ندارد و پوشش این سرویس‌ها در دنیا هنوز بسیار محدود است.

هرچند که این آمادگی زمان زیادی لازم دارد، اما گیریم که اپراتورها آماده باشند، هنوز کارخانه‌های موبایل سازی آمادگی چندانی برای تامین سخت‌افزار مورد نیاز بازار ندارند. بلکه همگی در نمایشگاه امسال وقت خود را برای معرفی موبایل‌های 5G هدر داند که تنها معدودی از آنها کاربردی و آماده عرضه به بازار در آینده نزدیک بود. درنمایشگاه MWC امسال شاهد رونمایی اسمارت‌فونهای نسل پنجم شرکتهای ال‌جی، هواوی، سامسونگ، شیائومی و زد‌تی‌ای بودیم. در این میان سونی. اوپو و وان‌پلاس همنسخه اولیه موبایل 5G شان را رونمایی کردند که البته هنوز به مرحله تولید تجاری نرسیده است.

جدا از اینکه آیا خرید این دستگاه‌ها مناسب و قابل استفاده است یا خیر، بیش از همه به این بستگی دارد که در آینده نزدیک شاهد ارائه سرویس‌های 5G در محل زندگی‌تان خواهید بود یا خیر! در آمریکا  شرکت اسپرینت تا ماه می شبکه 5G را افتتاح می‌کند. در حالی که تی موبایل و ورایزن قرار است تا پایان سال جاری نسل پنجم را ارائه کنند. البته AT&T آمریکا یکی از معدود شرکتهایی است که از سال گذشته شبکه 5G را افتتاح کرده و منتظر مشتریانی است که از آن استفاده کنند.

همان‌طور که گفتیم، هیچ یک از این داستانها باعث نشده که موبایل‌سازان از تولید ابزار 5G دست بکشند. در ادامه به معرفی اجمالی تمامی ابزارهای نسل پنجمی می‌پردازیم که در MWC رونمایی شدند.

Huawei Mate X

میت ایکس به لطف نمایشگر خم شدنی که دارد، به اندازه کافی جذاب و چشمگیر است و نیاز به هیچ کمکی دیگری برای جلب توجهات ندارد. البته هواوی به عنوان سومین موبایل‌ساز بزرگ دنیا به همین اکتفا نکرده و پرچمدار تاشو خود را به ارتباطات نسل پنجم هم مجهز نموده است. بر خلاف دیگر شرکتها که از مودم‌های کوالکام استفاده کرده‌اند، هواوی برای ارتباطات نسل پنجم از مودم Balong 5000 5G خودش روی این اسمارت فون استفاده کرده استک که با هر دو طیق mmWave و sub-6GHzسازگار است.

هواوی گفته که این موبایل از ماه ژوئن امسال با قیمت 2600 دلار در دسترس خواهد بود.

Xiaomi Mi Mix 3

این موبایل شیائومی همان روالی را دنبال می کند که این روزها زیاد شاهد آن هستیم و احتمالا همه‌گیرتر هم شود. اینکه یک اسمارت فون پرچمدار را که پیشتر معرفی شده انتخاب کنیم و نسخه نسل پنجم آن را هم ارائه کنیم. نسخه اصلی و بدون 5G می‌میکس 3 شیائومی اکتبر سال گذشته رونمایی شد. این موبایل از نمایشگر 6.4 اینچی OLED با کیفیت 1080p بهره می‌برد و بخش پشتی آن به صورت کشابی بالا می‌آمد تا دوربین اصلی برای ثبت تصاویر سلفی هم قابل استفاده باشد.

علاوه بر اینکه نسخه جدید می میکس 3 به نسل پنجم ارتباطات مخابراتی مجهز شده، یک تغییر بزرگ هم داشته. اینکه از اسنپ دراگون 845 به 855 ارتقا یافته است.

می میکس 3 فایو جی قرار است از ماه می 2019 با قیمت 679 دلاری روانه بازار شود.

LG V50 ThinQ

ال جی هم همانند شیائومی به سراغ یکی از موبایل‌های پرچمدار پیشین (V40) رفته و آن را تبدیل به نسخه نسل پنجم کرده است. LG V50 ThinQ را حتی می‌توانیم نسخه 5G همان V40 بنامیم، زیرا لوگوی 5G بزرگی در پشت خود دارد.

البته وی 50 تنها به 5جی مجهز نشده و دو تغییر دیگر را هم داشته است. ال جی این اسمارت فون را به باتری بزرگ‌تر 4000 میلی‌آمپرساعتی مجهز کرده و پردازنده آن را هم به اسنپدراگون 855 قدرتمند تغییر داده است. و احتمالا برای جای دادن آنتن‌های 5G است که اندکی نسبت به سال گذشته ضخیم ‌تر شده است.

ال جی می‌گوید این موبایل هوشمند تا آخر مارس روانه بازار خواهد شد. البته گفته که عرضه واقعی و تیتراژ بالای آن را هنگامی آغاز خواهد کرد که شبکه‌های 5Gاپراتورهای طرف قراردادش آغاز به کار کنند. در آمریکا هم قرار است این اسمارت فون به صورت انحصاری توسط اپراتور اسپرینت روانه بازار شود. قیمت آن هم هنوز مشخص نیست.

Samsung Galaxy S10 5G

سامسونگ همیشه در ارائه تکنولوژی‌های جدید در صنعت موبایل پیشتاز و به شکلی رهبر بازار بوده است. لذا جای تعجب ندارد که جزو اولین عرضه کنندگان موبایل 5G هم باشد. لذا در مراسم 10 سالگی نشان گلکسی که در سانفرانسیسکو برگزار شد، یکی از 4 تلفن معرفی شده، نسخه 5G گلکسی اس 10 بود. این محصول با نمایشگر 6.7 اینچیش از همه افراد خانواده‌اش بلندتر است. باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی آن هم در خانواده اس 10 صدرنشین است. همچنین در بخش جلو و عقب آن دوربین اضافه‌ای نسبت به بقیه خانواده است که کارکرد بهتر تصاویر و همچنین واقعیت افزوده را به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه به دلیل جای بیشتری که برای قطعات 5G لازم بوده، در این مدل درگاه کارت حافظه جانبی حذف شده است.

هنوز درباره زمان عرضه این اسمارت فون به بازار چیزی نمی‌دانیم و احتمالا نیمه اول سال جاری این اتفاق نیافتد. همچنین مشخص شده در آمریکا قرار است به صورت اختصاصی توسط اپراتور ورایزن عرضه شود. قیمت آن هم هنوز مشخص نشده است.

ZTE Axon 10 Pro 5G

بله، این اسمارت فون هم دقیقا وضعیتی مانند بقیه اعضای لیگ 5G دارد. با پردازنده 855 اسنپ‌دراگون عرضه شده، زمان عرضه آن احتمالا نیمه اول 2019 خواهد بود. قیمت آن هم هنوز نامشخص است. داستانی تکراری در نمایشگاه موبایل امسال بارسلون در حال وقوع است.

این موبایل هوشمند با نمایشگر 6.47 اینچی OLED با کیفیت 1080p یا یک ناچ کوچک، رم 6 گیگابایتی و باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی روانه بازار خواهد شد.

Alcatel 7 5G

آلکاتل برندی است که تا به اینجا بیشتر به دلیل عرضه تلفن‌های با کیفیت و ارزان قیمت یا گاهی میان رده مشهور بوده است. اما با غافلگیری از نسخه آزمایشی موبایل 5Gخود در نمایشگاه امسال رونمایی کرد. آلکاتل 7 را نباید با نسخه 4G آن که سال گذشته روانه بازار شد اشتباه بگیرید. این اسمارت فون از پردازنده اسنپ‌دراگون 855 و رم 6 گیگابایتی بهره می‌برد و باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی توان لازم برای آن را فراهم می‌آورد.

آلکاتل درباره زمان عرضه این محصول به بازار می‌گوید که احتمال فراوان در پایان سال جاری میلادی روانه بازار خواهد شد. البته احتمال دارد که تبدیل به مدل 2020 هم بشود. قیمت آن هم هنوز مشخص نیست، اما از آنجایی که نسخه پیشین آلکاتل 7 تنها 179 دلار قیمت داشت، احتمالا آلکاتل 7 نسل پنجم هم یکی از ارزان‌ترین اعضای لیگ 5G خواهد بود.

OnePlus 5G Prototype

در پایان لیست هم بد نیست به شرکتهایی بپردازیم که هنوز محصول آماده‌ای برای بازار ندارند و تنها در حد پروتوتایپ و نمومه اولیه در MWC حضور داشتند.  این محصولات هنوز از نظر طراحی یا قطعات فنی در حال آزمایش و توسعه هستند و تنها مشخصه ویژه آنها پشتیبانی از شبکه نسل پنجم مخابراتی است. وان پلاس هم برای عرضه نسخه 5جی خود در این نمایشگاه از یک جعبه پلاستیکی بزرگ استفاده کرده که قطعات را درون خودش قرار داده است. و سعی شده به جز امکان ارتباط 5G، هر قابلیت دیگری از آن مخفی شود.

وان پلاس برای آزمون قابلیت ارتباطی این محصول آزمایشی، یک بازی آنلاین را از سرویس استریم آنلاین بازی Shadow روی موبایلش اجرا کرد. اکنون تنها می‌دانیم که موبایل در سه ماهه دوم سال جاری روانه بازار خواهد شد. اما وان پلاس هنوز درباره قیمت و دیگر مشخصه‌های آن چیزی نگفته است. البته مدیرعامل شرکت در مصاحبه‌ای اعلام کرده سعی می‌کنیم این دستگاه تنها 200 تا 300 دلار گران‌تر از نسخه‌های 4G قیمت گذاری شود.

Oppo 5G Prototype

علاوه بر نسخه آزمایشی وان پلاس، یک موبایل 5جی از اوپو هم در غرفه کوالکام به نمایش گذارده شده بود که در حال پخش یک بازی از سرویس Shadow بود. سی‌نت مدعی است که این موبایل احتمالا از پردازنده اسنپ‌دراگون 855 بهره می‌برد و مودم نسل پنجم آن هم X50 5G است.

البته اوپو هنوز هیچ جزئیاتی درباره اولین موبایل 5G خود منتشر نکرده است. این موبایل در غرفه کوالکام هم درون قابی قرار گرفته بود که تمام جزئیات ممکن را مخفی کند. اوپو قصد دارد نسخه تجاری این محصول را فصل دوم سال جاری میلادی روانه بازار کند.

Sony 5G Prototype

سونی هم برای عقب نماندن از قافله نسل پنجم مخابراتی دنیای موبایل، با یک موبایل هوشمند 5جی در MWC حاضر شده بود. البته  این مدل هم یک نسخه اولیه بود، اما برخی گزارش‌ها احتمال می‌دهند که سونی آن را AG-1 نامگذاری خواهد کرد. سونی برای آزمایش این محصول آن را به دکل موقت mmWave 5G موجود در محیط نمایشگاه متصل کرده و ویدیوی آنلاین 4K روی آن پخش می‌کرد.

کوالکام پیش از این تایید کرده بود که اسمارت فون آزمایشی سونی از مودم X55 این شرکت بهره برده است. همچنین از نظر ظاهری این موبایل همان نسبت صفحه نمایش 21:9 را رعایت می‌کند که در اکسپریا وان دیدیم. همانطور که می‌شود حدس زد، سونی هنوز زمان ارائه یا قیمت احتمالی این موبایل را اعلام نکرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر