خبر‌های کوتاه رادیو و تلویزیون

انصراف دورهمی از نظرسنجی صدا و سیما

خبرگزاری تسنیم:  امروز رویداد‌های مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

56 اثر به مرحله دوم داوری جشنواره رادیو رسیدند

ملازاده رئیس کمیته داوران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو با بیان اینکه مرحله اول داوری آثار بخش مستمر (انتخاب آثار) به پایان رسیده، گفت: از آنجایی که هدف اصلی جشنواره آسیب شناسی وضعیت کنونی و ارتقا سطح کیفی برنامه‌ها ست، بخش مستمر با دقت ویژه‌ای داوری شده است.

شهرام ملازاده رئیس کمیته داوران این جشنواره با اعلام این خبر گفت: هیات انتخاب آثار پس از ارزیابی برنامه‌های معرفی شده به کمیته داوری 56 اثر رادیویی را شایسته‌ی راه یافتن به مرحله دوم داوری تشخیص داد.

وی در خصوص نتایج مرحله اول داوری آثار گفت: در بخش نمایش (3 اثر)، مستند (5 اثر)، مسابقه (2 اثر)، مجله (25 اثر)، گفتگو (9 اثر)، گفتار (5 اثر) و جنگ (7 اثر) به مرحله نیمه نهایی راه یافته‌است؛ که سهم هر شبکه رادیویی از قرار است:رادیو ورزش 4 اثر، رادیو نمایش 4 اثر، رادیو معارف 6 اثر، رادیو گفتگو 1 اثر، رادیو قرآن 5 اثر، رادیو فرهنگ 3 اثر، رادیو صبا 2 اثر، رادیو سلامت 3 اثر، رادیو جوان 7 اثر، رادیو تهران 7 اثر، رادیو پیام 3 اثر، رادیو ایران 8 اثر و رادیو اقتصاد 3 اثر است.

ملازاده خاطر نشان کرد: مرحله دوم داوری از یازدهم اسفندماه آغاز شده است.

وی افزود: در ترکیب جلسات داوری از همه تخصص‌ها دعوت کرده‌ایم تا برگزیدگان مشاغل با دقت دوچندان انتخاب شوند. نقطه پایان جشنواره چهاردهم معرفی آثار برتر و منتخب رادیویی است که در مرحله نهایی انتخاب خواهند شد.

انصراف «دورهمی» از نظرسنجی صدا و سیما

سازندگان «دورهمی» در نامه انصراف‌شان با آرزوی یک رقابت سالم نوشته‌اند: «با توجه به اینکه مجموعه "دورهمی" در 2 سال گذشته توانسته تقریباً تمامی جوایز مردمی و داوری را به خود اختصاص دهد، هم برنامه "دورهمی" و هم مهران مدیری به عنوان مجری این مجموعه، توانسته‌اند نتیجه تلاش خود را از مردم این سرزمین به دست آورند، به اطلاع می‌رسانیم بنا به درخواست مخاطبان همیشگی دورهمی از شرکت در این نظرسنجی انصراف می‌دهیم و این رقابت را به دیگر دوستان و برنامه‌ها سپرده و امیدواریم رقابت سالمی صورت پذیرد».

شنیده‌ها حاکی از آن است که دست اندکاران «دورهمی» به دلیل آنچه ناعدالتی در نحوه رأی‌گیری وجود داشت قصد داشتند دو هفته قبل جشنواره جام جم انصراف دهند، اما اصرار مدیران تلویزیون باعث شد همچنان در رای‌گیری باقی بمانند.

«علی‌البدل» به آی‌فیلم رسید

مجموعه طنز «علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده جایگزین مجموعه «زن بابا» می‌شود. این سریال که در نوروز 1396 از شبکه یک سیما پخش شد، این بار قرار است در ساعت 20 هر شب راهی آنتن آی‌فیلم شود.

مهدی فخیم‌زاده، محسن تنابنده، مهدی هاشمی، احمد مهران‌فر، حسین محب‌اهری، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری، مهسا باقری و عزت‌الله رمضانی‌فر در این سریال 14 قسمتی بازی کرده‌اند.

«علی البدل» از یکشنبه دوازدهم اسفندماه هر شب ساعت 20 پخش می‌شود و بازپخش آن در ساعت‌های 04:00 و 12 روز بعد خواهد بود.

"نشان سرخ" از امشب روی آنتن شبکه پنج

سریال " نشان سرخ" به کارگردانی ریکادو موساکا از امشب (شنبه یازدهم اسفندماه) ساعت 23 بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

این سریال محصول 2006 ایتالیا با موضوع فعالیت‌های آتش‌نشانان در یک ایستگاه آتش‌نشانی است که در 12 قسمت 55 دقیقه نمایش داده می‌شود. نشان سرخ داستان یک گروه آتش‌نشان است که در هر قسمت این مجموعه، پس از دست و پنجه نرم کردن با حوادث و پیشامد‌های ناگهانی عده‌ای را از مرگ نجات می‌دهند. به جز سرپرست گروه، دیگر افراد گروه در حادثه‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند و در نتیجه افراد جدیدی به گروه می‌پیوندند و فعالیت افراد این ایستگاه از سرگرفته می‌شود ..

سریال اپیزودی " نشان سرخ" از شنبه تا پنج شنبه هر شب ساعت 23 پخش و تکرار آن ساعت 10 صبح خواهد بود.

نویسنده «آن بیست‌و سه نفر» مهمان «کتاب‌باز» می‌شود

سروش صحت امشب شنبه (یازدهم اسفندماه) در برنامه «کتاب‌باز» میزبان احمد یوسف‌زاده، نویسنده و راوی کتاب «آن بیست‌و سه نفر» است. یوسف‌زاده در برنامه امشب درباره کتاب‌های خود علی‌الخصوص «آن بیست‌و سه نفر» با صحت به گفتگو می‌نشیند.

کتاب‌های «لبخند در قفس» و «رنج شیرین» و «اردوگاه اطفال» از جمله آثار مکتوب این نویسنده است. کتاب «آن بیست و سه نفر» بر اساس خاطرات احمد یوسف زاده از انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است. در بخش دوم (بخش ثابت شنبه شب‌ها) دکتر رشید کاکاوند در خصوص شیرینی‌های شعر و ادبیات فارسی صحبت خواهد کرد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت یک بامداد، 8 صبح و 13 بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

«سفرگرد» از شبکه هفت سیما پخش می‌شود

محمد مهدی تفضلی کارشناس خودرو به همراه احسان شاملو مجری در برنامه «سفرگرد» شنبه یازدهم اسفندماه در رابطه با موضوع آفرود گفتگو می‌کنند. این برنامه به پیگیری مسابقه‌های آفرود، ماشین‌های مورد توجه این مسابقه و مکان‌های آموزش آفرود می‌پردازد.

برنامه «سفرگرد» برای ارتقاء مهارت‌های سفر تولید شده است، چرا که برنامه‌های گردشگری فقط به مکان‌های گردشگری می‌پردازند بنابراین بخش عمده این برنامه مهارت‌های لازم برای سفر را آموزش می‌دهد و سفر سالم را ترویج می‌کند.

برنامه «سفرگرد» به تهیه کنندگی مجید قره گوزلو روز‌های زوج ساعت 16 از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

پیش‌تولید «روزنه» فروردین سال آینده آغاز می‌شود

نگارش مجموعه «روزنه» به نویسندگی سمانه نامدار در مراحل پایانی قرار دارد و با اتمام نگارش پیش‌تولید کار از فروردین ماه سال 98 شروع می‌شود.

معاون رئیس جمهور امشب در تلویزیون

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهمان امشب برنامه «نگاه یک» است. برنامه تلویزیونی «نگاه 1» شنبه هر هفته از ساعت 23:15 بصورت زنده روی آنتن شبکه یک می‌رود. این برنامه با حضور وزیران و مسئولان عالی‌رتبه کشور به مهم‌ترین مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور می‌پردازد.

فیلم‌های اد هریس در بخش مرور آثار شبکه نمایش

در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم‌هایی از "اد هریس"، دربخش صحنه گران (مرور آثار) پخش می‌شوند. اد هریس با نام کامل " ادوارد الن هریس "بازیگر سینما و تلویزیون است. فعالیت هنری هریس در لس آنجلس با بازی در نقش کوتاهی در سریال " گیبزویل " در سال 1976 آغاز شد، نقشی که بسیار کوتاه بود. اما پس از این سریال، وی موفق شد در سریال‌های " دلوکیو " و "کاراگاه راکفورد " نقش‌های بهتری بدست بیاورد.

اولین بازی سینمایی اِد هریس در تاریخ 1978 و در فیلم " اغما " صورت گرفت با اینحال بازی در کنار چارلز برانسون در فیلم " خط مرزی " بود که نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. همکاری هریس با کارگردانان بزرگ ادامه داشت و طی این مدت وی موفق شد 2 بار نامزدی اسکار نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم‌های " آپولو 13 " و " نمایش ترومن " را بدست بیاورد تا اینکه وی در سال 1999 تصمیم به ساخت فیلمی درباره نقاش بزرگ، جکسون پولاک گرفت. فیلمی که خودش کارگردان آن بود و برای بازی در نقش پولاک نیز موفق شد اینبار نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود. " پولاک " ثابت کرد که اِد هریس علاوه بر بازیگری، کارگردان با استعدادی نیز می‌باشد.

فیلم‌های ” ورطه ”، ” یک ذهن زیبا ”، ” قدرت مطلق ”، ” تلافی ”، ” دشمن پشت دروازه‌ها ”، ” صخره ”، ” گذشته‌ای پر از خشونت ” آثاری هستند که با بازی این بازیگر، به ترتیب از شنبه یازدهم اسفندماه تا جمعه هفدهم اسفندماه، ساعت 21 از شبکه نمایش پخش می‌شوند.

سریال «برادر‌جان» برای ماه رمضان آماده می‌شود

همزمان با ادامه تصویر برداری سریال «برادر‌جان» در تهران، به کارگردانی محمدرضا آهنج به نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی از لوگو این سریال با طراحی «خانه طراحان انقلاب اسلامی» رونمایی شد.

گروه سریال «برادر جان» این روز‌ها حوالی جاده بهشت زهرا مراحل تصویربرداری را پشت می‌گذارند و بازیگرانی، چون علی نصیریان، جلیل فرجاد، حسام منظور، سجاد افشاریان، کامران تفتی و... مقابل دوربین هستند.

علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، افرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی و جلیل فرجاد از بازیگران سریال «برادر‌جان» هستند.

«برادر جان» محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما ملودرامی اجتماعی مذهبی است که برای پخش از شبکه سه سیما در ماه مبارک رمضان سال 98 تهیه و تولید می‌شود.

«نمودارِ» تولید علم در ایران

شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نمودار» امروز (یازدهم اسفندماه) با حضورمعاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی آنتن می‌رود. مهمان این قسمت از برنامه «نمودار» مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی در ابتدای برنامه به تعریف کلی تولید علم و شاخص‌های آن می‌پردازد و در ادامه به موضوع جذب و ماندن نخبگان اشاره خواهد کرد. الیاسی در پایان به موضوع مهم و اثرگذار تحریم‌ها نیز خواهد پرداخت.

«نمودار» عنوان برنامه گروه اجتماعی شبکه چهار سیماست که در 40 قسمت 55 دقیقه‌ای با اجرای مصطفی امامی به دستاورد‌های مختلف چهل ساله جمهوری اسلامی ایران که رتبه بین‌المللی داشته می‌پردازد.

«نمودار» به تهیه کنندگی حسین سینجلی روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 19 پخش می‌شود.

بازدید از 25 هزار کیلومتر لوکیشن برای ساخت «سلمان» / دوخت 12 هزار دست لباس

سعید علیجانی مدیر تولید سریال «سلمان فارسی» گفت: تا شش ماه دیگر پیش تولید سریال تمام می‌شود و تصویربرداری سریال آغاز می‌شود و تصویربرداری در سه دوره بیزانس، ساسانی و حجاز صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای اولین بار در این سریال گروه صفر تولید، قبل از پیش تولید شکل گرفت که این گروه شامل گروه‌های نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و برنامه‌ریزی بود که کار آن یک سال طول کشید.

مدیر تولید سریال «سلمان فارسی» با اشاره به بازدید از 25 هزار کیلومتر لوکیشن در سطح ایران و خارج از کشور ادامه داد: کشور‌های مراکش، ارمنستان، گرجستان، تونس و چند کشور دیگر جزو لوکیش‌های این سریال است.

سعید علیجانی درباره انتخاب بازیگران گفت: گروه تولید به 22 استان و مراکز استان سفر کرده و از بازیگران در استان‌ها تست گرفته شده و یک مستند نیز از انتخاب بازیگران ساخته شده است.

مدیر تولید «سلمان فارسی» گفت: 11 کارگاه در تولید سریال «سلمان فارسی» شکل گرفته که کارگاه‌های: نجاری شامل ارابه‌سازی و ساخت کشتی؛ مبلمان؛ رزین ویژه طراحی و ساخت قالب سازی سازه‌ها و ساخت زره و شمشیر و کلاه خود؛ چرم؛ زیور آلات؛ کهنه کاری؛ رنگرزی؛ آهنگری؛ خیاطی؛ سفال؛ سبد و زیلو و خشک کن چوب را شامل می‌شود.

سریال «سلمان فارسی» به تهیه‌کنندگی حسین طاهری و کارگردانی داود میرباقری در سیما فیلم تولید می‌شود و ساخت این سریال تاریخی حدود 5 سال طول می‌کشد.

12 هزار دست لباس برای «سلمان فارسی» دوخته می‌شود

چهار هزار دست لباس برای هر دوره زمانی زندگی سلمان فارسی شامل دوره‌های ساسانیان، بیزانس و حجاز دوخته می‌شود.

طراح لباس پروژه الف. ویژه «سلمان فارسی» با اعلام این خبر گفت: این سریال شامل سه دوره زمانی است و تعداد ١٢ هزار دست لباس پس از طی مراحل دوخت و رنگرزی وارد مرحله کهنه کاری می‌شوند.

منصوره یزدان‌جو ادامه داد: کهنه کاری نیز مراحل خاص خودش را دارد که شمایل نهایی را به ما می‌دهد. کهنه کاری تکنیک‌های مختلفی از جمله سمباده کاری، سوختن، نخکشی و ... دارد.

وی ضمن بیان اینکه طراحی لباس‌ها چند ماه زمان می‌برد افزود: در حال حاضر تعداد گروه ما 20 نفر است، ولی قرار است که به 85 نفر افزایش پیدا کنیم.

منصوره یزدان جو اظهار داشت: طرح‌های اولیه لباس‌ها طبق مستندات انجام شده است. مستندات را نیز به سختی با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، موزه‌ها، سایت‌ها و تحقیقات جمع‌آوری کردیم.

وی درباره مراحل دوخت لباس‌ها توضیح داد: الیاف آن دوره زمانی همه طبیعی بودند و طبیعتا ما نمی‌توانیم هر پارچه‌ای را از بازار خریداری کنیم، لذا الیاف طبیعی را می‌خریم و متناسب با هر دوره رنگ‌آمیزی می‌کنیم.

طراح لباس سریال «سلمان فارسی» با بیان اینکه یکسری دیگر از پارچه‌هایمان در یک کارخانه بافته می‌شوند گفت: از آنجایی که یکی از بزرگترین و قدرتمندترین دوره‌های پارچه بافی متعلق به دوره ساسانی بوده است که به همه جای دنیا نیز صادر می‌کردند، به همین دلیل یکسری از پارچه‌ها را طبق تکنیک آن دوره می‌بافیم.

وی افزود: تعدادی نیز، پارچه‌های ابریشمی ساده مثل ابریشم هندی هستند که آن‌ها را از بازار تهیه، رویشان چاپ و ظریف دوزی می‌شود و به لباس‌های آن دوره نزدیکشان می‌کنیم.

این طراح لباس ادامه داد: در این پروژه براساس آنچه که تخمین زدیم به حدود 70 هزار متر پارچه نیاز داریم. نمی‌توانم دقیق بگویم که چند مترش را رنگ می‌زنیم، چون بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم آن‌ها را در بازار پیدا کنیم. ولی هم رنگ طبیعی و هم رنگ پلی استر می‌زنیم و اکنون نیز در حال نمونه‌گیری هستیم، رنگ‌ها را امتحان کرده تا به رنگ دلخواه‌مان برسیم.

بازخوانی "مشت بر پوست" از امشب در کتاب شب

رمان مشت بر پوست اثر هوشنگ مرادی کرمانی از امشب یازدهم اسفند تا پنجشنبه شانزدهم، در برنامه کتاب شب رادیو تهران با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌شود. موضوع رمان مشت بر پوست، سرگذشت پسری به نام " موشو " است که بعد از فوت پدرش مجبور می‌شود درس و مدرسه را رها کند و به دنبال کار بگردد تا کمک خرج خانواده باشد، اما برای پیدا کردن کار، گرفتار ماجرا‌ها و مشکلاتی می‌شود.

ماجرای این رمان در دوره ستمشاهی و در یکی از نقاط شهر کرمان می‌گذرد و هوشنگ مرادی کرمانی، جزییاتی افشاگرانه درباره پشت پرده بعضی مشاغل را شرح می‌دهد؛ مشاغلی که وقتی موشو با آن‌ها روبرو می‌شود، به خاطر وجدان پاکش، رهایشان می‌کند و دوباره به همان شغل پدری (که آواز خوانی و تنبک زنی در کوچه و بازار است) روی می‌آورد.

تنظیم رادیویی این اثر به عهده محمدباقر رضایی بوده، رضا قربانی تهیه کننده، محسن فراهانی صدابردار و گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران متولی تولید آن است. ضبط رمان در استودیو 22 معاونت صدا در شش قسمت 20 دقیقه‌ای انجام و در اختیار پخش قرار گرفته است تا در ساعت 23:30 به سمع علاقه‌مندان برسد.

برنامه‌های کتاب شب بعد از پخش از رادیو، در سایت رادیو تهران برای استفاده رایگان عموم قرار خواهد گرفت.

پخش «فریادی خاموش» از شبکه هدهد

فیلم کوتاه «فریادی خاموش» به کارگردانی متین رجبی، نوجوان 15 ساله مشهدی با حمایت شبکه هدهد تولید و از امشب روی آنتن این شبکه خواهد رفت. این فیلم کوتاه با اشاره به آیه 19 سوره مبارکه «حشر» و با موضوع انسانیت تولید شده است. حضور نوجوانانی همچون محمد شیردل تدوینگر و شایان هدایتی تصویربردار، باعث شده است که میانگین سنی عوامل این فیلم به حدود 14 سال برسد.

رجبی از 11 سالگی فعالیت خود را در شبکه هدهد آغاز کرده و هم اکنون به عنوان جوان‌ترین کارگردان این شبکه شناخته می‌شود.

با آی‌فیلم به «آپارتمان» سر بزنید

مجموعه تلویزیونی «آپارتمان» به‌کارگردانی اصغر هاشمی و نویسندگی فرهاد توحیدی، از فردا روی آنتن آی‌فیلم فارسی قرار می‌گیرد. در آپارتمان می‌بینید: یک پزشک و یک پرستار، علاوه بر آنکه در یک بیمارستان همکار هستند، در یک مجتمع مسکونی در همسایگی هم زندگی می‌کنند و اندکی بعد، تصمیم می‌گیرند با یکدیگر ازدواج کنند. در شب عروسی، داماد در مراسم حاضر نمی‌شود و این موضوع، علاوه بر نگرانی و اضطراب، زمینه‌ساز بروز اختلاف و سوءتفاهم میان دو خانواده نیز می‌شود...

بازیگرانی نظیر زنده‌یاد جمشید اسماعیل‌خانی، پرویز پرستویی، شهره لرستانی، زنده‌یاد حمیده خیرآبادی، افسانه چهره‌آزاد، امین تارخ، حمید جبلی، رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، حمید لولایی، بیوک میرزایی، رسول نجفیان و نیکو خردمند در این سریال حضور دارند.

این مجموعه نوستالژیک قرار است هر شب رأس ساعت 23 روانه آنتن شود و بازپخش آن در ساعت‌های 07:00 و 15 روز بعد خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان