به گزارش ایسنا، سکینه اشرفی در یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی بودجه سال 1398 شهرداری تهران، گفت: جدا از الزامات شورای اسلامی شهر تهران برای تدوین بودجه سال آینده دستورالعمل بودجه نیز از سوی وزارت کشور به شهرداریهای سراسر کشور ابلاغ شده است که بر اساس این الزامات و دستورالعمل لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران تدوین شده است.
وی خاطر نشان کرد: بودجه سال آینده با ارقام بودجههای سنواتی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است. اگر مقایسهای بین بودجه کل کشور و بودجه شهرداری تهران طی سالهای 1394 تا 1398 داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که طی سالهای اخیر میزان تورم به ترتیب 11، 9، 0.6 و 9 درصد بوده است که با اعمال این نرخ تورم بودجه شهرداری تهران در سال 97 باید به عدد 230 هزار میلیارد ریال میرسید که با 56 هزار میلیارد ریال بودجه اعمال نشده، سقف بودجه شهرداری تهران در سال 97 حداکثر 174 هزار و 205 میلیارد ریال بود.
معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد: با این اتفاق، بودجه نه تنها افزایش نیافته است، بلکه از نظر قدرت خرید سال 1394 و بهای ارائه خدمات به شهروندان در سالهای بعد از آن با کاهش چشمگیری روبرو بوده است و در واقع بودجه با رویکرد انقباضی مصوب شده است.
وی با تاکید بر این که طی چهار سال گذشته مجموعه اعتبار تملک داراییهای سرمایهای مالی رشد متوسط منفی داشته است، در این باره خاطر نشان کرد: طی سالهای 92 تا 97 به قیمت ثابت سال 95 رشد متوسط مجموع اعتبارات حدود هفت درصد کاهش داشته است؛ به طوری که رشد متوسط اعتبارات هزینهای 11 درصد افزایش و رشد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای 12 درصد کاهش یافته است.
اشرفی در ادامه به جهتگیریهای کلی و سیاستهای بودجهای در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تجهیز منابع عمومی شهرداری تهران و اتکا به درآمدهای مالی پایدار، انضباط مالی در بودجه، ساماندهی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای، توانمندسازی، اداره اقتصادی و افزایش بهرهوری سازمانها و شرکتها، بودجهریزی عملیاتی و همگرایی و هم افزایی در کلیه اقدامات و وظایف برای کاهش هزینهها مهمترین رویکردهایی است که به طور کامل در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.
معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود مهمترین تغییر بودجه سال آینده نسبت به سنوات گذشته را تطبیق بودجه با احکام برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران دانست و افزود: با بودجهریزی عملیاتی همه اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای بر اساس واحد سنجش میزان بهای خدمات هر واحد در نظر گرفته شده است.
اشرفی در ادامه خاطر نشان کرد: در نتیجه بودجهریزی عملیاتی تمرکز دارایی به خوبی محقق شده است و برخی اعتبارات قوه اجتماعی و خدمات شهری که پیش از این در حوزه ستادی تمرکز داشته است، به واحدهای مناطق گسیل شده است. در نتیجه این اقدام حتی پایه بودجه برخی از مناطق نیز تغییر چشمگیری داشته است.
معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در پایان صحبتهای خود با ذکر مثالی در خصوص تغییر پایه بودجه مناطق شهرداری تهران، اظهار کرد: در طی 10 سال گذشته یک کارشناسی از عدد پایه بودجه مناطق صورت گرفته است و هر ساله مبلغی به این پایه افزوده شده، اما امسال این عدد پایه بر اساس ظرفیت هر منطقه، متفاوت لحاظ شده است؛ به طوری که برای مثال بودجه منطقه یک شهر تهران که منطقه برخورداری محسوب میشود، در سال آینده تنها یک درصد افزایش یافته است، اما بودجه منطقه 15 تا 27 درصد و بودجه منطقه 16 حداقل 22 درصد رشد داشته است.