اولین هکاتون متن باز Code Up با موضوع پخشکننده (Player) ویدئویی آنلاین با همکاری Quera و Dideo در فضای اشتراکی باکس دانشگاه شریف برگزار شد.
Code Up یک هکاتون متن باز است که با هدف حمایت از جنبش نرمافزار آزاد در ایران راهاندازی شده است. افراد فعال در این رویداد، هر فصل به سراغ فناوریهایی میروند که جای خالی نسخه متنباز آنها در ایران احساس میشود تا بنا به تعبیر خودشان به رشد جامعه توسعهدهندگان کشورمان کمک شود. در این هکاتون هم به سراغ موضوعی رفته بودیم که چالش اصلی دولوپرها بود و در سایتهای معروف جهانی راه حلهای ارزندهای یافت نمیشد.

صبح روز پنجشنبه 9 اسفند جمعی از برنامهنویسان از برترین دانشگاههای تهران، اصفهان، قزوین و ... گرد هم آمدند و در مراسم معرفی و تیمسازی شرکت کردند. در این قسمت از رویداد قرار بود هر فردی از تجربیات کار و برنامهنویسی و علایق خود بگوید. شرکتکنندگان از شرکتهای دیجیکالا، ایرانسل، توسن، کافهبازار، تپسل، سحابپرداز، رهنماکالج، فیبز، متریکس، مدیا اد، ورسک، سین تک دانشگاه قزوین و ... در این مسابقه شرکت کردند و به تیمهای سه نفره تقسیم شدند که هر تیم شامل توسعهدهنده Front-end و Back-end بود.
بعد از شرکت در یک کارگاه 2 ساعته، تیمها با استفاده از توضیحات و آموزشها توسط منتورها، آمادگی لازم برای شروع رقابت در یک محیط دوستانه را کسب کردند و در طی 6 ساعت کدنویسی، روز نخست این هکاتون را به پایان رساندند.

روز جمعه 10 اسفند، دومین روز از مسابقه هکاتون متنباز کدآپ، آغاز شد. تیمها در رقابتی تنگاتنگ و پر از هیجان به کدنویسی پرداختند. ویژگی منحصر به فرد کدآپ این بود که، متنورها از شرکت دیدئو در طول رقابت به آموزش و راهنمایی تیمها میپرداختند تا درکنار رقابت، تیمها یادگیری هم داشته باشند.
«محمود کریمیان» همبنیانگذار دیدئو درباره حوزه پلیرهای ویدئویی به دیجیاتو میگوید:
«در سالهای اخیر پیشرفتها و فرصتهای چشمگیری رو در حوزهی محتوا و ویدئو شاهد هستیم. هم در خارج و هم در داخل ایران.با توجه به اینکه ما هم در دیدئو حدود 4 سال هست که در این حوزه فعال هستیم و به طور ملموسی چالشهای این حوزه رو حس کردیم، با همفکری دوستان کوئرا تصمیم گرفتیم یکی از مهمترین چالشهای فنی در حوزهی ویدئو رو در قالب یک مسابقه برگزار کنیم.»
کریمیان حوزه پلیر ویدئویی و پلاگینهای مختلف برای آن را یک حوزه بکر میداند که هنوز هم جای کار بسیاری دارد. به گفته او این موضوع بکر بودن پلیرها در دو روز هکاتون هم توسط تمامی تیمهای شرکت کننده مورد تایید قرار گرفته و آنها با چالشهای فنی زیادی مواجه شدند:
«شرکتکنندهها کدهاشون رو به صورت عمومی داخل گیتهاب قرار میدهند و در ادامه خودشان و یا هر فرد دیگری میتوانند از این کدها استفاده کنند و حتی آن را گسترش دهند تا به یک محصول قابل استفاده برسد. سعی کردیم با این کار در حوزه Open Source یک حرکت خوبی انجام بشود و امیدواریم این روند در اکوسیستم کشور ادامهدار باشد.»

در مراسم اختتامیه، مهندس «محمد فرزانهپور» همبنیانگذار دیدئو گزارشی در مورد دستاوردهای چند سالهی دیدئو و همچنین آمار و اطلاعات جالبی از تعداد کاربران و حجم ترافیک دیدئو در سال اخیر ارائه داد: «2 میلیون جستوجوی یکتا در سال 97، 100 میلیون ویدئو یکتای مشاهده شده، 6 میلیون کاربر یکتای ماهانه، 6هزار بازخورد از کاربران در ماه نمونهای از این آمارها هستند.»
او همچنین از نسل جدید کسب و کار محتوا در دیدئو(به آدرس Dideo.tv) که برای تولیدکنندگان امکان درآمدزایی را فراهم کرده است رونمایی کرد و خبر از عرضه اپلیکیشن دیدئو تا چند هفته آینده داد.
شرکتکنندگان بعد از مسابقه در پنلی که با موضوع نقش برنامهنویسان در استارتاپها، آینده تکنولوژی و کارآفرینی بود شرکت کردند؛ پنلی که با حضور افرادی چون «لقمان آوند» (موسس وبسایت سونلرن) «وحید رجبلو» (موسس استارتاپ توانیتو) و «محمدباقر تبریزی» (مدیرعامل Quera) برگزار شد و در آن به اهمیت جنبش نرم افزار آزاد تاکید شد.

در پایان این هکاتون به تیمها براساس امتیاز دریافت شده از حل سوالات جوایزی از سوی شرکت دیدئو اهدا شد. تیم اول برنده 21 میلیون ریال، تیم دوم برنده 9 میلیون ریال و به تیم دیگری که به صورت تصادفی انتخاب شده بود، برنده 3 میلیون ریال شده بود.