اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

باران در تصرف مرزی شرق/ دریاچه ارومیه از بارش‌ها عقب ماند

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛  بارش باران تا دهمین روز اسفند ماه سال جاری  در تمامی شش حوضه آبریز اصلی نسبت به مدت مشابه سال قبل  افزایش داشته است. طبق گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب کل بارندگی شش حوضه، با یک رشد چشمگیر 119 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل به 193.3 میلی متر رسیده است.

رکورد بارش ها در تصرف"مرزی شرق"

بیشترین رشد بارندگی مربوط به حوضه آبریز "مرزی شرق" با یک اختلاف 355 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده که به دلیل عدک بارندگی در سال های قبل رشد چشمگیری داشته است. این حوضه که تا اواسط بهمن ماه نیز با کم بارشی روبرو بود، اما با ثبت یک رکورد جدید از دوران خشکسالی خارج شد. حوضه "مرزی شرق" علاه بر رشد چشمگیر بارندگی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، در ده رو نخست اسفند نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش بارش روبرو بوده است. اما اختلاف رقم بارش ها در ده روز نخست اسفند از 5.1 میلی متر در سال گذشته به 7.1 در سال جاری نشان می دهد، کم بارشی این حوضه در دهه های پایانی بهمن ماه جبران شده است.

بارش ها در "فلات مرکزی" ادامه یافت

پس از حوضه "مرزی شرق"، "فلات مرکزی" رکورد بارش ها را با اختلاف 159 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته جابجا کرده است. بارندگی در این حوضه از 40.9 میلی متر در سال آبی گذشته به 106.1 میلی متر تا ده اسفند ماه سال آبی جاری رسیده است. اما در "فلات مرکزی"، اختلاف رقم بارش ها در ده روز نخست اسفند از 16.7 میلی متر در سال گذشته به 5 میلی متر در سال جاری نشان می دهد، رکورد بارش این حوضه نیز در بهمن ماه جبران شده است.

"دریاچه ارومیه" از بارندگی عقب نشست

در حوضه آبریز"دریاچه ارومیه" با وجود افرایش بارندگی ها، کمترین رشد بارش نسبت به سایر حوضه های آبریز تا دهم اسفند ماه سال آبی جاری ثبت شده است. حوضه "دریاچه ارومیه" که در بهمن ماه از بارش های مناسبی برخوردار شد، در ده روز نخست اسفند ماه 15.5 میلی متر بارندگی ثبت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

حرکت "دریای خزر" به سمت کم بارشی

در حوضه آبریز "دریای خزر" نیز با وجود افزایش بارندگی ها،  پس از حوضه "دریاچه ارومیه" کمترین رشد بارش نسبت به سایر حوضه های آبریز تا دهم اسفند ماه سال آبی جاری ثبت شده است. در این حوضه رقم بارندگی از 227.7 میلی متر در سال آبی گذشته به 304.9 میلی متر در سال آبی جاری با یک رشد 34 درصدی رسیده است که کمترین رشد بارندگی دربین تمامی حوضه های آبریز بوده است.  همچنیندر این حوضه بارش ها در ده روز نخست بهمن ماه نسبت به ده روز مشابه در سال آبی گذشته نیز کاهش داشته و از 15.3 به 7.2 رسیده است.

انرژی

انرژی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان