با روی کار آمدن سرویسهای استریم آنلاین نظیر اسپاتیفای و اپل موزیک، آمار فروش تک آهنگها به شدت پایین آمده و دیگر کمتر کسی سعی میکند آهنگهای خاصی را از آیتونز دانلود کند. حال گزارش شده که این آمار به قدری پایین آمده که آمار خرید سی دی و صفحه فیزیکی نیز از آن سبقت گرفته است.
آیا اپل کم کم با آیتونز خداحافظی میکند؟
به عبارت سادهتر سال گذشته افراد بیشتر علاقه دارند سی دی و صفحه فیزیکی بخرند تا اینکه تک آهنگ خاصی را در پلتفرمهایی نظیر آیتونز دانلود کنند.
بر اساس آمار انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا (RIAA)، آمار کلی فروش دانلود موسیقی در سال 2018 میلادی نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته و به رقم یک میلیارد رسیده است. از سوی دیگر آمار فروش دانلود یک آلبوم کامل نیز 25 درصد کاهش یافته است.
سال 2013 میلادی، آمار فروش دانلود آهنگ 40 درصد از سود کلی صنعت موسیقی را تشکیل میداد اما این رقم در سال 2018 به 11 درصد رسیده است. این در حالی است که آمار فروش سی دی و صفحه فیزیکی با اینکه 23 درصد کاهش یافته اما هنوز از آمار فروش دانلود بیشتر است و به رقم 1.15 میلیارد رسیده است.
نکته جالب این است که طرفداران قدیمی صنعت موسیقی سال 2018 میلادی، 420 میلیون دلار صفحه (Vinyl) خریداری کردهاند.
با این وجود، صنعت موسیقی آن چنان اوضاع بدی ندارد و سرویسهای استریم موسیقی سال گذشته موفق شدهاند 75 درصد سود این صنعت را فراهم کنند. بدین صورت که سود ناشی از پخش آهنگ در سرویسهای استریم آنلاین سالانه 30 درصد بیشتر شده و در پایان سال 2018 به رقم 7.4 میلیارد دلار رسیده است.
میزان مشترکین پولی اپل و اسپاتیفای در سال 2018 میلادی 42 درصد افزایش یافته و به گزارش RIAA رقم 50 میلیون کاربر را هم رد کرده است. به نظر میرسد کاهش آمار فروش دانلود از آیتونز و روند افزایش محبوبیت سرویس استریم اپل موزیک، موجب شود که کمپانی کوپرتینویی کم کم با پلتفرم آیتونز خداحافظی کند.